Gepubliceerd op 12 July 2021 om 13h32
Door Damien Malvetti

Fleet test – DS 9: Eindelijk een waardige opvolger

DS gaat verder met de verbreding van zijn gamma. Deze keer komt een grote luxeberline het gamma bekronen. Tot op heden sloten de modellen van DS niet helemaal aan bij de standing van de naam van weleer, maar deze DS 9 heeft eindelijk al de nodige argumenten in huis om een waardige opvolger te worden van de oorspronkelijke DS, vooral om professionele klanten te veroveren.

|||||||
||||||| © ||Post-production : Astuce Productions|Post-production : Astuce Productions|Post-production : Astuce Productions|Post-production : Astuce Productions||

In het collectieve geheugen staat DS synoniem voor luxe op zijn Frans, verfijning, comfort en exclusiviteit. De modellen van het huidige gamma van de Franse constructeur hebben zeker een aantal van deze eigenschappen, maar ze hebben het wel wat lastig om een plaats te veroveren tussen de zware Duitse concurrentie, die de fleet domineert. Met deze DS 9 kent DS Automobiles voortaan een vlaggenschip die naam waardig.

In het vizier van deze 4,93 meter lange DS 9 staan de Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse. De grootste troef van de Fransman is zijn design, dat hem sterk onderscheidt van zijn rivalen. Zo zien we het grote kenmerkende radiatorrooster van DS, de bewegende ledkoplampen, de DS Wings en een lange chroomlijn die van de motorkap over de hele lengte doorloopt als knipoog naar de DS van weleer. Achteraan is de knipoog te vinden in de plaatsing van de positioneringslichten helemaal bovenaan de achterruit. Als geheel maakt de DS 9 indruk en laat hij niet onverschillig. Een echte auto voor de president van de republiek.

In het interieur is de verwantschap met de DS 7 Crossback overduidelijk. Het design van het dashboard is sterk vergelijkbaar, met hetzelfde centrale scherm en Nappalederen bekleding van zeer hoge kwaliteit. De afwerking verdraagt alle kritiek en de materialen stralen duidelijk een imago uit van standing op zijn Frans.

 

Frans comfort

Ook technologisch blijft hij niet achter, dankzij het digitale instrumentenbord en de vele rijhulpsystemen die de DS 9 zelfrijdend op niveau 2 maken. Een klein minpuntje is dat het infotainmentsysteem niet op het peil staat van zijn rechtstreekse rivalen, vooral niet qua reactiesnelheid.

Voor het comfort analyseert een camera de oneffenheden in de weg en past ze de ophanging aan voor nog een extra laag comfort bovenop de heel zachte stoelen. In het interieur voelt de DS 9 aan als een salon. Zeker wanneer je reist op de achterbank, zoals we tijdens onze testweek aan den lijve konden ondervinden. Dat is namelijk een van de troeven van deze auto: de beenruimte achterin is gewoonweg adembenemend.

 

Fleetbalans

De DS 9 ademt duidelijk luxe en moderniteit uit. Eindelijk krijgt de DS van weleer een opvolger die zijn naam met waardigheid kan dragen. De chroomtoetsen, het ruime interieur en het prijskaartje onder dat van zijn rivalen voor een meer uitgebreide uitrusting maken van hem een uitdager bij uitstek in zijn segment. Voeg daar nog de hybride motorversie aan toe van 133 kW met een elektrisch rijbereik van 48 kilometer (WLTP) en een gemiddelde CO2-uitstoot van 33 g/km, en u begrijpt dat hij bulkt van de troeven, vooral dan op fiscaal vlak, om de fleetklant te verleiden.

 

Technische fiche

DS 9 E-Tense 225

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Brandstof    Benzinehybride
Vermogen 225 pk
Elektrisch rijbereik 48 km
Koffervolume 510 l
Gemiddeld normverbruik
1.5 l/100 km
CO2-uitstoot 33 g/km
Topsnelheid 240 km/u
Cilinderinhoud 1598 cm3

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw
45.446 €
Basisprijs inclusief btw 54.990 €
Fiscaal vermogen 9 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 326,26 €
Taxe de circulation (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid
100 %
VAA gebruiker 1885 €/jaar
Verworpen kosten
754,15 €/jaar
CO2-belasting 323,64 €

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels