Gepubliceerd op 29 July 2021 om 07h39
Door Eduard Coddé
Gelinkte experten :

Fleettest Polestar 2: Milieu-apostel

Polestar is een nog nieuwe naam op de Belgische automarkt, maar als het om elektrisch rijden gaat niet langer een onbekende. Bovendien is nu al 80% van een Polestar recycleerbaar op het einde van zijn loopbaan, wat hem tot een milieu-apostel maakt.

|||
||| © |||

Dat Polestar aan de weg timmert om zijn plaats te veroveren in het fleetlandschap wordt extra ondersteund door een nieuwkomer voor modeljaar 2022: de Polestar 2 fastback is nu ook als ‘single motor / long range’ leverbaar, wat voorwielaandrijving en een 78kWh accu betekent, goed voor 510 à 542 km rijbereik volgens WLTP. Dat is zowat 100km meer dan voor de standard range. Laden kan met maximaal 150 kW.

Hij is volledig als EV ontwikkeld, wat resulteert in een vlakke laadvloer en redelijk koffervolume (+400l), uitbreidbaar via de neerklapbare achterbank. Vooraan zit een kofferbak (35 l) voor de laadkabels, waarvan één met Schücko-stekker voor een standaard stopcontact. De kabels zijn voortaan 7m lang.

De elektromotor levert 170kW/231pk en 330Nm koppel, goed voor een acceleratietijd van 7,4s voor de klassieke 0 – 100 sprint. Hij rijdt best aangenaam, hangt zeer goed aan de accelerator, maar de ophanging is hard afgestemd. De optionele fraaie 20” velgen met 245 brede banden doen daar ook geen goed aan. De Polestar 2 laat dan ook nadrukkelijk rolgeluiden horen, maar weinig windgeluiden.

Het stuurgevoel wordt springerig op minder vlakke ondergrond en hij laat ook sterke stuurreacties voelen als gevolg van het koppel op de vooras. Het is geen kampioen in precies sturen op kronkelig traject, maar hij toont wel sportieve prestaties zonder echt sportief te rijden.

De ‘one pedal’ bediening valt erg goed mee en leert gemakkelijk aan. Ook de energierecuperatie en het verbruik maken een goede indruk, wat resulteert in een praktisch interessant rijbereik.

 

Aan boord

In het interieur charmeren de zeer goede zetels met regelbare onderbeensteun, die bijdragen tot een perfecte zithouding. Positief zijn de gebruiksvriendelijke bedieningsinterface en het goed afleesbare, grote verticale scherm. De spraakbediening voor de Google navigatie werkt in de meeste gevallen perfect. De keuze voor Google/Android als besturingsplatform is verdedigbaar, maar wat als er geen internetverbinding kan tot stand gebracht worden omdat er geen voldoende sterk 4G netwerk beschikbaar is?

Storend vonden we de zeer beperkte zichtbaarheid naar achter door de vormgeving van de achterklepbekleding. Verschillende harde vlakken (bovenkant dashboard, portierbekleding,…) en zwak aanvoelende plastics verstoren de anders kwalitatieve assemblage-indruk. De hoge recycleerbaarheidsgraad laat zich opmerken in sommige materialen die wat chiquer en hoogwaardiger hadden gekund, zoals we dat bij Volvo kennen.

Toch moeten we besluiten dat de Polestar 2 een welgekomen verrijking vormt voor het aanbod 100% elektrische auto’s die fleetaandacht verdienen.

 

Informaties

Single motor / standard range: vanaf 37.107 € excl. BTW / vanaf 539€/maand operationele lease 60 mnd. – 20.000km/jaar

Single motor / long range: vanaf 40.413 € excl. BTW vanaf 575€/maand operationele lease 60 mnd. – 20.000km/jaar

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels