Het was de groep D’Ieteren (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, enz.) die organisator Febiac een koude douche bezorgde door aan te kondigen niet te zullen deelnemen aan de editie 2022. Hiermee sloot de groep zich aan bij Volvo en Mazda, die ook al hadden laten weten af te zien van deelname. D’Ieteren zal vooral inzetten op digitale communicatie en zijn netwerk van merkconcessies om de zichtbaarheid van zijn nieuwigheden te verzekeren tijdens de komende maand januari.
Gelukkig is er de andere grote autogroep Stellantis, goed voor 20% marktaandeel met zijn merken Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Citroen, Opel, Jeep, enz., die bevestigd heeft wel te zullen deelnemen, evenals BMW. Mercedes had eerder al zijn deelname aangekondigd.
Wat de andere merken betreft, laat organisator Febiac het aan hen over om hun aan- of afwezigheid rechtstreeks aan te kondigen. Verwacht wordt dat de meerderheid aanwezig zal zijn.
Eind vorige week kondigde Febiac het goede nieuws aan via een persbericht: “De individuele mobiliteit maakt essentieel deel uit van het dagelijks leven van zeven miljoen gebruikers. De laatste twee decennia hebben de voertuigen een enorme evolutie doorgemaakt, in het bijzonder voor wat het aanbod alternatieve aandrijvingen en connectiviteit betreft. Meer dan ooit is het essentieel om het grote publiek, maar ook de overheid en de media, te informeren over de vooruitgang binnen onze sector, in het bijzonder over de strijd tegen de opwarming van de aarde en de verbetering van de luchtkwaliteit. De Brussels Motorshow biedt daarvoor de ideale etalage en het aangewezen communicatieplatform”.