Gepubliceerd op 13 October 2021 om 05h34
Door Nicolas Morlet

Test BMW i4 M50: Een andere wereld

BMW gaat de uitdaging van de elektrische mobiliteit aan met de achtereenvolgende introductie van de grote iX4 en deze i4. Waar de SUV het risico neemt om te verleiden door te verrassen, gaat de berline voor standvastige zekerheden en kiest voor rijplezier, een kenmerk dat het merk al jarenlang dierbaar is.

||||
|||| © ||||

De BMW i4 is in de eerste plaats een gezinswagen met zijn 5 plaatsen en 470 liter koffervolume, toegankelijk via een brede achterklep. Waar zijn uiterlijke trekken veel gelijkenis vertonen met een 4-Reeks Gran Coupé, verschilt het dashboard aanzienlijk. De boordplank is eigenlijk een gebogen paneel dat voor het eerst twee displays samenbrengt: een eerste voor de digitale instrumenten en een tweede aanraakscherm voor de multimedia en alle voertuiginstellingen. Het is via dat aanraakscherm of het zeer praktische iDrive draaiwiel, dat zich nog steeds op de vertrouwde positie op de middentunnel bevindt, dat alle interacties verlopen. Schakelaars voor deze bedieningen zijn verdwenen.

 

Een echte sportieveling

i4 M50, de officiële typeaanduiding van onze testwagen, volstaat om kennis te nemen van zijn ambities. Het gaat hier inderdaad om de eerste elektrische BMW die het M-embleem mag dragen. Het vermogen is dan ook op dat niveau met 544pk en 795Nm die door twee elektromotoren op elk van beide assen worden geleverd. Maar waar deze BMW echt moet scoren is op het vlak van dynamische prestaties en in het bijzonder rijsensaties. En laten we maar onomwonden zeggen dat deze i4 de uitdaging met de vingers in de neus doorstaat. BMW moet al lang niet meer zijn kunde bewijzen als het om ‘volbloed rijmachines’ gaat en demonstreert dat ook met verve als het om elektrische wagens gaat. Ontegensprekelijk is deze i4 niet de meest krachtige in zijn categorie, ondanks een acceleratietijd van 3,9s voor de 0 tot 100km/u sprint, maar hij is wel de prettigste om te besturen. Zijn efficiëntie is formidabel en de wendbaarheid van het chassis is dat niet minder, mede te danken aan het batterijpack dat onder de wagenvloer is gemonteerd, wat bijdraagt tot een verlaagd zwaartepunt en uitstekend evenwicht. De 2,2 ton leeggewicht van de auto laten zich nooit voelen, omdat de afstelling van het onderstel dat laten vergeten.

 

Voldoende rijbereik

De dynamiek van de wagen doet geen afbreuk aan zijn rijbereik, daar het opgetekende verbruik van 21,8kWh/100km tijdens onze test binnen de gespecificeerde WLTP-waarden valt (22,5-18 kWh), wat de beloofde 416 tot 521km rijbereik realistisch maakt. Voor diegenen die een groter rijbereik wensen, is er een minder krachtige eDrive 40 met 340pk, waar men 590km ver mee komt. Beide versies kunnen tot maximaal 205kW snelladen, waardoor een half uur volstaat om de batterijlading van 10 naar 80% op te voeren. De eDrive 40 valt ook heel wat voordeliger uit : 59.600 euro tegenover 73.000 euro voor de geteste M50.

 

 

BMW i4 M50

Brandstof elektrische
Vermogen 544 pk
Max. koppel 795 Nm
Gewicht  2.215 kg
Koffer 470 – 1.290 l
Batterijcapaciteit 80,7 kWh
Gemiddelde verbruik 18 – 22,5 kWu/100 km
 CO2-uitstoot 0
Max. snelheid 225
Cilinderinhoud

 

BEHEERSINFORMATIES
Basisprijs excl. btw 49.256,2€
Basisprijs btw incl. 59.600€
Fiscale vermogen 11 pk
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50€
BIV (Vlaanderen) 0
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 85,27€
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA bestuurder 1.370€
Verworpen uitgaven 548€
CO2-belasting 27,24€

 

 

 

 

 

 

 

 

Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels