Gepubliceerd op 30 October 2021 om 10h38
Door Tony De Mesel

TEST: Volvo C40 Recharge Twin vol-elektrisch

Volvo Cars heeft een stappenplan uitgewerkt om tegen 2030 over een volledig vol-elektrisch gamma te beschikken. De nieuwe C40 Recharge, die uitsluitend in Gent wordt geassembleerd, speelt daar een belangrijke rol in.

|||||||
||||||| © |||||||

De C40 is nieuw maar komt toch vertrouwd over. Geen wonder want hij is gebaseerd op de populaire XC40. De wielbasis is dezelfde. Met zijn lengte van 4,44 meter is de C40 slechts een paar centimeter langer dan zijn zustermodel en dat komt dan nog door de hertekende bumperpartijen. Qua uiterlijk steekt het grote verschil echter in de zes centimeter lagere daklijn en de afhellende coupéachtige achtersteven waardoor de laadruimte minder hoog kan geladen worden. Wel is er zo je wil een kleine compensatie met vooraan een zogenaamde frunk (front trunk) van 31 liter, handig voor bijvoorbeeld het opbergen van een tas of attaché-case. Voor de C40 zijn er specifieke lichtmetalen velgen van 19 of 20 duim. De hertkende bumperpartijen worden aangevuld met een geblindeerd koelrooster om de buitenwereld duidelijk te maken dat het om een EV gaat.

Groene auto

Volvo wil niet enkel zijn volledige gamma elektrificeren maar op termijn ook zijn productie CO2-neutraal maken. De groene gedachte gaat nog verder. Voor het interieur van de C40 worden zoveel mogelijk gerecycleerde materialen gebruikt en leder is niet langer een optie. Er zijn twee alternatieve bekledingen waar onder meer wolvezels en gerecycleerde plastics gebruikt worden. Daarnaast is veel aandacht besteed aan de connectiviteit. Daarvoor is samengewerkt met Google en het systeem draait op Android. Up dates gebeuren automatisch. Veel gebruikte functies voor bijvoorbeeld het klimatiseren en de audiobediening kun je rechtstreeks bedienen zonder dat je in het menu hoeft te duiken. Het instrumentenbord is digitaal en kan op verschillende manieren worden ingesteld. De auto is geactiveerd vanaf het moment dat de ‘sleutel’ zich in de auto bevindt. Het volstaat om ‘D’ of ‘R’ in te schakelen om te beginnen rijden. Als bestuurder kun je kiezen tussen een gewone pedaalbediening of een ‘one pedal’-systeem waarbij bij het lichten van het rechter pedaal een sterk motorremeffect optreedt en het in heel wat gevallen niet eens nodig is de klassieke rem te gebruiken.

Twee motoren

Het belangrijkste element van de C40 Recharge Twin is uiteraard zijn aandrijving. ‘ Twin’ verwijst naar de twee elektrische Valeo-Siemens motoren die samen goed zijn voor een indrukwekkende 300 kW of 408 pk. Vierwielaandrijving is standaard door de twee motoren, die elk een paar wielen bedienen,  en dat is maar goed want met zoveel vermogen zijn de prestaties indrukwekkend. Als je de C40 met zijn geblokt uiterlijk ziet staan, zou je niet denken dat een spurt vanuit stilstand naar 100 km/u kan in iets minder dan 5 seconden. Het meest bruikbare van de beschikbare prestaties, zijn zonder meer de vlotte hernemingen, wat helpt bij het invoegen, inhalen en het zich redden uit een hachelijke verkeerssituatie. Zoals bij de meeste elektrische auto’s is de C40 bijzonder stil. Eens boven de 70-90 km/u zijn het vooral de rij- en rolgeluiden die je hoort. Ondanks de fikse prestaties is de C40 niet uitgesproken sportief. Dynamisch lijkt een betere omschrijving. Dat komt vooral door de stuurinrichting die weinig feeling genereert en de hoge SUV-achtige zitpositie. Uiteraard is er ook geen oppeppend motorgeluid. De C40 voelt wel stabiel aan. Dat komt door het lage zwaartepunt, de goede gewichtsverdeling tussen voor- en achteras en de vierwielaandrijving. De ophanging is vrij soepel maar heeft het wel moeilijk met het verwerken van abrupte oneffenheden.

Fleetbalans: drie jaar gratis onderhoud

In de beginfase was de C40 Recharge Twin enkel leverbaar in de zogenaamde Launch Edition met een stevige standaarduitrusting zoals onder meer een vast panoramisch dak, tweekleurig koetswerk, ‘all season’- banden (geschikt voor op sneeuw) en de interessante LED Pixell-verlichting vooraan. Met dit systeem kun je met grootlicht rijden zonder anderen te verblinden. Leds worden lokaal uitgeschakeld waar een tegenkomende lichtbron wordt geregistreerd. Zo kunnen tot 5 zones automatisch in de lichtbundel  gedeeltelijk gedimd worden.

De twee elektrische motoren worden gevoed door een 78 kWh batterij die via een snellader in 40 minuten voor 80% wordt geladen. Via een AC-lader (11 kW) duurt het laden 8 uur. Volvo spreekt van een actieradius van 420 tot 444 km. Wij zouden het eerder bij 350 km houden.

Volvo voorziet een waarborg van 3 jaar/100.000 km. Opmerkelijk is dat in die periode het onderhoud gratis is met inbegrip van het jaarlijks vervangen van de ruitenwissers en indien nodig het vervangen van remblokken en schijven. Specifiek voor de batterij wordt een garantie van 8 jaar voorzien.

Voor de Benelux zal een netwerk van 30 snellaadpunten worden uitgewerkt bij de Volvo-dealers.

De Launch Edition kost € 62.150 (€ 51.363,64 exclusief BTW). Er is nu ook een versie met één motor beschikbaar. Zij ontwikkelt een vermogen van 170 KW / 231 pk en zal zeker de meest populaire versie van het model worden.

 

 

Technische fiche

Volvo C40 Recharge Twin

TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof Elektrisch
Vermogen 300 kW/408 pk
Maximumkoppel 660 Nm (2 x 330 Nm)
Leeggewicht 2.207 kg
Koffervolume 413-1.205  l
Batterij 78 kWh
Gemiddeld normverbruik 20,7 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0
Topsnelheid 180 km/u

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs testauto exclusief btw 51.363,64 €
Basisprijs testauto inclusief btw 62.150 €
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 83,95 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA werknemer – €/jaar
Verworpen kosten – €/jaar
CO2-belasting 27,54 €

 

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels