En hop! In een vingerknop zit het volledige SUV-gamma van Opel op één lijn. Op stilistisch vlak uiteraard, want motorisch gezien verschilt het Duitse gamma op zowat alle vlakken, dankzij de de elektrische transitie van moederhuis Stellantis. De nieuwe Grandland evolueert niet enkel door het plotse verlies van de X in zijn naam – net zoals bij de kleinere Mokka – want hij beschikt voortaan ook over de Opel Vizor en Pure Panel. Op dat tweede komen we meteen terug, maar eerst gaan we dieper in op het eerste. De Opel Vizor is simpelweg een nieuwe neus, bestaande uit een chroomomrand zwart plastic/glasachtig radiatorrooster met daarin de (standaard) LED-koplampen geïntegreerd. Het bezorgt de Duitse SUV een jongere look, ook al is er wat geknoeid aan de flanken om bestaande wielkasten en motorkap te kunnen behouden. Schaalvoordelen, weet je wel!
Sprong naar de 21ste eeuw
Dit soort cost-cutting, vinden we ook terug in het interieur, maar dit keer komt het de inzittenden ten goede. Zo is er het nieuwe Pure Panel, dat de boordplank helemaal vernieuwt met de komst van twee goed in een glanzend zwarte instrumentatie geïntegreerde schermen van respectievelijk 12 en 10 duim groot. Dat staat niet enkel opgeruimder dan voordien, het is ook ergonomischer en duidelijker. Voor de rest blijft alles zoals het was, of het nu gaat over de steenharde AGR-zetels die wel goed zijn voor de rug, het rijcomfort ‘op zijn Duits’, de afwerking in zachte kleuren en de genereuze koffer die ook bij de hybride versies zijn volume behoudt. Ook onder de motorkap verandert er niks.
Fleetbalans
Naast de benzine- 1(.2 l) en dieselmotor (1.5 l) van beiden 130 pk, behoudt de Opel Grandland zijn twee plug-in hybride aandrijvingen voorzien van een 13,2 kWh batterij met een mooie autonomie van 61-64 km (WLTP). Of je nu de Hybrid van 225 pk neemt of de Hybrid4 van 300 pk met vierwielaandrijving, de CO2-uitstoot is altijd lager dan 32 g/km, goed voor een volledige fiscale aftrekbaarheid.
Technische fiche | Opel Grandland Hybrid |
Brandstof | benzine & elektrische |
Vermogen | 165 kW/225 pk |
Koppel | 360 Nm |
Gewicht | 1807 kg |
Koffer | 390 l |
Batterij | 13,2 kWh |
Gemiddelde verbruik | 1,3/100 km WLTP |
CO2-uitstoot | 30 gr/km |
Max. snelheid | 225 km/h |
Cilinderinhoud | 1598 cm3 |
Beheersinformaties | |
Basisprijs excl.btw | 35 909,00 € |
Basisprijs incl.btw | 43 450,00 € |
Fiscale vermogen | 9 |
TMC (BXL) | 4 957 € |
BIV (Vlaanderen) | 4 957 € |
Verkeersbelasting (BXL) | 326,26 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 489,67 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
VAA | 1489.71€ |
Verworpen uitgaven | 253,25 € |
CO2-belasting | 27,54 € |