De eerste Nissan Qashqai verscheen in 2007 en mocht al snel op grote sympathie rekenen bij het publiek. De nieuwste, derde generatie, toont zich nog meer als een ‘crossover’, waarmee hij aan elegantie wint en zich met meer persoonlijkheid weet af te zetten tegen de SUV-eenheidsworst die het actuele wagenpark domineert.
We kregen de Nissan Qashqai in zijn topuitvoering ‘Tekna+’ mee, 158pk sterk, voorzien van Mild Hybrid technologie in de aandrijflijn en uitgerust met een automatische versnellingsbak. De eerlijkheid gebied te vermelden dat er naast onze voorwielaangedreven versie nog een 4WD beschikbaar is. Speciaal voor fleetklanten is er een ‘Business Edition’, met dezelfde motor en versnellingsbak, maar ruim 15% voordeliger.
De nieuwste Qashqai meet 4,425 m lang, 1,835 breed (2084 met spiegels) en 1,625 hoog, waarmee hij eleganter oogt dan de meeste SUV’s. De bi-tone lak bij de Tekna+ uitvoering ondersteunt zijn goede looks. Belangrijker nog zijn de praktische eigenschappen van de Qashqai. Met zijn 2,665 m wielbasis biedt hij flink wat interieurruimte voor een comfortabele reis met het gezin. De 504 l koffervolume onder de hoedenplank spelen daar ook op in. Er is een stevige kofferbodem met daaronder verborgen bergruimte en de 2-delige bodemplaat kan dienen om de kofferruimte te compartimenteren, erg handig! Het maximale laadvolume bedraagt een flinke 1441 l.
Comfortabel interieur
Het interieur van de nieuwste Qashqai is ruim, oogt aantrekkelijk en is degelijk afgewerkt. Bij onze Tekna+ uitvoering was een zwartlederen aankleding met ruitjesmotief voor het middenvlak van de zetels standaard. Zelfs achteraan is er voldoende hoofdruimte voor grotere passagiers. Vooraan is het aangenaam zitten met ruim voldoende instelmogelijkheden voor een optimale zitpositie aan bestuurderszijde en een massagefunctie als verwenning voor de bestuurder- en passagiersstoel.
Het centrale 9” aanraakdisplay heeft een goede beeldkwaliteit en is onder alle omstandigheden goed afleesbaar. Naast de TomTom-navigatie met Live Traffic informatie, integreert Nissan Apple Car Play en Android Auto, voorziet zowel vooraan als achteraan voldoende USB-poorten (A en C). De camera’s leveren ook de verhoopte assistentie bij het parkeren.
We vonden de regeling van de helderheid voor het hoofddisplay te onnauwkeurig: het was of te fel, of net te donker. Ook de bediening van de basisinstellingen voor het voertuig en het raadplegen van de boordcomputer zouden gemakkelijker kunnen, al is enige gewenning vanzelfsprekend voor elke wagen. De head-up display kon dan weer wel positief scoren.
Relaxed rijden
De Nissan Qashqai houdt vooral van een ontspannen rijstijl, ondanks de niet bepaald geringe 158pk. Dan rijdt hij comfortabel stil, hangt goed aan het gaspedaal, schakelt soepel, maar zodra hij wat steviger uit de hoek moet komen (snel inhalen, hellend parcours), laat de kleine cilinderinhoud (1332cc) zich voelen door ademnood en/of een gevoelige stijging van het verbruik.
Dat belet niet dat de Nissan Qashqai een aangename wagen is om zowel professioneel als privé dagelijks kilometers mee af te malen.
Technische fiche
Nissan Qashqai Mild Hybrid XTronic – Automatic 2WD | |
Vermogen | 116 kW / 158 pk |
Basisprijs zonder BTW | 37.066 |
CO2-uitstoot (gecombineerd, WLTP) | 142 – 144 |
Elektrisch rijbereik | |
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) | 1.239 |
BIV (Vlaanderen) | 283,26 |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) | 201,30 |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 167,49 |
Fiscale aftrekbaarheid | |
VAA gebruiker | |
Verworpen uitgave | |
CO2-belasting | |
Maandelijkse huurprijs |