En wat blijkt? Lexus staat voor de derde keer op één bij het klassement van Test-Aankoop (ook in 2018 en 2020 voerde Lexus de rangschikking aan) en Toyota op een zeer verdienstelijke derde plaats, waarmee beide merken de voortreffelijke betrouwbaarheid van hun wagens opnieuw onderstrepen.
95% voor Lexus
De belangrijkste conclusie van de onderzoekers is dat Aziatische auto’s over het algemeen goed scoren. Helemaal bovenaan de rangschikking prijkt Lexus, dat sinds jaar en dag geroemd wordt voor zijn uitmuntende betrouwbaarheid en superieure kwaliteit. Het geheim van deze betrouwbaarheid ligt in de toewijding en kennis van de speciaal opgeleide vakmensen, ‘takumi’ genaamd, die de kwaliteit van de Lexus-auto’s naar een hoger niveau tillen bij de productie ervan.
“We zijn enorm blij dat de betrouwbaarheid van Lexus bekroond wordt met deze peiling van Test-Aankoop, des te meer omdat deze gebaseerd is op feedback van de consument zelf”, aldus Gert Henderickx, Head of Sales Lexus in België. “Onze eerste plaats bevestigt dat betrouwbaarheid een echt sleutelelement is van het Lexus-DNA. Dit principe wordt dan ook consequent toegepast in het hele bedrijfsproces, van productie tot verkoop en zelfs nadien bij het onderhoud. En daarin maken we echt het verschil voor onze klanten”.
Een unieke garantie
Om zijn betrouwbaarheid extra te onderstrepen, lanceerde Lexus begin januari het Lexus Relax-programma, een unieke garantie die aantoont hoe het merk ook zelf in de betrouwbaarheid van zijn producten gelooft. Met het Lexus Relax-programma krijgt elke eigenaar van een Lexus waarvoor het einde van de conventionele fabrieksgarantie is bereikt (3 jaar of 100.000 km) automatisch en gratis een langere garantie van 12 maanden of 15.000 km na elk jaarlijks onderhoud in het erkende Lexus-netwerk. Elke auto die minder dan 10 jaar oud is of minder dan 185.000 km op de teller heeft, komt in aanmerking voor deze gratis langere garantie. Dit geldt ook voor tweedehandsauto’s, zelfs als deze voordien buiten het officiële netwerk werden onderhouden.
Jaarlijks onderzoek
In de maand januari publiceert Test-Aankoop de resultaten van zijn jaarlijkse onderzoek naar de betrouwbaarheid van automerken. Daarin peilt de consumentenorganisatie door middel van een vragenlijst naar het aantal pannes en defecten bij de auto’s van wel 60.000 respondenten. Die geven op hun beurt aan hoe oud de wagen is, hoeveel kilometer hij op de teller heeft en welke defecten er zijn voorgekomen. Op basis daarvan wordt de betrouwbaarheidsscore van elk merk berekend.