SsangYong groeit met een gemiddelde van 20% per jaar. Nochtans is haar financiële situatie op zijn slechtst. De Zuid-Koreaanse fabrikant, die failliet dreigde te gaan, werd eind december opgekocht door Edison Motors, een bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrische bussen. Laten we hopen dat deze overname SsangYong de nieuwe stimulans zal geven die het nodig heeft om te overleven in een steeds competitievere automarkt waar elektrische wagens zich almaar sterker zullen manifesteren.
De ontbrekende schakel
De elektrische auto kan net datgene zijn wat SsangYong heeft gemist om nieuwe klanten te blijven aantrekken. Maar de dingen staan op het punt te veranderen. Hoewel het merk nog een zeer beperkt gamma heeft, wil het zich de komende jaren sterk ontwikkelen, want vanaf 2023 zal er elk jaar een nieuw EV-model op de Europese markt verschijnen. En dat begint vandaag met de introductie van de Korando e-Motion.
Het gaat nog niet om een nieuw model, maar om een elektrische aanpassing van de bestaande SUV Korando, het op één na best verkochte model van het merk. Om de Korando EV te onderscheiden van de benzineversie heeft hij blauwe accenten op de carrosserie, de spiegels en het interieur en is hij uitgerust met speciale 17-inch wielen. Wat technologie betreft, heeft de EV-versie standaard een digitaal scherm van 12,3 inch, terwijl alle rijhulpmiddelen standaard beschikbaar zijn op alle versies.
Maar het is onder de carrosserie dat het grootste verschil wordt gemaakt, want die herbergt een 62,5 kWh batterij die hem een elektrische actieradius geeft van 339 km (WLTP), die kan worden verhoogd tot 474 km in de stadscyclus. Het gecombineerde vermogen bedraagt 190 pk (140 kW). De actieradius kan worden geregeld via drie energieterugwinningsmodi en de bestuurder kan ervoor kiezen om het opladen op een specifiek tijdstip te plannen via de boordcomputer. Een volledige lading duurt 11 uur op een wallbox, terwijl een snelle lading op een DC-terminal minder dan een uur in beslag neemt om van 20 naar 80% capaciteit te gaan.
1,5 ton trekvermogen
De Korando e-Motion kan tot 1,5 ton trekken, wat hem tot de beste in zijn klasse maakt, en hij wordt geleverd met 7 jaar garantie – of 150.000 km. Een andere grote troef is zijn bagageruimte, met een volume van 551 liter, wat precies hetzelfde is als dat van de versies met verbrandingsmotor. Tot slot is de kers op de taart zijn ultracompetitieve prijs: de basisprijs begint bij 38.990 euro inclusief btw. Wij dagen u uit een goedkopere concurrent te vinden met zo’n rijke uitrusting!
Vlootbeoordeling
Maar wat is deze Korando e-Motion nu echt waard tijdens het rijden? Nou, hij hoeft zich nergens voor te schamen in vergelijking met zijn concurrenten. In de eerste plaats omdat hij een uitstekend comfort biedt, een gamma rijhulpmiddelen heeft dat bijna ongeëvenaard is, over een zeer mooie binnenruimte beschikt, kwalitatieve materialen heeft en vooral omdat zijn motortechnologie hem in staat stelt zijn beloften inzake autonomie na te komen. In het bijzonder dankzij zijn drie energieterugwinningsmodi, maar ook dankzij de standaard aanwezigheid van een warmtepomp, die bij de concurrentie vaak optioneel is. Kortom, de Korando e-Motion is een uitstekend compromis met vele elektrische auto’s en zal fleetklanten laten profiteren van een elektrische gezinswagen.
Technische fiche
SsangYong Korando e-Motion
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Elektrisch |
Vermogen | 140 kW / 190 ch |
Maximumkoppel | 360 Nm |
Rijklaar gewicht | 1.765 kg |
Koffervolume | 551 l |
Actieradius | 339 km (WLTP) |
Gemiddeld brandstofverbruik | 16,8 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Maximumsnelheid | 156 km/h |
Batterijcapaciteit | 62,5 kWh |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 32.223 € |
Basisprijs incl. BTW | 38.990 € |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 61,5 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 83,56 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
Gebruiker VVA | 1.400 €/an |
Niet-toegewezen uitgaven | 560 €/an |
CO2-taks | 27,24 € |
Fotogalerij