Wij mensen zijn voortdurend in beweging en vaak gebeurt dat met de auto. Uit een enquête van Deloitte bij meer dan 1.000 Belgen (2022 Global Automotive Consumer Study) blijkt dat de auto het populairste vervoermiddel blijft. Slechts 7% van de Belgische consumenten zegt nooit een auto te gebruiken. De auto neemt driekwart van de afgelegde kilometers in ons land voor zijn rekening en brengt 2 op de 3 werkende Belgen van en naar het werk.
Voor dat mobiliteitsgebruik betaalt de autogebruiker flink: elk jaar komt ongeveer 20 miljard euro aan overheidsmiddelen uit belastingen, heffingen en accijnzen op het bezit en het gebruik van motorvoertuigen.
De automobilist is bereid een faire prijs te betalen voor mobiliteit, maar vandaag wordt de kost van energie en brandstof té hoog. Elektriciteit was nooit eerder zo duur, aardgas evenmin en ook de brandstofprijzen aan de pomp scheren recordhoogtes. Betalen we binnenkort 2 euro per liter?
De regering heeft recent financiële maatregelen genomen om te besparen op energierekeningen. Er is echter niets gedaan om de toegankelijkheid in stand te houden van het autoverkeer, die voor de meerderheid van de Belgen en voor de economie van ons land van essentieel belang is.
Daarom vraagt Touring de herinvoering van het omgekeerde cliquetsysteem. Aan de olieprijzen op de internationale markt kunnen onze overheden niet zoveel verhelpen, maar zij kunnen wel een rem zetten op de meerinkomsten aan accijnzen die er het gevolg van zijn. Daarom: top de accijnzen af wanneer de literprijs boven 1,70 euro per liter stijgt. Dat is onze gerechtvaardigde vraag, zeker ook omdat nog maar enkele maanden geleden hierover een politiek akkoord in de maak leek.
Ter ondersteuning van de herinvoering van het omgekeerde cliquetsysteem lanceert Touring vandaag een petitie.