Gepubliceerd op 1 April 2022 om 08h14
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

VAB-Mobiliteitsbarometer: Sinds de coronacrisis fietsen mensen niet alleen vaker maar ook verder

Heel wat mensen herontdekten de fiets tijdens de coronacrisis. Die positieve evolutie blijft aanhouden. Uit de VAB-Mobiliteitsbarometer blijkt dat de helft van de Vlamingen aangeeft nu vaker de fiets te nemen.

De coronacrisis heeft weinig positiefs veroorzaakt, al is er één evolutie die wel toegejuicht kan worden: de Vlaming is nog meer gaan houden van z’n fiets. Door de jongste VAB-Mobiliteitsbarometer kunnen we die evolutie nu ook in cijfers gieten. Van de 2.000 ondervraagde Vlamingen beaamt 51% nu meer gebruik te maken van de fiets dan voor de coronacrisis. Het gaat dan om korte afstanden tot 2 kilometer van de eigen woning. Deze korte verplaatsingen zijn vaak van praktische aard, zoals het doen van kleine boodschappen of de kinderen naar school brengen. Opvallend is echter dat er ook een sterke stijging is bij de afstanden die langer zijn. Voor de afstanden van 2 tot 10 kilometer geeft 48% van de ondervraagden aan nu sneller de fiets te nemen. Daar zitten dan ook woon-werkverplaatsingen in. De stijging doet zich voor in alle leeftijdscategorieën al is ze bij de jongeren nog iets meer uitgesproken. Daar zegt 57% meer de fiets te nemen voor afstanden tot 2 kilometer en 56% voor afstanden tot 10 kilometer.

Hoger fietsgebruik dan voor de coronacrisis naar leeftijd
18-24 jaar 25-34 35-44 45-54 55-70
Afstanden tot 2 km 57% 50% 53% 47% 52%
Afstanden van 2 tot 10 km 56% 42% 51% 46% 49%

 

Splitsen we de cijfers op per provincie, dan zien we in alle Vlaamse provincies een sterke stijging, alleen in Vlaams-Brabant is die minder uitgesproken.

Hoger fietsgebruik dan voor de coronacrisis naar woonplaats
Antwerpen Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen Vlaams-Brabant Limburg
Afstanden tot 2 km 52% 51% 55% 46% 52%
Afstanden van 2 tot 10 km 48% 49% 52% 42% 49%

 

VAB adviseert de consument om ook met een fiets een testrit te doen

Al dat fietsen heeft een positieve impact op de lichamelijke gezondheid. En die is er niet alleen voor wie met een traditionele stadsfiets rijdt. Uit onderzoek in 7 Europese steden is namelijk gebleken dat ook wie elektrisch fietst gezondheidsvoordeel doet, te vergelijken met wie met traditionele trappers rijdt. Dat komt omdat wie met een elektrische fiets rijdt vaker grotere afstanden overbrugt. De trips van gewone fietsers zijn gemiddeld 4,8 kilometer. Wie met een elektrische fiets rijdt doet gemiddeld afstanden van 9,4 kilometer. Belangrijk hierbij is wel dat de consument de juiste fiets kiest. Wie zich niet comfortabel voelt op z’n fiets, zal minder snel geneigd zijn om de fiets te nemen. VAB roept daarom op om bij de aankoop van een nieuwe elektrische fiets zeker ook een testrit te maken. Daarbij moet de zadel- en stuurhoogte meteen perfect afgesteld zijn op het lichaamsformaat van de persoon die de fiets wil kopen. Een belangrijke taak voor de fietsverkoper. Als het zadel te hoog staat ga je heen en weer schuiven wat belastend is voor je rug. Staat het zadel te laag, dan ga je net weer je knieën extra belasten. De VAB-pechverhelper geeft alvast een belangrijke tip: de stuurhoogte is afhankelijk van de zadelhoogte, dus moet je eerst de zadelhoogte goed instellen. Daarbij mag je been net niet gestrekt zijn op het moment dat het pedaal op het laagste punt is.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels