Gepubliceerd op 27 April 2022 om 14h00
Door Damien Malvetti

Lynk & Co zet autosector op zijn kop met “on demand”-formule

Lynk & Co, de vrucht van een kruisbestuiving tussen de Chinese groep Geely en zijn Zweedse dochter Volvo, wil de automobielsector en vooral de manier waarop we onze auto gebruiken, omgooien. Het concept van Lynk & Co, dat een mengeling biedt van een traditionele leasingformule en car-sharing, wist inmiddels al een groot deel van het Nederlandse publiek aan te spreken en mikt met een winkel in Antwerpen eveneens op een doorbraak op de Belgische markt. Het kan trouwens een uitstekend alternatief vormen voor de bedrijfswereld.

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||||||||||||||| © |||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Aan de wieg van Lynk & Co staat de Belg Alain Visser, die al gekend is van Opel of Volvo. Hetzelfde Volvo waarvan Lynk & Co eigenlijk een zustermerk is, aangezien beiden deel uitmaken van de Chinese Geely groep. Het minste wat men kan zeggen, is dat onze landgenoot de manier waarop we de auto gebruiken volkomen wil veranderen. Tegelijk wil hij ervoor zorgen dat iedereen over een auto kan beschikken.

Het concept van Lynk & Co is concreet gebaseerd op een abonnement voor een auto, zonder het engagement dat verbonden is aan een deelapplicatie. Gebruikers kunnen – in het geval van de Lynk & Co 01 – over een plug-in hybride SUV beschikken voor een vast bedrag van 500 euro per maand en dat met een maximaal kilometeraantal van 15.000 km per jaar (0,15 euro per bijkomende kilometer). Zoals bij een traditionele leasing zijn de verzekering, het onderhoud en de belastingen inbegrepen. Kortom, enkel de brandstof en de elektriciteit zijn ten laste.

Stopzetting op elk moment!

Hoe onderscheidt Lynk & Co zich dan van een traditionele leasing? Allereerst hebt u de mogelijkheid om het contract op elk moment stop te zetten. “Indien u op 15 juni besluit uw contract vanaf 30 juni stop te zetten, bent u volledig vrij dat te doen en dat volledig kosteloos. U dient het voertuig enkel opnieuw in te leveren op de afgesproken datum”, verduidelijkt Charlotte De Bruijn, communicatieverantwoordelijke van Lynk & Co.

Een andere bijzonderheid is dat ieder voertuig gekoppeld is aan de autodelenapp van Lynk & Co. U hebt daardoor de mogelijkheid uw wagen door te verhuren wanneer u hem niet gebruikt of wanneer u bijvoorbeeld op vakantie vertrekt. “Voor ondernemingen biedt dit systeem de mogelijkheid om een wagen eenvoudig te delen met meerdere bestuurders, aangezien de app als sleutel dienst doet. Eén enkele Lynk & Co wagen kan daardoor meerdere voertuigen binnen een wagenpark vervangen. Bovendien blijft de kilometerbeperking van de hoofdhuurder onaangetast wanneer een voertuig van bestuurder verandert.”

Indien u ervoor kiest het voertuig met andere personen te delen, bent u het die het huurbedrag bepaalt en het bedrag wordt rechtstreeks op uw rekening gestort en dat zonder commissie voor Lynk & Co.

 

Formatteren om te rentabiliseren

U kunt zich misschien afvragen hoe Lynk & Co een dergelijk concept kan aanbieden? Eenvoudigweg door de mogelijkheden zoveel mogelijk te beperken. Zo is er slechts één model beschikbaar: de Lynk & Co 01, een full-option plug-in hybride SUV met de laatste technologie inzake infotainment en rijhulpsystemen. “Het is immers onze politiek dat niemand zou moeten betalen om de veiligheid te verzekeren”, voegt de woordvoerster er nog aan toe. “De enige optie waarvoor u kunt kiezen, is de koetswerkkleur van de wagen: zwart of blauw. Door het voertuig zo geformatteerd aan te bieden, kunnen wij de uitgaven maximaal beperken.”

Noteer ook dat de mogelijkheid bestaat om het voertuig voor een bedrag van 42.000 euro ook echt te verwerven. In dat geval dient u zelf het voertuig te verzekeren, maar blijft de deeloptie wel mogelijk. Toch heeft vooral de huuroptie het meeste succes. En wat voor een succes! “Ons doel lag op 9.000 abonnementen tegen eind 2021, maar eind december telden we in werkelijkheid al 60.000 abonnementen in Europa.”

Geen concessie

De afwezigheid van fysieke concessiehouders – of toch zoals we die vandaag kennen – vormt voor Lynk & Co toe eveneens een manier om de kosten te verminderen. Het merk pakt in enkele grote steden, waaronder Antwerpen, uit met ‘clubs’. Daar vindt men een bar, co-working- en vergaderruimtes en een boetiekruimte waar men originele voorwerpen kan kopen van creatieve producenten uit de steden waar Lynk & Co aanwezig is. En uiteraard wordt  er ook een auto tentoongesteld, maar die vormt zeker niet het middelpunt. Sterker nog, men moet echt zoeken om hem te vinden. “Men kan uiteraard ons model ontdekken in onze clubs, maar dat is echt niet hun primaire functie. Zij zijn eerder ontmoetingsplaatsen voor de leden van onze club, maar ook voor personen die ons merk wensen te ontdekken. Vandaar dat er soms ook concerten of andere evenementen georganiseerd worden.”

Antwerpen was één van de 3 eerste Lynk & Co ‘clubs’ die in Europa geopend werden en dat na Nederland en Zweden. Het merk wil eerst actief worden in andere landen voor het zijn aanbod in België zal uitbreiden.

Lynk & Co stelt, net als zustermerk Polestar, zijn klanten voor om via de internetsite van het merk lid te worden van de club. De auto kan daarna geleverd worden via een club of rechtstreeks bij de klant thuis. Voor het onderhoud kunnen klanten terecht bij het Volvo dealernet..

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels