Gepubliceerd op 3 June 2022 om 07h36
Door Damien Malvetti

“Nieuw onderzoek onder EV-rijders schetst de belangrijkste obstakels voor massale adoptie van elektrisch wagenpark”

De transitie naar elektrisch rijden is in volle gang. We zien kwartaal na kwartaal almaar meer werknemers kiezen voor een op elektriciteit aangedreven voertuig. Dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu, maar ook voor fleet- en mobiliteitsmanagers, die door de elektrificatie van hun wagenparken de duurzaamheidsdoelen van hun organisatie dichterbij zien komen. Toch bestaan er nog verschillende struikelblokken die de massale adoptie van elektrisch rijden in de weg staan, zo blijkt uit het jaarlijkse EV Driver Survey rapport van Shell Recharge Solutions .

||||
|||| © ||||

De EV Driver Survey is een jaarlijks onderzoek naar de gebruikerservaringen met elektrisch rijden en laden van Shell Recharge Solutions – wereldspeler op het gebied van slimme EV-laadoplossingen en tevens de nieuwe entiteit van NewMotion. Met bijna 15.000 respondenten is dit het grootste Europese onderzoek onder EV-rijders.

Dit jaar blijkt uit het onderzoek een groeiend enthousiasme voor elektrisch rijden: zowel de technologie, de kosten als de duurzaamheid van elektrische voertuigen zijn factoren die de elektrificatie vooruit stuwen. Zo zegt ruim driekwart (78 procent) van de ondervraagden dat een Battery Electric Vehicle (BEV) duurzamer is dan een auto met een verbrandingsmotor. Maar de onderzoeksresultaten tonen ook dat we niet blind mogen zijn voor de grote uitdagingen waarvoor ook fleet- en mobiliteitsmanagers staan bij de overstap naar een elektrisch wagenpark.

Om dit soepel te laten verlopen, moet er volgens de ondervraagde EV-rijders namelijk nog wel wat gebeuren. Naast lagere aanschafkosten (47 procent) en een verbeterde actieradius (57 procent) van elektrische voertuigen, blijft de investering in een betere laadinfrastructuur (49 procent) volgens hen één van de drie topprioriteiten.

EV-rijders vinden bijvoorbeeld dat de laadsnelheid op publieke laadpunten nog te wensen overlaat. Maar ook het aantal apps dat sommigen (moeten) gebruiken en het aantal laadpassen dat een bestuurder bezit kunnen leiden tot frustratie en bezorgdheid over de toekomst. Verder bestaat er grote ongerustheid over de capaciteit van de laadinfrastructuur: want wat is de impact van elektrisch rijden op het elektriciteitsnet?

Kortom, het nieuwe EV Driver Survey rapport laat zien dat we op de goede weg zijn, maar ook dat er frustraties en zorgen zijn. Het is tijd voor de volgende stap om de laadinfrastructuur uit te breiden en verder te ontwikkelen. Shell Recharge Solutions wil bedrijven helpen om de overstap naar een elektrisch wagenpark simpeler te maken. Herman Keijsers, Director International Sales and Integration bij Shell Recharge Solutions Europa:

Herman Keijsers
Herman Keijsers

“We willen helpen om de overstap naar elektrische voertuigen zo makkelijk mogelijk te maken door oplossingen te bieden die aansluiten bij de wensen van de EV-rijder. Het rapport is waardevol voor ons omdat de praktijkervaring toont van 15.000 bestuurders die dagelijks met hun EV op pad gaan. Het geeft ons een kans om onze diensten en producten continu te verbeteren aan de hand van de klantbehoeften.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels