“Vandaag is de dag waar we allemaal op hebben gewacht sinds wij, de vijf oprichters, in een keuken onze droom schetsten om de meest duurzame auto op de wereld te bouwen”, zegt Lightyear’s medeoprichter en CEO Lex Hoefsloot. “In 2016 hadden we alleen een idee; drie jaar later hadden we een prototype. Nu, na zes jaar testen, itereren, (her)ontwerpen en talloze obstakels, is Lightyear 0 het bewijs dat het onmogelijke in feite mogelijk is.”
Maandenlang rijden zonder laden
De Lightyear 0 is uitgerust met vijf vierkante meter gepatenteerde, dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer het gewoon buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf op die manier van energie voorzien met een actieradius van 70 kilometer per dag, bovenop de geschatte 625 kilometer WLTP-actieradius. Dankzij een opbrengst tot 11.000 zonnekilometers per jaar kunnen automobilisten die de Lightyear 0 gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer(35 kilometer) in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of in het stopcontact moeten; in klimaten zoals Nederland zou dat twee maanden zijn en in klimaten als Spanje of Portugal maar liefst zeven maanden.
Grenzen verleggen
Lightyear 0 vindt het wiel opnieuw uit wat betreft de architectuur van elektrische auto’s. De vier in-wheel motoren maken het de meest efficiënte elektrische aandrijflijn die vandaag beschikbaar is. Met een energieverbruik van 10,5 kWh per 100 kilometer (bij 110 km/u) is het de meest efficiënte elektrische auto en het recordbrekende luchtweerstandscoëfficiënt van minder dan 0,19 maakt het de meest aerodynamische gezinsauto tot nu toe. Naast de aerodynamica is ook het gewicht van de auto van invloed op de efficiëntie. Lightyear 0 is een elektrische auto van vijf meter lang, maar weegt in totaal slechts 1.575 kilogram. De kracht van het holistische ontwerp wordt duidelijk in de praktijk – bij snelwegsnelheden (110 km/u) kan de Lightyear 0 560 kilometer aan een stuk rijden.
Ontworpen met de (menselijke) aard in gedachten
Vanaf de oorsprong heeft Lightyear ernaar gestreefd een auto te ontwikkelen die de druk op de planeet en op de automobilist elimineert; daarom is bij elk ontwerpdetail rekening gehouden met minimalisme, duurzaamheid en comfort. Het gestroomlijnde dashboard heeft een 10,1-inch touchscreen infotainment systeem dat cloud-gebaseerdeupdates mogelijk maakt en het interieur is volledig samengesteld uit veganistische en natuurlijke materialen, zoals ecologische microfiber suède zittingen en rotanpalm detaillering.
Begin bij 0
De productie van de Lightyear 0 begint dit najaar en de eerste auto wordt in november geleverd. Terwijl Lightyear zich voorbereidt om de eerste zonnewagens op de weg te brengen, heeft het bedrijf ervoor gekozen om zijn eerste auto officieel voor te stellen met een naam die beter overeenkomt met de reis. Net zoals ze bij de ontwikkeling van hun technologie vanaf het begin zijn begonnen, een schone lei vanuit het niets, is Lightyear 0 de auto die de weg baant voor een nieuw tijdperk van schone mobiliteit.
Er zullen maximaal 946 Lightyear 0’s worden geproduceerd voor een bedrag van €250.000 om deze nieuwe vorm van mobiliteit effectief op de markt te introduceren en verder te gaan met Lightyear’s volgende model. Deze wordt ontworpen voor massaproductie met een toegankelijke vanaf prijs van €30.000 (de productie staat gepland voor eind 2024/begin 2025). Ga voor meer informatie over Lightyear’s missie en ‘s werelds eerste zonneauto naar lightyear.one.