Gepubliceerd op 14 June 2022 om 10h09
Door Damien Malvetti

Fleet test Nissan Juke Hybrid: een beetje meer ‘fleet friendly’

Tot nu toe nam de tweede generatie van de Nissan Juke genoegen met slechts één motor-versie in zijn catalogus: de 1.0 liter turbo met 114 pk, verkrijgbaar met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Vanaf nu komt daar een volledig hybride versie bij, rechtstreeks uit het partnerschap met Renault. Een alternatief dat iets meer past bij de fleet!

||||||||||||||
|||||||||||||| © ||||||||||||||

Voor deze hybride versie werd de 4-cilinder 1,6 liter benzinemotor, ontwikkeld door de Renault-Nissan Alliantie, gekoppeld aan een elektrische motor. Op te merken valt dat het hier niet gaat om een plug-in hybride, maar om een model dat volledig autonoom oplaadt en een reële actieradius biedt bij volledig elektrisch rijden, in tegenstelling tot de mild-hybride versies, die met name worden aangeboden op de grote broer Qashqai.

e-Pedal onder de loep

We zullen u de technische details over de motor, die een beetje ingewikkeld is, besparen… Maar het is een feit dat de Juke Hybrid efficiënt in gebruik blijkt te zijn! Bij het starten drijft de elektrische modus het voertuig automatisch aan en met het e-Pedal, dat met een eenvoudige knop op de console kan worden geactiveerd, kunt u uw linkervoet sparen. Het e-Pedal systeem is echter anders dan dat van de Leaf. Hier verlaagt het volledig loslaten van de pedaal de snelheid tot een constante minimumsnelheid van 5 km/u is bereikt. De rem moet dus worden gebruikt om het voertuig volledig tot stilstand te brengen. Een klein minpuntje naar onze mening maar “een verzoek van de Nissan-klanten”, volgens het merk.

Leuk en sober

Met de Juke heeft Nissan altijd al een leuke en dynamische auto willen aanbieden. Elektrische onderdelen toevoegen riskeerde afbraak te doen aan deze doelstellingen, maar gelukkig kan de Juke zijn karakter behouden dankzij de kleinere afmetingen en het lagere gewicht van de onderdelen.

En dat doet hij zelfs terwijl hij zijn brandstofverbruik verlaagt. Tijdens onze testrit haalden we een gemiddelde van 5,4 l/100km, deels omdat het hybride systeem zo snel mogelijk overschakelt op de elektrische modus om de voorkeur te geven aan emissievrije ritten.

Herkenbaar!

Om zich te onderscheiden van de Juke met verbrandingsmotor, heeft de hybride versie enkele specifieke elementen. Dat zijn een nieuw Nissan EV-logo op een ‘gesloten’ grille, speciale 19-inch wielen en een instrumentengroep die is aangepast om informatie over het aandrijfsysteem van het voertuig te bevatten.

De Japanse ingenieurs hebben ook enkele ontwerpelementen herzien om de aerodynamica van het voertuig te verbeteren en de CO2-uitstoot te verlagen. Tot slot moet worden opgemerkt dat de kofferruimte iets moest worden verminderd (354 liter in de hybride tegen 422 liter in de Juke met benzinemotor), maar dat de binnenruimte ongewijzigd blijft.

Fleetrapport

Met deze hybride versie voegt Nissan een versie toe aan zijn Juke-gamma die meer past in de categorie van bedrijfswagens. Maar omdat het geen plug-in hybride is, profiteert hij helaas niet van de hoge fiscale aftrekbaarheid van PHEV’s en moet hij het doen met een kleine – maar niettemin zeer behoorlijke – 65% aftrekbaarheid. Zijn zeer lage brandstofverbruik zal een van zijn belangrijkste troeven zijn voor B2B-klanten.

Technische fiche

Nissan Juke Hybrid Business Edition

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof     Benzine – elektrisch
Vermogen 145 pk
Maximum koppel  180 Nm @ 2750 rpm
Koffervolume  354 l
Inhoud brandstoftank  46 l
Gemiddeld verbruik 5,0 l/100 km
Uitstoot van CO2 117  g/km
Maximumsnelheid  165 km/h
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 27.851 €
Basisprijs incl. BTW 33.700 €
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 123 €
BIV (Vlaanderen) 117,51 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 296,6 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 223,54 €
Fiscale aftrekbaarheid 64,4 %
VAA werknemer 1.128,48 €/jaar
Verworpen uitgaven 99,44 €/jaar
CO2-taks 32,12 €

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels