Voor deze hybride versie werd de 4-cilinder 1,6 liter benzinemotor, ontwikkeld door de Renault-Nissan Alliantie, gekoppeld aan een elektrische motor. Op te merken valt dat het hier niet gaat om een plug-in hybride, maar om een model dat volledig autonoom oplaadt en een reële actieradius biedt bij volledig elektrisch rijden, in tegenstelling tot de mild-hybride versies, die met name worden aangeboden op de grote broer Qashqai.
e-Pedal onder de loep
We zullen u de technische details over de motor, die een beetje ingewikkeld is, besparen… Maar het is een feit dat de Juke Hybrid efficiënt in gebruik blijkt te zijn! Bij het starten drijft de elektrische modus het voertuig automatisch aan en met het e-Pedal, dat met een eenvoudige knop op de console kan worden geactiveerd, kunt u uw linkervoet sparen. Het e-Pedal systeem is echter anders dan dat van de Leaf. Hier verlaagt het volledig loslaten van de pedaal de snelheid tot een constante minimumsnelheid van 5 km/u is bereikt. De rem moet dus worden gebruikt om het voertuig volledig tot stilstand te brengen. Een klein minpuntje naar onze mening maar “een verzoek van de Nissan-klanten”, volgens het merk.
Leuk en sober
Met de Juke heeft Nissan altijd al een leuke en dynamische auto willen aanbieden. Elektrische onderdelen toevoegen riskeerde afbraak te doen aan deze doelstellingen, maar gelukkig kan de Juke zijn karakter behouden dankzij de kleinere afmetingen en het lagere gewicht van de onderdelen.
En dat doet hij zelfs terwijl hij zijn brandstofverbruik verlaagt. Tijdens onze testrit haalden we een gemiddelde van 5,4 l/100km, deels omdat het hybride systeem zo snel mogelijk overschakelt op de elektrische modus om de voorkeur te geven aan emissievrije ritten.
Herkenbaar!
Om zich te onderscheiden van de Juke met verbrandingsmotor, heeft de hybride versie enkele specifieke elementen. Dat zijn een nieuw Nissan EV-logo op een ‘gesloten’ grille, speciale 19-inch wielen en een instrumentengroep die is aangepast om informatie over het aandrijfsysteem van het voertuig te bevatten.
De Japanse ingenieurs hebben ook enkele ontwerpelementen herzien om de aerodynamica van het voertuig te verbeteren en de CO2-uitstoot te verlagen. Tot slot moet worden opgemerkt dat de kofferruimte iets moest worden verminderd (354 liter in de hybride tegen 422 liter in de Juke met benzinemotor), maar dat de binnenruimte ongewijzigd blijft.
Fleetrapport
Met deze hybride versie voegt Nissan een versie toe aan zijn Juke-gamma die meer past in de categorie van bedrijfswagens. Maar omdat het geen plug-in hybride is, profiteert hij helaas niet van de hoge fiscale aftrekbaarheid van PHEV’s en moet hij het doen met een kleine – maar niettemin zeer behoorlijke – 65% aftrekbaarheid. Zijn zeer lage brandstofverbruik zal een van zijn belangrijkste troeven zijn voor B2B-klanten.
Technische fiche
Nissan Juke Hybrid Business Edition
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzine – elektrisch |
Vermogen | 145 pk |
Maximum koppel | 180 Nm @ 2750 rpm |
Koffervolume | 354 l |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Gemiddeld verbruik | 5,0 l/100 km |
Uitstoot van CO2 | 117 g/km |
Maximumsnelheid | 165 km/h |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 27.851 € |
Basisprijs incl. BTW | 33.700 € |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 123 € |
BIV (Vlaanderen) | 117,51 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 296,6 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 223,54 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 64,4 % |
VAA werknemer | 1.128,48 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 99,44 €/jaar |
CO2-taks | 32,12 € |