Gepubliceerd op 19 June 2022 om 12h12
Door Damien Malvetti

Olivier Sermeus (Astara): “Ik denk dat de prijzen van EV’s zullen blijven stijgen”

Zeg niet meer ‘Alcomotive’. De groep die uit de alliantie tussen Alcopa en Bergé Auto is ontstaan, heet voortaan Astara en vertegenwoordigt één van de grootste groepen ter wereld op het gebied van auto- en mobiliteitsdiensten: aanwezig op drie continenten en in 17 landen. Aan het hoofd van de afdeling West-Europa staat de Belg Olivier Sermeus, die 6 landen beheert: België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Polen. Een uitgelezen kans voor link2fleet om met hem van gedachten te wisselen over de toekomstige uitdagingen van de automobielsector.

link2fleet: Meneer Sermeus, kunt u ons iets meer vertellen over de Astara-groep en in het bijzonder over zijn afdeling West-Europa?

Olivier Sermeus: “Dit is de nieuwe naam van de joint venture tussen Bergé Auto en Alcopa, die internationaal aanwezig is en een omzet heeft van 4 miljard euro in 2021, met iets meer dan 200.000 verkochte voertuigen. In heel Europa hebben wij 711 verkooppunten, waarvan 300 in de Benelux. In de Benelux verkopen wij 6 merken (Hyundai, Maxus, SsangYong, Suzuki, MG en Isuzu), maar ook op andere markten maken verschillende merken deel uit van onze portefeuille, zoals Aiways in Zwitserland bijvoorbeeld. Aangezien de automobielsector momenteel grote veranderingen ondergaat als gevolg van nieuwe trends en behoeften van de klant, moeten wij ons concentreren op onze sterke punten. Daarom zal de combinatie van Astara’s wereldwijde knowhow, ondersteuning en capaciteiten, met de ervaring en lokale kennis van ons team, ons in staat stellen onze klanten de beste mobiliteitsproducten en -oplossingen te bieden. Samen zullen we blijven werken aan deze groei, waarbij we streven naar een jaarlijks volume van 40.000 voertuigen.”

l2f: Betekent dit dat Astara in de toekomst nog meer merken in de Benelux zou kunnen aanbieden?

O.S.: “Dat sluiten we niet uit. Dat kan gaan over nieuwe spelers op de markt of merken die reeds via andere importeurs in de Benelux aanwezig zijn. Er zijn steeds gesprekken tussen importeurs.”

l2f: Verandert de geboorte van Astara de strategie van de dealers?

O.S.: “Neen, verkoop en marketing blijven gescheiden voor elk merk. Dit betekent dat elke dealer zijn merkenportefeuille behoudt. Een dealer zal niet worden gevraagd merken te verkopen die hij niet heeft. Maar zijn rol zal erin bestaan te proberen potentiële kopers ervan te overtuigen voor andere merken van de groep te kiezen en de lead vervolgens door te verwijzen naar ons fleet-team dat dan verantwoordelijk zal zijn voor het doorverwijzen van de klant naar de meest geschikte dealer. Bij Astara, gaan alle vlootverkopen automatisch via het netwerk. Ons plaatselijke fleet-team biedt echter al onze merken aan, net zoals wij ons in de toekomst op evenementen zullen presenteren als de “Astara”-groep, met al onze merken.”

Astara

Verkoop via het internet? “Ja, maar…”

 

l2f : Sommige fabrikanten of importeurs zetten nu zwaar in op (enkel) verkoop via het internet. Geloof je daarin?

O.S.: “Dit is inderdaad een groeiende trend, maar hij staat nog in de kinderschoenen. Veel van onze klanten zoeken en configureren hun voertuigen ook online. Dit verklaart de daling van het aantal bezoekers aan onze showrooms, maar ik zie dit niet noodzakelijk als een slechte zaak, want het bezoek aan de showrooms is veel kwalitatiever! Mensen die binnenkomen, komen niet om te snuffelen of te zoeken naar hun volgende auto, ze weten al precies wat ze willen. Ik denk niet dat internetverkoop het werk van de dealer zal doen verdwijnen, maar we moeten het wel laten evolueren en het kennisniveau van onze verkopers verhogen over onderwerpen zoals belastingen, oplaadpunten, mobiliteitsoplossingen, enz. In de toekomst zal de dealer een grotere rol spelen als adviseur voor (e-)mobiliteitsoplossingen voor bedrijven en nog meer voor KMO’s. Deze evolutie zal zeer snel gaan en ik ben er zeker van dat zij die niet willen evolueren een moeilijke toekomst tegemoet gaan…”

l2f : Vooral omdat we weten dat met elektrische voertuigen, de inkomsten verbonden aan naverkoop en onderhoud aanzienlijk zullen dalen…

O.S.: “Absoluut. De dealers zullen dit verlies echter moeten kunnen compenseren door bijvoorbeeld de verkoop van randproducten en -diensten, zoals oplaadstations of mobiliteitsoplossingen, aan te bieden. In Spanje heeft de Astara-groep al een aanbod voor autodelen. In België is het nog een beetje moeilijk om dit soort diensten op te zetten, maar het zal er komen, zoals Netflix of Hello Fresh het hebben gedaan. Wie had 5 jaar geleden kunnen denken dat we niet naar de winkel hoefden te gaan en onze boodschappen thuis konden laten bezorgen? In de huidige maatschappij is alles wat ons tijd kan besparen, gedoemd te slagen. De auto zal dit lot ook ondergaan omdat de mensen tijd willen winnen in hun vrije tijd en een wagen -na een huis- niet langer het tweede voorwerp is dat men wil bezitten, zoals dat vroeger het geval was. Vandaag is de nieuwe generatie op zoek naar de beste manier om zich te verplaatsen.”

Een elektrische wagen voor iedereen?

 

l2f: Ook zien we dat steeds meer fabrikanten en importeurs hun intrede doen op de markt voor alternatieve mobiliteit. Is dit een van de wegen die u onderzoekt voor de toekomst?

O.S.: “De Astara-groep zal zijn mobiliteitsdiensten ontwikkelen onder de afdelingen Astara Store (een digitaal verkoopplatform), Astara Connect (data), Astara Move (mobiliteit op basis van pay-per-use) en Astara Intelligence (mobiliteitsoplossingen op maat voor bedrijven). Het is duidelijk dat wij in deze sector moeten investeren om aan de vraag van de gebruikers te voldoen. In de toekomst zal de auto een van de oplossingen zijn in een wereldwijd mobiliteitsvoorstel. Andere producten en diensten zullen dan ook onder het label “Astara” worden ontwikkeld. Het zal echter nodig zijn zich aan te passen aan de realiteit van elk land, want de mobiliteitsbehoeften in Duitsland of Nederland zijn zeker niet dezelfde als in België of Luxemburg. De aanpak zal verschillend zijn, maar de platforms zullen identiek zijn. Ik denk niet dat wij fietsenwinkels zullen opkopen zoals D’Ieteren doet met Lucien bijvoorbeeld, maar we zouden ons wél kunnen inbeelden dat wij fietsen verkopen bij onze concessiehouders. We zien ook dat fabrikanten werken aan projecten om objecten via drones te leveren. Ik denk niet dat we zulke diensten gaan ontwikkelen. Anderzijds zouden wij wél de platforms kunnen ontwikkelen die het gebruik van deze diensten mogelijk maken.”

l2f: Een elektrische wagen voor iedereen, is dat écht hoe onze toekomst er zal uitzien?

O.S.: “Ik ben overtuigd van elektrificatie, maar de strategie van de meeste fabrikanten is naar mijn mening niet de juiste. Elektrificatie begint vaak met de duurste wagens. Maar wie kan die veroorloven? MG gaat tegen deze trend in door te proberen elektrische wagens voor iedereen toegankelijk te maken. In tegenstelling tot wat veel mensen zeggen, denk ik niet dat de prijs van elektrische voertuigen de komende jaren zal dalen. Ik zou zelfs zeggen dat hun prijs zal blijven stijgen. Simpelweg omdat het aanbod niet stopt met groeien.”

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels