10 jaar na de Kangoo Z.E. krijgt de elektrische bestelwagen van Renault een make-over. Dankzij de batterij onder de vloer is het nuttige volume van de Kangoo Van E-Tech (3,9 m3 of 4,9 m3 voor de langere versie die later beschikbaar zal zijn) identiek aan dat van de versies met verbrandingsmotor. Het laadvermogen bedraagt 600 kg (800 kg in de langere versie) en het trekvermogen is 1,5 ton.,
De slimme zijopening, ‘Open sesame by Renault’, is ook nog steeds verkrijgbaar (1.210 euro excl. btw als optie), net als het inklapbare interieurdakrek waarmee lange voorwerpen hoog kunnen worden geladen, om nog maar te zwijgen van de talrijke opbergvakken en functies in het passagierscompartiment.
3 regeneratie-standen
De Kangoo Z.E. werd geboren met een 22 kWh-batterij, later opgewaardeerd tot 33 kWh. Het nieuwe model heeft een aanzienlijke vooruitgang geboekt met een elektrische reservoir van 45 kWh die een actieradius van 300 km in de WLTP-cyclus mogelijk maakt. Dit zou geschikt moeten zijn voor de meeste professionals.
De elektromotor ontwikkelt 90 kW (122 pk) en 245 Nm. Dit zorgt voor een goede rijervaring, zoals we ondervonden tijdens een testrit op verschillende wegen. Aan de positieve kant zijn er drie regeneratieve remmodi, van B1 tot B3. In de B1-modus is er geen regeneratie. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, blijft het voertuig rijden. Modus B2 is de standaardmodus en komt overeen met de motorrem van een voertuig met verbrandingsmotor. Stand B3 tenslotte regelt de maximale regeneratie en maakt het bijna mogelijk om met één pedaal te rijden.
3 types van laders
De Kangoo E-Tech wordt geleverd met een interne lader van 11 of 22 kW (€ 350 excl. btw extra neer te leggen). Als optie op de 22 kW-versies is het mogelijk een lader te gebruiken die tot 80 kW aan gelijkstroom ondersteunt. In het laatste geval kan in 30 minuten een actieradius van 170 km worden teruggewonnen. Op een 7,4 kW Wallbox duurt het minder dan 6 uur om volledig op te laden.
De versies met een lader van 22 kW hebben een thermisch batterijbeheersysteem dat de actieradius verbetert en de oplaadtijd verkort.
Wat comfort betreft, is de automatische airconditioning met warmtepomp standaard. Het verwarmt en koelt de cabine snel en is veel zuiniger dan conventionele airconditioning. Renault zegt dat de wagen 85 km aan autonomie wint. Als optie biedt Renault een verwarmde voorruit, stoelen en stuurwiel aan, die voor meer thermisch comfort zorgen en de accu ontzien. Wat dit betreft, gaf de boordcomputer aan het einde van een testrit van 51 km over verschillende wegen, waarbij de snelheidsbeperkingen nauwgezet werden gerespecteerd, een gemiddeld verbruik van 15,6 kWh/100 km aan. We hadden een actieradius van 275 km aan het begin en 230 km aan het eind, een winst van 6 km dankzij de regeneratie. De beloofde 300km lijkt dus heel haalbaar.
Vlootrapport
De Kangoo Van E-Tech is een zeer aangename bestelwagen, of het nu gaat om zijn stille werking, de soepelheid van zijn demping of de aangenaamheid van zijn motor, zonder de mogelijkheid te vergeten om de intensiteit van de regeneratie te moduleren, en vooral, hij biedt dezelfde functies als de versies met verbrandingsmotor. De prijzen variëren van €29.925 (Start 11 kW) tot €35.925 voor het topmodel (Extra 22 kW) met ‘Open Sesame’-deur.