Ondanks de oplopende wachttijden voor nieuwe wagens door het halfgeleidertekort en de impact van de oorlog in Oekraïne op de grondstoffenvoorraden blijft de bedrijfswagen populair als onderdeel van de verloning voor werknemers, zo bleek uit eerder onderzoek van marktleider Arval. Uit een analyse van de bestellingen door Arval-klanten voor hun medewerkers tijdens de eerste helft van 2022 blijkt dat er in de nabije toekomst een heel pak nieuwe elektrische SUV’s op de Belgische wegen zullen bijkomen.
TOP 10 bestelde wagens Arval 2022 |
TOP 10 bestelde full electric Arval 2022 |
Mercedes EQA |
Mercedes EQA |
VW Golf Benzine |
BMW iX3 |
BMW iX3 |
Q4 e-tron |
Audi Q4 e-tron |
KIA EV6 |
Volvo XC40 PHEV |
Volvo XC40 |
KIA EV6 |
Mercedes EQB |
Volvo XC40 BEV |
VW ID4 |
Hyundai Tucson PHEV |
VW ID3 |
Mercedes EQB |
Skoda Enyaq |
VW ID4 |
Q4 SB e-tron |
“Zeven wagens uit de top 10 zijn elektrische SUV’s. De fiscaliteit is een stuwende kracht richting elektrisch terwijl constructeurs ook enorm hard kijken naar de wens van het brede wereldwijde publiek. Dat houdt het laatste decennium enorm van SUV’s waardoor nu pas de eerste elektrische breakmodellen, vroeger ontzettend populair bij de Belgische bedrijfswagenrijders, in productie zijn.”
Yves Ceurstemont van Arval Consulting
Ook de plug-in hybrides in de top 10 zijn SUV’s, maar intussen is gebleken dat dit type motorisatie slechts interessant is voor een heel beperkt aantal bestuurders. Volgens Arval mag de bestuurder slechts 20 procent van de tijd niet-elektrisch rijden als men het kostenplaatje vanuit bedrijfsoogpunt onder controle wil houden.
“Die rijprofielanalyse en het systematisch laden door de bestuurder van een plug-in hybride gebeurt nu vaak niet. Puur wetenschappelijk gezien zijn SUV’s in het algemeen door hun vorm contraproductief voor ecologisch rijden en het rijbereik, meteen de reden waarom de Volkswagen Golf zo hoog scoort voor wie niet in de mogelijkheid is om voor elektrisch rijden te kiezen. Deze wagen heeft een lagere luchtweerstand dan een vergelijkbare SUV wat net gunstig is voor de CO2-uitstoot.”
Yves Ceurstemont van Arval Consulting
Wie overigens nu nog met een bedrijfswagen met een thermische motor rondrijdt of daarvoor kiest, wordt weldra geconfronteerd met een fors stijgend Voordeel Alle Aard.
“Naast de aantrekkelijke aftrekbaarheid voor de bedrijven is het Voordeel Alle Aard ook een extra fiscale factor die meespeelt in de keuze. De berekening van het VAA is namelijk zo opgebouwd dat er een ‘gemiddelde CO2’ in verwerkt is die vastgelegd wordt door de overheid. Door het stijgend aantal elektrische wagens daalt dat cijfer en eet het de vastgelegde verlaging voor elk jaar dat je wagen ouder wordt volledig op.”
Yves Ceurstemont van Arval Consulting