Gepubliceerd op 7 September 2022 om 05h55
Door Damien Malvetti

Fleet test Volkswagen ID. Buzz: Back to the future

De VW T1-hippiebus uit de jaren zestig roept bij velen warme herinneringen op. Die iconische auto herleeft in deze 21ste eeuw als elektrische ID. Buzz en kan nog vóór de eerste exemplaren geleverd worden al een verkoopsucces genoemd worden met alleen al in ons land meer dan 1.000 bestellingen. We konden de nieuweling testen ter gelegenheid van de persintroductie in Kopenhagen.

© Martin Meiners

De looks van de ID. Buzz, die meteen als personenwagen én als bedrijfsvoertuig op de markt komt, laten niemand onberoerd. De meeste reacties zijn positief, en zeker in de tweekleurige uitvoering lokt de auto bij de omstaanders goedkeurende reacties uit. Hoe dan ook deelt de ID. Buzz enkel een stukje van zijn visuele identiteit met het origineel, aangezien hij resoluut modern is als 100% elektrische auto.

 

Zuiver elektrisch

Inderdaad, de ID. Buzz is er enkel met accu en elektromotor. Hij staat op het MEB-platform van de Volkswagen-groep waar onder meer de VW ID.3, -4 en -5, maar ook de Audi Q4 e-tron en Skoda Enyaq op rusten. Bij de lancering is er geen keuze qua aandrijflijn en komt hij altijd met een flinke batterij van 77 kWh en één 150 kW sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft, maar later wordt ook een vierwielaangedreven variant met twee motoren en zelfs een uitvoering met een langere wielbasis en zeven plaatsen verwacht.

De grote accu zorgt voor een flink rijbereik. Terwijl VW tot 423 kilometer belooft blijkt dat ook in de praktijk bijna haalbaar te zijn. Althans in het drukke verkeer van Kopenhagen en bij milde zomertemperaturen. Ons gemiddeld testverbruik bedroeg dan ook niet meer dan 18,8 kWh/100 km, waar onze rijstijl maar zeker ook de verzorgde stroomlijn, met een Cd-waarde van 0,29, debet aan zijn.

 

Wars van elk vleugje sportiviteit

Het zal niemand verwonderen dat 150 kW (204 pk) en 310 Nm niet genoeg zijn om van een bijna 2,5 ton zware eenvolumer een snelle jongen te maken, maar met 10,2 seconden voor het sprintje naar de 100 km/h kan hij wel makkelijk mee met het overige verkeer. Wie sportiviteit zoekt is hoe dan ook niet aan het juiste adres bij de ID. Buzz, die door zijn gewicht en omvang nogal wat van de banden vergt in de bochten en dan duidelijk maakt dat een rustige rijstijl hem het beste ligt.

Wie daar rekening mee houdt krijgt een comfortabele auto in ruil, al is de ophanging op korte oneffenheden aan de stugge kant en is het windgeruis duidelijk hoorbaar.

 

Uiterst praktisch

Door de wielbasis van 2.989 mm is het plaatsaanbod aan boord royaal. Zowel voor- als achterin hebben de vijf inzittenden een zee van ruimte, en de achterbank, die in twee delen (60/40) neerklapbaar is, kan over 150 mm verschoven worden voor nog meer beenruimte, dan wel kofferinhoud. Die koffer is met een inhoud van 1.121 liter erg groot. De technisch volledig identieke Cargo-versie, die de achterbank achterwege laat en zo nog meer laadruimte biedt, kan 3.900 liter verstouwen en indien gewenst twee europaletten laden. Op de personenwagenuitvoering zijn twee schuifdeuren standaard, de Cargo-versie heeft recht op één schuifdeur maar kan optioneel met een tweede exemplaar uitgerust worden.

 

Fleetrapport

VW gooit de knuppel in het hoenderhok. Met de ID. Buzz ontgrendelt het een “next level-MPV”, een auto die de monovolume opnieuw een toekomst bezorgt en met zijn design met retro-knipogen erg sympathiek overkomt. Als auto voor zakelijke gebruikers combineert hij zijn voortreffelijke fiscaliteit met een opmerkelijk plaatsaanbod en heel wat praktische aspecten. De Cargo-vrachtuitvoering scoort in zijn segment bovendien veel punten met zijn grote rijbereik. Dat het laadvermogen met 648 kg aan de beperkte kant is, is geen verrassing, gezien het hoge  gewicht van de grote batterij.

De ID. Buzz kan intussen besteld worden. De eerste auto’s worden dit najaar in de showrooms verwacht. De leveringstermijn kan oplopen, dus wie er eentje wil kan best niet te lang wachten met zijn bestelbon. 

 

 

Technische fiche

VW ID. Buzz Pro MPV
Vermogen motor 150 kW – 204 pk
Batterij 77 kWh
Autonomie (WLTP) 423 km
Koffervolume 1.121 l
Gemiddeld verbruik (test) 18,8 kWh/100 km
Maximumsnelheid 145 km/h

Basisprijs (excl. BTW) 50.164,46 €
Basisprijs (incl. BTW) 60.699 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) 92,93 €
Wegenbelasting (Vlaanderen) 0 €
VAA gebruiker 2080 €/jaar
VAA werkgever 353,6 €/jaar
Verworpen uitgaven 88,04 €
CO2-taks 28,17 €

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels