Gepubliceerd op 1 September 2022 om 11h32
Door Jeroen Evens

Fleet test Kia EV6 Long Range: Klaar voor de verre verplaatsingen

Met zijn grote actieradius en snelle laadcapaciteit kan de Kia EV6 theoretisch concurreren met Tesla op lange elektrische ritten. Maar is dat ook zo in de praktijk, en welke nieuwe strategieën biedt dat voor verre verplaatsingen?

||||
|||| © ||||

Met de EV6, verkozen tot “Auto van het Jaar” 2022, betreedt Kia een nieuw elektrisch tijdperk. Met een 800-volt architectuur, net als zijn neefje, de Hyundai Ioniq 5, heeft deze Kia laadcapaciteiten die bijna 240 kW aankunnen. Dat is bijna twee keer zo snel als bij de meeste concurrenten en om het concreter te zeggen, het betekent een 10-80% lading in slechts 18 minuten, weliswaar onder de beste omstandigheden.

Premium niveau

Op de markt zijn alleen de Porsche Taycan en Audi e-tron iets beter, net als Tesla. Vorig jaar bleek uit ons verslag over de Model 3 dat reizen in een Tesla even gemakkelijk was als reizen in een auto met verbrandingsmotor. Dankzij de autonomie en de snelheid van het opladen, waardoor het aantal stops wordt beperkt, moest de wagen op een traject van 1.000 km in totaal slechts één uur stil te staan.

Meer of minder stops

Op dezelfde heenreis met de EV6 leidden een paar wispelturige Ionity oplaadpunten die niet het maximale vermogen leverden tot een totale oplaadtijd van twee uur. Maar op de terugweg kwam een andere strategie overeen met de korte totale laadtijd die de Tesla vorig jaar had vereist! Om het risico op wachtrijen door verzadigde oplaadstations of defecte terminals te beperken, hebben wij ervoor gekozen langere maar minder stops te maken in plaats van kortere maar frequentere stops. Dit werd mogelijk gemaakt door de uitstekende autonomie die de Kia EV6 Long Range AWD in de praktijk biedt: bijna 400 km, ondanks een groot deel ervan op de snelweg.

Het verbruik gemeten

Ondanks zijn hoge profiel en zijn afmetingen, waardoor hij een zeer royaal interieur kan bieden, slaagt de Kia EV6 erin zijn verbruik laag te houden: 21 kWh/100 km op de heenreis. Dit maakt het mogelijk om lange afstanden af te leggen. Op de terugweg konden we, dankzij onze strategie om het aantal stops te beperken, het brandstofverbruik zelfs terugdringen tot 18,5 kWh/100 km door enkele stukken snelweg met een snelheid van 110 km/u af te leggen, in plaats van 130 km/u.

Vlootrapport

Dankzij de uitstekende laadsnelheid van de 800 V-architectuur duurden de twee stops op de terugweg elk slechts 35 minuten. Dit bewijst dat de Kia EV6 in staat is om ver te reizen, of u nu kiest voor de strategie van langere maar minder stops of voor de strategie van korte maar méér stops.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels