Een offerte afdrukken, invullen, inscannen en terugsturen … Het is definitief verleden tijd. LeasePlan is er als eerste leasemaatschappij in geslaagd om de volledige procedure van bestelling tot aflevering van de wagen te digitaliseren. Zodra een bestuurder een wagen heeft samengesteld, kunnen zowel die bestuurder als de betrokken fleet manager de bestelling bevestigen en 24/7 opvolgen via het centrale platform My LeasePlan. Voor vlootbeheerders betekent dit bovendien dat ze zowel rijdende als nieuwe wagens vanaf nu efficiënt op één plaats kunnen beheren.
Deze geautomatiseerde flow is uniek in de leasingwereld en past binnen de ambities van de LeasePlan om zoveel mogelijk processen via digitalisering eenvoudiger en efficiënter te maken. Niet alleen met gebruiksvriendelijke tools die het leven van klanten vergemakkelijken, maar ook met het oog op een betere datakwaliteit. Dit alles stelt de LeasePlan-medewerkers in staat om een snellere service te garanderen.
Van configuratie tot afhalen wagen
De 100% geautomatiseerde flow start vanaf het ogenblik dat de bestuurder een wagen heeft samengesteld en eindigt met het maken van een afspraak om het voertuig op te halen:
- Configuratie vervolledigen: de bestuurder ontvangt via e-mail een orderbevestiging met de beste offerte voor de gekozen wagen en een link om de procedure via My LeasePlan verder te zetten. Hier kan de bestuurder de samenstelling van de wagen nakijken, eventueel nog een andere kleur kiezen en alle nodige persoonsgegevens invullen. Het is zelfs mogelijk om meteen een bandenleverancier en een afleveradres te selecteren.
- Bestelling bevestigen: na het bekijken van een uitgebreid prijsoverzicht kan de bestuurder de bestelling afronden. Ook informatie over (het overschrijden van) de beschikbare budgetten wordt efficiënt weergegeven zonder tussenkomst van de fleet manager. Indien oké hoeft die laatste de bestelling alleen nog maar goed te keuren.
- Status volgen: bestuurder en fleet manager kunnen de status van de bestelling 24/7 raadplegen. Een handige tijdlijn met historiek zorgt voor de nodige transparantie voor alle stakeholders, zodat er achteraf geen discussies nodig zijn.
- Wagen afhalen: de dealer ontvangt automatisch de nummerplaten, waarna de bestuurder zelf een afspraak kan maken om de wagen op te halen. Alle gegevens met betrekking tot aflevering zijn reeds opgenomen in My LeasePlan.
Minder manueel werk, minder foutgevoelig
Met deze geautomatiseerde flow zorgt LeasePlan België voor een geheel nieuwe manier van werken die klanten veel tijd zal besparen. Dankzij het digitaliseren van handmatige taken kunnen bestellingen vlotter worden afgehandeld en neemt ook de foutgevoeligheid van het proces af. Op die manier kan LeasePlan het risico op afwijkingen in de bestelling zo goed als volledig uitsluiten.
Pieter Waegenaer, Commercial Director Corporate Account bij LeasePlan: “Een gemakkelijke digitale klantbeleving is dezer dagen een must. Onze klanten en bestuurders verwachten dit evenzeer van LeasePlan. Bij de bestelling van een voertuig komt aardig wat administratie kijken. Met deze digitale flow staan zowel de bestuurder, de klant als LeasePlan meteen op dezelfde lijn, is het tijdsverlies voor iedereen minimaal en zijn alle betrokken partijen meteen correct geïnformeerd.”
Verschillende klanten van LeasePlan zijn zelf betrokken geweest bij het ontwikkelen en proefdraaien van deze oplossing. De eerste feedback is alvast erg positief.