Mobiliteit is geen loos begrip bij Elia. In 2019 heeft het bedrijf zijn ‘Orange is the new Green’-programma gelanceerd, dat de koers uitzet voor zijn nieuwe mobiliteitsstrategie. Met dit programma hoopt Elia zijn ambitie te realiseren om tegen 2025 75% koolstofneutrale woon-werkverplaatsingen te realiseren. Momenteel bestelt meer dan 70% van de bestuursleden 100% elektrische wagens en 53% van hen heeft al geopteerd voor het federale mobiliteitsbudget (8% van het totaal aantal werknemers bij Elia).
Deze evolutie werd mogelijk gemaakt door een duidelijke verandering van strategie. Om deze resultaten te bereiken, heeft Elia sterk gesteund op de dialoog met zijn sociale partners en op het engagement van het management.
De ontwikkeling van de nieuwe strategie verloopt volgens plan en zelfs boven verwachting. Elia hoopt ook een voorbeeld te zijn voor andere bedrijven in de sector die de stap niet durven te zetten.
Op vlak van veiligheid onderscheidt Elia zich door een strikt beleid, waarbij ook de medewerkers als ‘safety leader’ betrokken worden. Het bedrijf richtte zich op een mentaliteitsverandering door middel van communicatiecampagnes, opleiding en stimulansen.