Gepubliceerd op 24 October 2022 om 12h19
Door Jeroen Evens

Over fiscaliteit, TCO en elektrificatie.

Door de elektrische transitie wordt de TCO van wagens belangrijker dan ooit. Om de juiste keuze te maken, moet men rekening houden met de fiscale actualiteit én het kostenplaatje op langere termijn. Een overzicht van de aankomende fiscale veranderingen, met een TCO-vergelijking van 3 Audi modellen.

||||
|||| © ||||

Om als vlootbeheerder de Total Cost of Ownership te bereken, moeten veel parameters in rekening gebracht worden. Bovendien veranderen deze door de elektrificatiegolf: brandstofkosten worden laadkosten, kosten voor onderhoud en verzekering variëren, en de fiscale aftrekbaarheid en becijfering van de CO2 solidariteitsbijdrage veranderen de komende jaren grondig.

Aftrekbaarheid tankbeurt begrensd

Vanaf 1 januari 2023 worden tankkosten voor fossiele brandstoffen maximaal 50% aftrekbaar voor wagens die vanaf die datum besteld worden. Deze maatregel treft dus vooral diesel- en benzinewagens maar ook plug-in hybrides, namelijk voor de ritten die enkel op de brandstofmotor gereden worden.

Plug-in hybride blijft interessant

Toch blijven plug-in hybrides t.e.m. 30 juni 2023 interessant. Vooreerst geven ze bedrijven meer flexibiliteit én tijd voor de installatie van hun laadinfrastructuur, en zijn ze doorgaans sneller leverbaar dan 100% elektrische wagens. Verder kunnen ze de drempel verlagen om later 100% elektrisch te rijden. Tot slot zal wie vooral elektrisch rijdt met zijn plug-in hybride de fiscale wijziging veel minder voelen.

Trapsgewijze verlaging

Vanaf 1 juli 2023 wordt de aftrekbaarheid drastisch beperkt voor zowel diesel-, benzine- als plug-in hybride wagens. Worden ze tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 besteld, dan wordt de maximale aftrekbaarheid vanaf 2025 trapsgewijs verlaagd met telkens 25%. Resultaat: maximaal 75% aftrekbaar in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en vanaf 2028 niet meer.

Elektrische voertuigen, momenteel nog 100% fiscaal aftrekbaar, ondergaan vanaf 2027 een vermindering van fiscale aftrekbaarheid, die zich stabiliseert op 67,5% in 2031.

Vergelijking van 3 Audi modellen

Om een ​​duidelijk beeld te krijgen van de TCO, vergelijken we de 100% elektrische Audi Q4 e-tron, de plug-in hybride Audi Q3 TFSI e en de dieselversie van de Audi Q3.

Hier komt de Audi Q4 e-tron als voordeligste optie, met een TCO die op 48 maanden circa € 2.500 goedkoper is dan een plug-in hybride Audi Q3. Met de kost van de laadpaal erbij gerekend, is het verschil in TCO tussen beide verwaarloosbaar. De Audi Q3 dieselversie heeft – ondanks een veel lagere investeringswaarde en leaseprijs – een hogere TCO dan de plug-in hybride versie, én een veel hoger VAA.

Kortom, vandaag hoeft een elektrische wagen niet duurder te zijn dan een op het eerste zicht goedkopere wagen op fossiele brandstof. Op basis van de huidige fiscaliteit kunnen plug-in hybride voertuigen echter nog de vergelijking doorstaan, maar dit verandert vanaf 1 juli 2023.

 

Vragen over de juiste keuze voor uw vloot? Contacteer Audi Fleet op audi.be

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Dealers , Voertuigen

Gelijkaardige artikels