De energietransitie van bedrijven is eerder een voordeel voor de Astara-groep en haar verschillende merken. “Met onze 6 merken hebben we het voordeel dat we oplossingen bieden die aangepast zijn aan alle bestuurdersprofielen: van de kleine stadswagen tot de grote SUV in de categorie van personenwagens, en van de pick-up tot de grote bestelwagen in de categorie van lichte bedrijfsvoertuigen. Daarnaast bieden we alle alternatieve motorisaties op de markt aan: hybrides, plug-in hybrides, volledig elektrische voertuigen en zelfs waterstof”, legt Kaat Van Severen, Fleet Manager, uit.
Het aandeel van de vlootverkoop bij de verschillende merken neemt duidelijk toe. “Maxus heeft 100% B2B-verkoop, Isuzu 75%, SsangYong 10%, Suzuki tussen 15 en 20%, bij Hyundai bedraagt dat 50% en bij MG 70%, dankzij zijn elektrische aanbod. Door de elektrificatie merken we dat veel klanten niet meer alleen voor premium wagens kiezen, maar ook geïnteresseerd zijn in nieuwe merken. De MG-modellen en de Ioniq 5 hebben voor ons bijvoorbeeld de deuren geopend naar nieuwe wagenparken.
Het moet gezegd dat de strategie van de groep duidelijk is: elektrische wagens voor iedereen toegankelijk maken. En de kalender is behoorlijk vol: “De MG4 vervoegt het MG-gamma, de Ioniq 6 zal hetzelfde doen bij Hyundai, en andere volledig elektrische modellen zullen ook volgen in lagere segmenten bij deze twee merken, en zullen dus nog betaalbaarder zijn.
Niet te vergeten dat Maxus zijn ontwikkeling voortzet met elektrische vrachtwagens, de eerste emissievrije pick-up op de markt – de T90 EV – en zijn Mifa9, een volledig elektrische luxueuze monovolume. “Hiermee opent Maxus een heel nieuw segment in de markt dat tegemoet komt aan de vraag van Europese klanten”, zegt Kaat Van Severen.
Focus op de fleet-markt
En zoals Olivier Sermeus onlangs in een interview aangaf, is de groep voortdurend in gesprek met andere merken. “We hebben de kennis van de markt en we zijn klaar om nieuwe merken te verwelkomen, maar ook om het bredere plaatje te bekijken, vooral op het gebied van mobiliteit”, vervolgt de Fleet Manager. “Daarom lanceren we binnenkort onze online platforms Astara Store en Astara Move, gespecialiseerd in de verkoop en verhuur van voertuigen in de vorm van abonnementen. Met deze nieuwe diensten lopen wij vooruit op de toekomst. Omdat het noodzakelijk is onszelf opnieuw uit te vinden en te heroriënteren in deze snel evoluerende sector. De particuliere markt verkeert in een crisis. Daarom moeten wij ons meer richten op de fleet-markt en nieuwe diensten ontwikkelen om te voldoen aan de huidige en toekomstige behoeften van professionele klanten.