Het feit dat je je brutoloon fiscaal vriendelijk kan omzetten naar een leasebudget maakt van de leasefiets in de privésector een niet te kloppen, interessant vervoermiddel. En nu ook een serieuze besparing.
Joep Kempen: “Sinds de start van de energiecrisis, ongeveer vanaf het begin van het laatste kwartaal, zien we een grote stijging in de vraag naar speedbikes. Die kiezen werknemers die iets verder van hun werkplek wonen vaker omdat ze dan snel en comfortabel naar het werk kunnen fietsen. Maar zo’n speedbike is niet voor iedereen haalbaar. Er zijn initiatieven om werknemers in overheidsdienst, via het omzetten van de eindejaarspremie, ook toegang te geven tot een leasefiets. Maar zij blijven in het beste geval beperkt tot een budget van € 2.300. Daarmee geraak je amper aan een speedbike. Terwijl werknemers in de privésector gemakkelijk meer dan € 5.000 budget hebben. De meerderheid van de mensen in overheidsdienst hebben helemaal géén budget.”
Opnieuw een pioniersrol
Joep Kempen was met Cyclis Bike Lease enkele jaren geleden al de bezieler in fietsleasing voor bedrijven. “Jarenlang zat de leasefiets in de schemerzone. Er bestonden wel cafetariaplannen. Maar een fiets verrekenen met loon? Dat mocht in feite niet. Pas in 2017 en 2018 is het juridische kader gevolgd. Men moest het omwille van het succes wel reglementeren. De leasefiets aan banden leggen, ging niet meer. Nochtans geloofde niemand dat er leasefietsen nodig waren toen ik er in 2014 mee startte.”
“Hoog tijd dat de politiek meedenkt”
Die realisatie geeft hem recht van spreken. Maar of zijn pleidooi vandaag gehoord zal worden, is een andere vraag. Joep Kempen is in ieder geval een geëngageerde ondernemer die de dingen wil veranderen, verbeteren en ze bij naam noemt. Recent riep hij de ondernemers in pamfletstijl ook op om de indexering van de nettolonen in plaats van de brutolonen af te dwingen door ‘in Brussel keet te gaan schoppen.’ “Het wordt hoog tijd dat de politiek meedenkt.”
Elektrische fiets, Nissan Leaf of een VW Polo
Elektrisch fietsen blijft bij hoge elektriciteitsprijzen nog altijd veel goedkoper dan een elektrische auto en dan een diesel of benzine auto. Je betaalt zelfs in een erg ongunstig scenario ongeveer 35 keer minder voor de verbruikte energie.
Dat blijkt als we 100 km rijden op een fietsbatterij van 500 wh vergelijken met 100 km in een Nissan Leaf of 100 km in een VW Polo 1.4 diesel en benzine.
- Deze fiets volledig opladen kost: 0,500 wkh x € 0,65/kwh = € 0,3250
- Een Nissan Leaf verbruikt volgens de VAB 18 kwh per 100 km, dat kost: 18 kwh x € 0,65/kwh = € 11,7. Dat is 34 keer meer dan de fiets.
- Een VW Polo 1.4 diesel verbruikt afgerond 5 l/100 km en kost bij de dieselprijs van € 2,05 dus € 10,25. Dat is 31 keer meer dan de fiets.
- Stel dat een VW Polo 1.4 benzine 6 l/100 km verbruikt, dan kost dit bij een benzineprijs van € 1,75 dus € 10,05. Dat is nog 30 keer meer dan de fiets.
Er zijn wat kanttekeningen te maken bij deze vergelijking. Maar ze geeft wel een idee van de grootorde. Het gehanteerde elektriciteitstarief zit tussen de gemiddelde prijs (volgens de Vreg) van € 0,30 kwh voor wie een contract afsloot in september 2021 en € 0,93 Kwh voor wie dit jaar in september een contract afsloot.
Of je je fiets nu thuis laadt, eventueel op zonnepanelen, op het werk, aan een gewone laadpaal of een snellaadpaal: de prijs zal verschillen en wellicht lager liggen dan de gehanteerde € 0,65/kwh. Anderzijds zijn de vierwielers te vergelijken met kleine auto’s. In realiteit zal het verbruik van de auto wellicht hoger liggen. In de berekening hier zijn voor de fiets dus ongunstige uitgangspunten gehanteerd.
En de speedbike?
Een speedbike heeft een batterij die dubbel zoveel verbruikt (1 kwh, dus bij dit tarief € 0,65 per laadbeurt). Maar die is in energieverbruik nog altijd minstens 15 keer goedkoper dan een goedkope auto.