Gepubliceerd op 21 November 2022 om 14h35
Door Jeroen Evens

Stefaan De Ganck (TotalEnergies): “”Om van de energietransitie een succes te maken, zal iedereen zich moeten inspannen en aanpassen”

Ter gelegenheid van de 250e editie van ons link2fleet magazine hebben we besloten het woord te geven aan enkele belangrijke spelers uit de sector om hun visie te leren kennen over de evolutie van de bedrijfswagen, elektrificatie, fiscaliteit, mobiliteit, kortom, over alles wat de fleet- en mobiliteitssector in België aanbelangt. TotalEnergies, tot enkele jaren geleden een belangrijke speler in de levering van brandstof en brandstofkaarten aan wagenparken, heeft zijn strategie volledig gewijzigd om zich aan te passen aan de uitdagingen van de energietransitie. Stefaan De Ganck, directeur Director Mobility & New Energies geeft ons zijn zienswijze.

|
| © |

link2fleet: Europa heeft een verbod aangekondigd op de verkoop van nieuwe personenwagens met verbrandingsmotor tegen 2035. Welke gevolgen heeft deze beslissing voor uw bedrijf?

Stefaan De Ganck: “Dit verbod staat in het verlengde de Europese Green Deal en het Fit for 55 programma. De ‘Net Zero’-ambitie van TotalEnergies is coherent met deze Europese doelstellingen. Deze beslissing versterkt onze overtuiging dat we onze tankstations naar de toekomst toe op deze evolutie zullen voorbereiden en aanpassen. Er zullen nog meer laadpalen op geïnstalleerd worden en er zullen bijkomende services aangeboden worden bovenop de diegene die we vandaag al aanbieden in de shop. En deze laadinfrastructuur zal niet enkel in stations geïnstalleerd worden. Ook onderweg, op het werk en thuis, zullen er steeds meer laadmogelijkheden komen. Dit proces is al een tijdje aan de gang en het gaat steeds sneller.”

l2f: Hoe beoordeelt u deze Europese maatregel?

Stefaan De Ganck: “Europa heeft duidelijke doelstellingen vastgelegd voor 2050 en om deze te halen zal iedereen inspanningen moeten leveren en zich aanpassen. Het gebruiken van alternatieve brandstoffen en energieën maakt hier onderdeel van uit. De energietransitie komt niet vanzelf. Mensen moeten bewust gemaakt worden, en een Europees en nationaal wettelijk kader moeten ook de impuls ondersteunen en een zekerheid geven.”

l2f: Wat is uw strategie voor de aanleg van elektrische infrastructuur?

Klaudija Casar Torkar: “Wij zijn een geïntegreerde speler die onze klanten begeleid in de energietransitie in Mobiliteit. Wat betreft laadoplossingen zijn wij actief op de volledige waardeketen van het proces; hetgeen begint bij de productie van groene elektriciteit tot het ter toegang verlenen tot meer dan 300.000 laadpunten in Europa. TotalEnergies installeert en beheert laadinfrastructuur 1. bij bedrijven maar ook 2. thuis bij de medewerkers van die bedrijven, 3. langs de weg op publiek domein en 4. in onze servicestations. De vroegere tankaart is nu een multienergiekaart geworden die toegang biedt tot laadinfrastructuur in heel Europa. Op deze manier bieden wij onze klanten een “one-stop-shopping” binnen de specifieke customer journey van elke e-rijder.”

l2f: Momenteel is het soms moeilijk om uw voertuig op te laden aan een oplaadpunt omdat sommige oplaadkaarten niet compatibel zijn. Zal dit probleem in de toekomst worden opgelost?

Stefaan De Ganck: “We zitten met zijn allen in een sterk evoluerende business, dit wil zeggen dat sommige keuzes ook zullen evolueren met de tijd. Ik kan uiteraard enkel voor TotalEnergies spreken en wij gaan resoluut voor de beste “customer experience” omdat dit hetgeen is wat ons de grootste kans op slagen biedt op lange termijn. De multi-energiekaart van TotalEnergies wordt niet alleen voordelig aanvaard op alle publieke en semi-publieke laadpalen beheert door het eigen Totlenergiesplatform (voorbeeld concessies in Brussel, Antwerpen en Gent) maar wordt evenaals aanvaardt op meer dan 95% van alle publieke en semi-publieke laadpalen in België.”

l2f: Hoe ziet u de toekomst van energiebedrijven op lange termijn?

Stefaan De Ganck: “Wij zien onszelf al lang niet meer als een oliebedrijf maar als een energieleverancier. De energietransitie is al jaren geleden gestart en wij hebben onze portfolio aan producten de laatste jaren sterk uitgebreid. Onze projecties van de vraag naar energie, voorziet nog altijd een klein aandeel voor aardolieproducten in 2050. (50 % groene elektriciteit, 25 % koolstofvrije moleculen (oa E fuels en biobrandstoffen) en 25 % koolwaterstoffen (vooral gas). De emissies van deze laatste zullen moeten gecompenseerd worden om onze Net Zero Emission ambitie te behalen. Ook de projecties van het IEA (internationaal energieagentschap) voorziet nog een vraag naar aardolieproducten in 2050.”

l2f: Gelooft u in 100% elektrische voertuigen in de Belgische wagenparken tegen het jaar 2026?

Stefaan De Ganck: “oEnerzijds heeft de fiscaliteit ervoor gezorgd dat elke bedrijf er alle belang bij heeft om dit te doen. Anderzijds heeft iedereen ondertussen gehoord welk effect de pandemie en de oorlog in Oekraïne hebben op de beschikbaarheid van bepaalde onderdelen en de wereldwijde logistieke keten. We horen bij de automerken dat het orderboekje goed is gevuld maar dat de leveringen vertragingen hebben opgelopen en levertermijnen sterk oplopen. De effecten van deze huidige vertragingen laten zich vermoedelijk nog wat voelen in 2023 maar zouden op termijn weinig impact hebben op de elektrificatie van het wagenpark. Het zal echter nog tot een stuk na 2030 duren alvorens het quasi volledige wagenpark de shift naar EV heeft gemaakt. Wij gaan uit van een schatting van 3 miljoen EV’s in 2030 op een park van om en bij de 7 miljoen voertuigen in België.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels