Vanaf 2023 zal onze overheid stelselmatig het gebruik van thermische motoren ontmoedigen. Dat gebeurt door de fiscale aftrekbaarheid te doen slinken, zowel die van de brandstof als van de wagens zelf. Daar tegenover staan fiscale maatregelen die de aankoop en leasing van (volledig) elektrische wagens bevorderen, en het interessant maken om een laadstation te installeren bij je thuis of op het werk.
Dit alles impliceert een grote uitdaging voor onze fleet en mobility managers, die nu een nieuwe strategie zullen (moeten) ontwikkelen. Maar gelukkig kunnen we de mosterd halen bij bedrijven die reeds een succesvolle elektrificatiestrategie hebben ingevoerd, zoals Luminus.
Plaats de voordelen in de schijnwerper
Elektrische mobiliteit biedt een belangrijke toegevoegde waarde voor uw bedrijf. Het is niet alleen financieel interessant, dankzij een lagere TCO en langere levensduur van de voertuigen, het verbetert ook de ecologische geloofwaardigheid van zowel werkgevers én werknemers. Bovendien geven bestuurders te kennen dat elektrisch rijden zeer aangenaam en comfortabel aanvoelt. What’s not to like?
Krijg iedereen aan boord
De voordelen zijn gekend. Nu is het zaak om een draagvlak te creëren bij je personeel. Luister naar hun bezorgdheden, informeer hen, en neem twijfels weg. En misschien is het op poten zetten van enkele testdagen wel een goed idee? Want geef toe, zodra iemand geproefd heeft van elektrisch rijden, is het moeilijk om er de voordelen niet van in te zien.
Omring jezelf met goede partners
Ga vervolgens op zoek naar de meest geschikte leasepartners en autoconstructeurs die je visie delen. Door contracten af te sluiten met nieuwe partners en bestaande partners voortdurend uit te dagen om mee in je richting te gaan, kan je je medewerkers een mooi en breed aanbod aan wagens aanbieden, waarbij niemand aan comfort hoeft in te leveren.
Neem twijfels over het laden weg
Het zorgen voor geschikte laadinfrastructuur is een belangrijk element binnen je elektrificatiestrategie. Zoek daarom een partner die je kan bijstaan bij de installatie van laadpalen op het werk en bij je werknemers thuis.
Ondersteun je werknemers
Laat je personeel niet aan hun lot over, maar zorg voor een sterke support. Maak bijvoorbeeld gebruik van een duidelijk beheerplatform, en zorg voor gesplitste facturatie waardoor je de verbruikte stroom bij iemands thuis terugbetaalt. Bied bovendien een laadpas aan, en zorg voor een meldpunt of helpdesk waar je medewerkers terechtkunnen met eventuele vragen.
Gelukkig sta je er niet alleen voor. Zo kan Luminus je helpen om van de elektrificatie van jouw wagenpark een succes te maken. Enkele grote bedrijven hebben reeds gebruikgemaakt van de expertise die Luminus aanbiedt om over te schakelen op een elektrische vloot, of om hun parking ter beschikking te stellen van elektrische wagens. Graag geven we je daar enkele voorbeelden van mee.
Coca-Cola
Op hun kantoorsite zal Luminus maar liefst 137 laadpunten installeren, verspreid over drie parkings. Daarnaast wordt er ook een smart EMS-systeem geïnstalleerd, dat o.a. dynamische sturing en smart charging mogelijk zal maken.
Oleon
Oleon, één van de grootste oleochemieproducenten, heeft gekozen voor een partnership met Luminus om zijn verschillende vestigingen in België, Duitsland en Frankrijk – maar ook bij de werknemers thuis – te voorzien van laadinfrastructuur. Luminus ondersteunt Oleon daarom van A tot Z met complete oplaadoplossingen op de locaties van het bedrijf en bij de medewerkers thuis.
Bent u ook bezig met de elektrificatie van uw bedrijfsvloot? Laat u dan bijstaan door deze online gids voor fleet managers, boordevol waardevolle tips en tricks om van uw elektrificatieproces een succes te maken.