Gepubliceerd op 22 November 2022 om 14h34
Door Jeroen Evens

Dennis Nobelius (COO Polestar): “We willen dat onze wagens in minder dan 2 weken geleverd worden”

De autosector is in volle beweging. De evolutie naar voertuigen met een elektrische aandrijving opent kansen voor nieuwe fabrikanten om te floreren op de Europese markt. Eén van dé meest in het oog springende nieuwkomers op onze wegen moet wel het Zweedse Polestar zijn. De neef van Volvo gespecialiseerd in sportieve elektrische wagens is bezig aan stevige opmars en de populariteit van zijn flagship model, de Polestar 2, groeit zienderogen. Reden genoeg voor link2fleet om een bezoek te brengen aan hun (prachtige) hoofdkantoor in Göteborg en aan tafel te schuiven met Dennis Nobelius, Chief Operating Officer van het merk met de ster.

|||||||||||||||
||||||||||||||| © |||||||||||||||

link2fleet: Dag Dennis. Voor de mensen die niet (zo) bekend zijn met Polestar, zou je hen iets kunnen vertellen over jullie modellen en ambities?

– Dennis Nobelius: “Absoluut. Ontspruit als een performance merk met de steun van Volvo, bouwden we tussen 2019 en 2021 in beperkte oplage een elektrische ‘performance hybrid GT, de Polestar 1. Hij bood een elektrische range van 124 km (WLTP), wat toen nog een wereldrecord was voor een hybride wagens. Maar met de komst van de Polestar 2, een volledig elektrische ‘performance fastback’, richten we ons  op het grote publiek, en dat gaat erg goed. In oktober hebben we trouwens onze Polestar 3 voorgesteld, een elektrische SUV. In 2020 verkocht Polestar zo’n 10.000 wagens, op het einde van dit jaar verwachten we zo’n 50.000 voertuigen verkocht te hebben. Tegen het einde van 2025 verwachten we ons verkoopcijfer maar liefst vermenigvuldigd te hebben met een factor tien ten opzichte van vorig jaar, en zo’n 290.000 voertuigen aan de man te brengen.”

l2f: Het bedrijf koos een “ongelukkig” moment om zichzelf te introduceren. Eerst was er de pandemie, nu gevolgd door productietekorten, de Russische inval in Oekraïne en het vooruitzicht van economische tegenspoed. Heeft dit de strategie van het bedrijf op enige wijze beïnvloed.

– D.N.: “Sinds het begin is Polestar een puur digitaal merk. Je kan onze wagens bijvoorbeeld enkel online kopen. Gek genoeg past dat bij de evolutie die we kennen sinds de pandemie. Dat heeft als voordeel dat wij reeds beschikten over de nodige digitale kanalen. De context waarin we zijn gestart was inderdaad niet makkelijk, maar het deed ons beseffen dat we het ‘anders’ kunnen doen, en dat blijkbaar met succes. Polestar is momenteel actief in 27 markten. Israël werd in september toegevoegd aan dat lijstje, en sinds kort kan ook het Italiaanse publiek onze wagens aankopen. Naar het einde van 2023 hopen we in zo’n 30 landen actief te zijn.”

l2f: Wat is de huidige ambitie van Polestar in Europa, en kan je ons iets vertellen over mogelijke nieuwe modellen die eraan komen?

– D.N.: “We zijn de eerste Europese fabrikant die zich specialiseert in elektrische wagens. Zoals Tesla in de U.S. Onze ambitie om te groeien is gefocust op de Europese Unie. We voelen dat ons merk hier in de smaak valt. Duurzaamheid, design en prestaties. Dat zijn onze kernwaarden en het Europese publiek kan dat appreciëren. Tegen 2030 willen we een ‘climate neutral car’ kunnen bouwen, en dat willen we doen met een selectie van 16 partners uit de auto-industrie en andere industrieën, de academische wereld en startups. Bovendien hebben we recent de Polestar 3 aangekondigd, een aerodynamische elektrische SUV. Bovendien ambiëren we ook om onze voertuigen binnen de 2 weken leverbaar te maken.”

l2f: Het beperkte gamma aan modellen is een bewuste keuze. Denk je dat het merk nóg meer succes zou kennen als het een breder gamma zou aanbieden?

– D.N.: “Polestar is één van de meest ambitieuze EV-merken. Op enkele jaren hebben we een heel sterk elektrisch portfolio uitgebouwd met drie voertuigen, dat is veel ten opzichte van sommige andere merken. Onze filosofie is dat het basismodel al erg goed uitgerust moet zijn. Dus onze basisversie is al een premium product, en dat maakt het erg makkelijk om te kiezen. Vroeger was er de car configurator die andere merken aanbieden, die meer leek op een jungle. Wij pakken het simpeler aan, met minder opties. Dat zorgt voor snellere levertijden. Al heb je nog wel de keuze tussen een long range single motor, dual motor, etc.”

l2f: Als we het hebben over de toekomst van mobiliteit. Wat zal volgens u de grootste ‘game changer’ zijn voor de sector, na elektrificatie? Ik denk bijvoorbeeld aan autonoom rijden of autodelen. En hoe houdt het bedrijf daar rekening mee in haar strategie?

– D.N.: “Software zal veel van deze stappen definiëren. Onze wagens zijn connected, elke 6 tot 8 weken download het systeem automatisch een nieuwe software package met nieuwe features. Ook zal ‘autonomous driving’ belangrijk worden. Sensoren zullen almaar beter worden, en de wagen zal makkelijker zelf veilig kunnen besturen. In de eerste plaats denk ik dan aan verplaatsingen op de snelweg, of als er file is. Je zal in de toekomst dan je wagen in ‘auto drive’ kunnen zetten, en een boek lezen of muziek luisteren.”

l2f: Denkt Polestar erover na om zijn eigen netwerk van oplaadpunten te installeren, in navolging van Tesla?

– D.N.: “Toen Tesla werd gelanceerd hadden ze nood aan een eigen laadnetwerk, dus installeerden ze dat zelf. Voor ons is dat niet nodig. Polestar-klanten kunnen nu reeds aan meer dan 300.000 laadstations aan voordelige prijzen laden dankzij ons partnerschap met Plugsurfing. Wij denken dat het belangrijker is om strategische partnerschappen aan te gaan, en bijvoorbeeld meer aandacht te schenken aan de navigatie en de kaarten.”

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels