link2fleet: heeft de bedrijfswagen nog een toekomst?
Denis Mulders: “We moeten de dingen in hun context plaatsen. Enerzijds evolueert de markt in alle opzichten: het gamma voertuigen, de modellen, de brandstofmix, enz. Anderzijds leven we in gecompliceerde tijden, tussen het einde van de Covid-19 pandemie en de energiecrisis. Het aandeel van de bedrijfswagen en de financieringsformules zullen in de toekomst zeker veranderen. Ik verwacht geen plotse verandering, maar eerder een langzame en zekere evolutie, met een vermindering van het aantal bedrijfswagens ten voordele van alternatieve mobiliteitsoplossingen. En dit past perfect in het mobiliteitsbudget. Naar mijn mening zullen we eerder een evolutie zien dan een revolutie op korte termijn. Tenzij een nieuwe regering deze kwestie plotseling tot prioriteit maakt en plotseling besluit tot grote veranderingen in de fiscaliteit. In België zijn we nergens immuun voor…”
l2f: Als we u vragen 20 jaar vooruit te kijken, hoe stelt u zich de mobiliteit in België dan voor?
D.M.: “Het is heel moeilijk om 10 jaar vooruit te kijken, maar ik denk dat we binnen 10 jaar al veranderingen in onze mobiliteit zullen zien. De automarkt is de laatste jaren voortdurend achteruitgegaan. Het aandeel van bedrijfswagens in de totale markt zal ook niet meer groeien. Ik ga ervan uit dat de situatie in Europa uiteindelijk zal stabiliseren, maar het aantal wagens op de weg onvermijdelijk zal afnemen en er alternatieven zullen komen, waarin de auto nog steeds zijn plaats zal hebben, maar in een andere vorm. Formules zoals autodelen of private leasing winnen bijvoorbeeld aan populariteit. Deze nieuwe formules zullen geleidelijk de grens tussen B2B en B2C verkleinen. In het verleden hadden wij drie verschillende verkoopkanalen: B2B bij aankoop, B2B bij leasing en B2C voor particulieren. Morgen zal deze realiteit anders zijn. Bij Stellantis bereiden we ons hierop al voor met een revisie van onze structuur om de toekomst van de groep veilig te stellen met het oog op toekomstige uitdagingen.”
l2f: Gaat u ook uw eigen mobiliteitsoplossingen lanceren, zoals andere automotive bedrijven hebben gedaan?
D.M.: “In sommige landen hebben we al een autodeeldienst gelanceerd via Free2Move. In de nabije toekomst gaan we Free2Move en Leasys samenvoegen in één bedrijf, wat ons moet helpen om nieuwe producten en diensten te lanceren. Het is duidelijk dat wij de mobiliteitsmarkt nauwlettend in de gaten houden omdat deze zich snel ontwikkelt. Kijk maar naar het succes van de Miles car sharing oplossing. Maar in plaats van onze eigen oplossingen te lanceren, denk ik dat we ons zullen richten op partnerschappen met bestaande oplossingen.”
l2f: U noemde car sharing en private lease, die aan populariteit winnen. Denk je dat het tijdperk van een wagen zelf bezitten voorbij is?
D.M.: “Het concept van de aankoop en het bezit van voertuigen zal in de toekomst duidelijk veranderen. Dat is logisch als je het succes van gedeelde oplossingen ziet. En deze trend zal worden versterkt door de hoge prijs van auto’s na de verschillende crises in de sector, maar ook door de opkomst van de elektrische wagen. Hierdoor zal het voor particulieren steeds moeilijker worden om een auto te kopen en zullen zij geen andere keuze hebben dan voor andere mobiliteitsoplossingen te kiezen.”
l2f: U spreekt over de opkomst van elektrische wagens. Betekent dit dat fossiele brandstoffen volgens u zullen verdwijnen?
D.M.: “Gezien de wet die Europa heeft aangenomen, hebben we geen keus. Tenminste voor particuliere voertuigen. De automerken hebben de trend al gevolgd: Opel heeft het einde van verbrandingsmotoren aangekondigd voor 2028 in Europa, de andere merken van de groep voor 2030… Natuurlijk betekent dit niet dat elektriciteit het enige alternatief zal zijn. Wij werken bijvoorbeeld aan waterstof, maar deze oplossing heeft zijn beperkingen en kosten. Op lange termijn denk ik dat het alleen haalbaar is voor bedrijfsvoertuigen of zwaar transport. In zijn regelgeving laat Europa de deur open voor e-fuels, maar als deze technologie een toekomst wil hebben, zal ze zich snel moeten ontwikkelen, vooraleer iedereen op elektrisch is overgestapt. Anders wordt het in de kiem gesmoord…”
l2f: De elektrische wagen is niet noodzakelijk toegankelijk voor iedereen…
D.M.: “We kunnen ons inderdaad zorgen maken over het concept van mobiliteit voor iedereen. Maar we kunnen hopen dat deze kosten zullen dalen, vooral met de komst van een nieuwe batterijtechnologie met een betere capaciteit en sneller opladen bijvoorbeeld. De fabrikanten werken hier hard aan.”
l2f: En de autonome wagen, mythe of realiteit?
D.M.: “Als je drie of vier jaar teruggaat, was er duidelijk een trend naar autonome voertuigen. Apple, Tesla of Google presenteerden prototypes. Iedereen zette alles op alles, zelfs bedrijven buiten de autowereld, met de boodschap: “het komt eraan”. De realiteit van vandaag is een beetje anders: we gaan er zeker naartoe, maar de timing is niet zoals aangekondigd. Wij beseffen dat er nog enkele uitdagingen moeten worden aangegaan, met name op juridisch en verzekeringsgebied. Stellantis heeft partnerschappen op dit vlak. We hebben speciaal voor elektrische voertuigen nieuwe platforms ontwikkeld die autonoom rijden mogelijk maken, maar het zal nog wel even duren voordat we 100% autonome voertuigen op onze wegen zien.”
l2f: Denis Mulders, we hebben een aantal ontwikkelingen in de sector besproken. Wat zal de rol van de dealers in de toekomst zijn? En vooral, hebben ze nog een toekomst?
D.M. : “Ja, er is een toekomst voor dealers, maar die zal anders zijn dan wat we nu kennen. Stellantis heeft geanticipeerd op de veranderingen waar we het over hebben. We moeten voorbereid zijn op een verandering van het distributiemodel. Wij zijn een proefproject gestart voor een nieuw distributieformat in Europa en in België. We zullen het zeker niet meer hebben over dealers, maar over agenten. Het wordt een kwestie van anders werken, met een andere beloning, maar in een concept dat de dealer- en klanttevredenheid en vooral de klantbeleving blijft garanderen.”