Gepubliceerd op 24 November 2022 om 09h15
Door Damien Malvetti

Kaat Van Severen (Astara): “Als de tijd die vandaag wordt besteed aan rijden morgen voor iets anders kan worden gebruikt, heeft de autonome wagen zeker nut”

Naar aanleiding van de 250e editie van ons link2fleet magazine hebben we besloten het woord te geven aan enkele belangrijke spelers uit de sector om hun visie te vernemen op de evolutie van de bedrijfswagen, de elektrificatie, de fiscaliteit, de mobiliteit, kortom alles wat de fleet- en mobiliteitssector in België aanbelangt. Met 6 merken en een portfolio van personenwagens, bestelwagens, pick-ups en alle soorten motoren die op de markt beschikbaar zijn, maar binnenkort ook mobiliteitsoplossingen, is de Astara Group perfect gepositioneerd voor de toekomst. Kaat Van Severen, Head of Fleet, gaf ons haar visie.

link2fleet: Hoe ziet u de evolutie van de fleet- en automobielsector in de afgelopen jaren?

Kaat Van Severen: “Na vele jaren zonder grote veranderingen heeft de fleetsector in korte tijd heel wat schokken ondergaan. Er was de invoering van de VAA (voordeel van alle art), de wijziging van de fiscale aftrekbaarheid, vervolgens een nieuw belastingstelsel voor plug-in hybrides met een onderscheid tussen ‘echte’ en ‘nep’-hybrides, de komst van de elektrische wagen met eerst een aftrekbaarheid van 120%, daarna een aftrekbaarheid van 100%, en meer recent de wet-Van Peteghem die dit alles nog strenger zal maken… In enkele jaren tijd is alles zo snel geëvolueerd. En het product ook. Als Aziatisch merk was ons assortiment aanvankelijk alleen bedoeld voor de particuliere markt. Toen beseften de Aziatische merken dat het absoluut noodzakelijk was om ook een aanbod voor fleetklanten te hebben.  Hyundai kwam met modellen die echte argumenten hadden om wagenparkbeheerders te overtuigen: de i40 en vervolgens de Ioniq, verkrijgbaar met alle mogelijke motoren, enz. We hebben het geluk dat we bij een merk horen dat met zijn tijd meegaat en dat zelfs een pionier is, aangezien we in 2017 als eerste waterstof op de markt brachten met de iX35 FCEV. We kunnen trots zijn op wat we vandaag binnen de 6 merken van de Astara-groep hebben en wat er in de toekomst nog zit aan te komen.”

 

l2f: En hoe ziet u de mobiliteit over 20 jaar?

K.V.S.: “Ik denk dat mensen vandaag de dag nog steeds het verlangen hebben om een auto te kopen en te bezitten. Veel gezinnen hebben nog steeds twee auto’s voor hun huis geparkeerd staan. En als je op vakantie bent, staan ze soms allebei dagenlang geparkeerd. Maar net zoals we hebben geleerd producten als muziek of televisie anders te consumeren met on-demand diensten als Spotify en Netflix, of te stoppen met winkelen dankzij Hello Fresh, zullen we morgen anders tegen de auto aankijken. We willen allemaal tijd besparen. We gaan naar een abonnementssysteem dat we gebruiken volgens onze behoeften, volgens de taken die we moeten uitvoeren… We zien dit al bij jongeren, die niet meer zo geïnteresseerd zijn in de auto. Zij maken liever gebruik van het openbaar vervoer, of waarom geen deelwagens via een “use-per-pay”-systeem.”

l2f: En hoe zal de fleet zich in de toekomst ontwikkelen? In het bijzonder op het gebied van fiscaliteit?

K.V.S.: “Vandaag de dag verkeert de particuliere markt in een crisis. Fabrikanten moeten zich daarom meer richten op de fleetmarkt. Daar ligt onze toekomst. Wat de fiscaliteit betreft, weten we al dat de aftrekbaarheid van elektrische wagens geleidelijk zal afnemen. En ik denk dat dit slechts de eerste maatregel is… Ja, er wordt vaak gewezen op de bedrijfswagen en het principe ervan. Maar dit is niet noodzakelijkerwijs gerechtvaardigd. Want als je kijkt naar de cijfers van de inschrijvingen van nieuwe voertuigen, besef je dat elektrische voertuigen bijna uitsluitend door bedrijven worden aangeschaft. Het zijn dus bedrijven die het mogelijk maken het wagenpark groener te maken en onze ecologische voetafdruk te verkleinen. En aangezien we ook weten dat de tweedehandsmarkt grotendeels wordt bevoorraad door oude bedrijfswagens, zijn het ook de bedrijfswagens van vandaag die particulieren in staat zullen stellen om morgen in tweedehands EV’s te rijden.”

l2f: Hoe ziet u de motorisaties evolueren?

K.V.S.: “Ik denk niet dat diesel en benzine snel zullen verdwijnen. En zelfs als ze dat doen, zullen ze evolueren naar een ander, ecologischer product. Naar mijn mening zal diesel nog wel even het beste alternatief blijven, bijvoorbeeld voor mensen die veel kilometers moeten rijden maar niet de mogelijkheid hebben om thuis op te laden. Voor dit soort mensen denk ik echter dat full hybrides nog een mooie toekomst voor zich hebben. En in sommige gevallen, vooral als je veel kilometers maakt, is de TCO van een volledig elektrisch model niet altijd het meest interessant. Ten slotte, we zeiden dit 10 jaar geleden al en het heeft iets langer geduurd dan verwacht, maar waterstof heeft duidelijk ook een plaats in de energiemix van morgen.”

l2f: De autonome wagen, mythe of werkelijkheid?

K.V.S.: “De huidige wagens hebben zoveel technologie aan boord dat ze al bijna autonoom zijn. Denk maar aan de rijassistenten en veiligheidssystemen. Dus ja, het zal morgen duidelijk een realiteit zijn. En voor wie niet graag rijdt, is het geweldig. Voor anderen zal het onvermijdelijk het rijplezier verminderen, maar het zal tijd besparen. We staan allemaal onder druk, zowel op het werk als in ons dagelijks leven, om meer te doen. Als de tijd die vandaag aan autorijden wordt besteed, morgen voor iets anders kan worden gebruikt, heeft iedereen daar baat bij. Daar komt de autonome wagen om de hoek kijken.”

l2f: Hebben dealers met de groei van de online verkoop nog een toekomst?

K.V.S.: “Natuurlijk! Maar ze zullen moeten evolueren. Ze moeten begrijpen dat het niet meer alleen om de auto gaat. Zij zullen hun mentaliteit moeten veranderen en zich ook moeten richten op nieuwe producten en diensten, zoals financiële producten, mobiliteit, enz. In de toekomst moeten zij een pakket kunnen aanbieden met bijvoorbeeld een leasevoertuig en mobiliteitsoplossingen zoals een elektrische fiets of step. Dit kan moeilijk zijn voor de kleinere, maar we zullen ook steeds meer consolidatie zien binnen grote groepen. De tijd dat men om de 10km een garage wilde hebben is al lang voorbij. Tegenwoordig zijn klanten bereid om meer kilometers af te leggen naar de garage, vooral omdat ze er met de elektrische wagen minder vaak naartoe moeten.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels