1/ Audi Q8 e-tron
In Paleis 11 presenteert Audi zijn gloednieuwe Q8 – en SQ8 – e-tron. Deze nieuwe generatie, die in de fabriek van Vorst wordt geassembleerd, verschilt een beetje qua design, maar biedt een belangrijke update op het gebied van technologie én een groter bereik. link2fleet heeft hem enkele weken geleden exclusief kunnen testen.
2/ Hyundai Ioniq 6
De Hyundai Ioniq 6 is zeker een van de elektrische modellen waar het meest naar werd uitgekeken. Met zijn sportieve en elegante lijnen belichaamt hij een nieuw tijdperk van elektrische mobiliteit en beschikt hij bovenal over een actieradius tot 614 km en kan hij bovendien ultrasnel laden (350 km in 15 minuten).
3/ Jeep Avenger
Het nieuwste instapmodel van Jeep is ook het eerste volledig elektrische voertuig van het merk. Met een naam die teruggrijpt naar de wereld van de Marvel-superhelden – Avenger – heeft de kleine Jeep een gedurfde styling en een actieradius tot 400 km. Hij kreeg ook de titel Car of the Year 2023 op de persdag van het Autosalon.
4/ Lexus RZ450e
Als neef van de Toyota bZ4X is de Lexus RZ450e het tweede volledig elektrische model van het Japanse luxemerk, maar vooral het eerste dat op een eigen platform is ontwikkeld. De RZ450e, een grote SUV met een typerend Lexus design, opent een nieuw tijdperk voor het merk en belooft op het gebied van technologie en veiligheid aan de top te staan. Het aangekondigde bereik is 400 km.
5/ Mazda MX-30 R-EV
Mazda, bekend van de rotatiemotoren waarmee zijn sportwagens werden uitgerust, heeft besloten deze technologie nieuw leven in te blazen, maar op een iets andere manier. Het is inderdaad als een verlenger van diens autonomie, een Range Extender, dat hij terugkeert op de MX-30, het volledig elektrische model van Mazda. Een beetje zoals BMW vroeger een Range Extender-versie aanbood in de vorm van een benzinegenerator om de actieradius van zijn i3 te vergroten. Dit geeft de auto een groter bereik, maar met 21g/km CO2 profiteert deze R-EV versie niet van de voordelige belasting van volledig elektrische auto’s.
6/ Polestar 3
Het is de ster op de Polestar-stand: de nieuwe Polestar 3 SUV maakt zijn eerste optreden in België sinds zijn officiële presentatie aan de pers enkele maanden geleden. Naast zijn ruime afmetingen en royale binnenruimte verrast hij ook met zijn capaciteiten: een vermogen van 517 pk, een actieradius van 610 km en een aangekondigde laadtijd van slechts 30 minuten.
7/ Nissan X-Trail
Naast de Ariya, haar eerste volledig elektrische model, presenteert Nissan de Europese première van de nieuwe generatie van haar X-Trail. De nieuwe X-Trail is groter dan ooit – en leverbaar met zeven zitplaatsen – en heeft de stylingkenmerken van Nissans nieuwste modellen, met als extra voordeel de e-Power hybride technologie.
8/ Peugeot 408
De nieuwe Peugeot 408 was een van de favoriete wagens van link2fleet van 2022. Hij luidt een nieuw type segment in tussen een verbeterde berline en een coupé-SUV. Een ietwat ongewoon ontwerp waardoor hij een uitmuntende binnenruimte en een hoog rijcomfort biedt zonder zo imposant te zijn als een traditionele SUV. Een plug-in hybride versie is momenteel beschikbaar. Voor de volledig elektrische versie zult u iets langer geduld moeten hebben… of kiezen voor de Peugeot e-308.
9/ Renault Austral
Bij Renault is het de Austral die voor het eerst zijn intrede doet in België. De Austral bevindt zich in het gamma tussen de Arkana en de Koleos, heeft een resoluut modern design en is beschikbaar in een zelfopladende hybride versie van 200 pk die tot 130 km/u kan rijden.
10/ Smart #1
We zullen nog een paar maanden moeten wachten voordat we de nieuwe smart #1 op onze wegen zien, maar ondertussen wordt hij reeds voorgesteld in Paleis 9. De kleine stadsauto, nu volledig elektrisch, claimt een bereik tot 440 km en zou dankzij zijn moderne, gewelfde uiterlijk een uitstekend alternatief kunnen zijn op de markt van elektrische voertuigen. We hebben zelf al de kans gehad om ermee te rijden.
Het Chinese offensief…
Als er twee trends zijn om te onthouden van dit Autosalon, dan is het de massale komst van volledig elektrische modellen en… de nog massalere komst van Chinese modellen, waarvan sommige nogal veelbelovend zijn, zowel qua technologie als qua prijs. Hier is een kort overzicht.
BYD
Als grootste autofabrikant op de lokale Chinese markt wil BYD de Europese markt letterlijk overspoelen met zijn elektrische voertuigen. Brussel is de eerste gelegenheid voor het merk om zich aan het grote publiek te onthullen na de recente opening van zijn eerste dealership in Zaventem. Op de stand van BYD zijn maar liefst drie modellen te zien: de grote HAN sedan, de grote Tang SUV en de kleine Atto3 SUV, die begint bij 40.000 euro en werd uitgeroepen tot VAB Family Car of the Year.
Maxus Mifa 9
Maxus, een merk dat tot nu toe gespecialiseerd was in elektrische bestelwagens, bewijst met deze MIFA 9 dat het ook andere ambities heeft. Terwijl alle merken de markt van monovolumes verlaten, springt Maxus erin met zijn visie van een volledig elektrische luxe monovolume met een actieradius van 440 km. Hij is onlangs bekroond met 5 sterren in de Euro NCap.
MG4
MG had al geïnnoveerd door de MG5 te lanceren, de eerste elektrische station wagon op de markt. In Brussel presenteert het merk zijn MG4, een stadswagen die niet verrast door zijn omvang, maar door zijn prijs: ongeveer 30.000 euro! Voor deze prijs biedt MG een wagen met een bereik van 450 km en een oplaadtijd van 10 tot 80% in slechts 35 minuten. MG beloofde elektrisch rijden betaalbaar te maken. Die belofte is duidelijk nagekomen!
Seres 5
Seres, een merk van de Chinese reus Dongfeng, wordt in België geïmporteerd door One Automotive. In Brussel presenteert Seres – als primeur voor Europa – de Seres 5, een grote 100% elektrische SUV die de kaart trekt van luxe en prestaties. De Seres 5, geprijsd vanaf 63.000 euro, ontwikkelt 585 pk en kan tot 500 km rijden.
… en micro-cars
Ze heten Microlino, Silence, YOYO of Ami. Ze zijn klein, elektrisch en willen een nieuw model van vervoersoplossingen in stedelijke centra creëren. Het zijn de micro-cars en ze komen massaal op onze wegen. Of in ieder geval kwamen ze in grote getale naar het Autosalon van Brussel. In de editie van maart presenteert link2fleet een dossier over deze nieuwe trend van microvoertuigen.