Gepubliceerd op 1 February 2023 om 16h32
Door Damien Malvetti

Volkswagen AG heeft wereldwijd al meer dan 15.000 snellaadpunten geïnstalleerd

De Volkswagen-groep maakt de tussenbalans op van de ontwikkeling van zijn wereldwijde snellaadnetwerk: tegen eind 2022 was goed een derde van de 45.000 snellaadstations die tegen 2025 gepland zijn, aangesloten op het net. In totaal gaat het om ongeveer 15.000 HPC-punten (high-power charging) met een oplaadcapaciteit tot 350 kW. In 2021, op de Power Day, kondigde de groep als eerste internationale autoconstructeur aan in samenwerking met partners wereldwijd een snellaadnetwerk te zullen uitbouwen dat toegankelijk is voor alle elektrische voertuigen. Tegen eind 2023 zouden in Europa ongeveer 10.000 HPC-laadpunten beschikbaar moeten zijn, en tot 25.000 wereldwijd.

|
| © L’entreprise va conclure une série de partenariats stratégiques en plus de la coentreprise IONITY.|

Thomas Schmall, Volkswagen-bestuurslid voor Technology en CEO van Volkswagen Group Components, bevestigt:

“Volkswagen is jaren geleden al begonnen met de ontwikkeling van een wereldwijd snellaadnetwerk. Met 15.000 geïnstalleerde snelladers in Noord-Amerika, China en Europa behoren we intussen tot de voortrekkers. Daarbij zetten wij in op een nauwe samenwerking met partners uit de industrie en de energiesector. Wij zien Charging niet alleen als een eerste vereiste voor e-mobiliteit, maar ook als een veelbelovend, strategisch bedrijfsgebied van de toekomst, dat we de komende jaren verder willen uitbouwen.”

 

De snellaadpunten in Europa worden onder meer gerealiseerd in samenwerking met de joint venture IONITY, waarbij de groepsmerken Audi en Volkswagen Passenger Cars evenals de sportwagenconstructeur Porsche betrokken zijn. Bovendien kondigde de groep vorig jaar de start aan van de joint venture Ewiva met het bedrijf Enel X Way van de Enel Group in Italië. Volkswagen heeft ook strategische partnerschappen gesloten met BP en Iberdrola voor de installatie van snelladers. Samen met BP wil de groep in heel Europa ongeveer 8.000 snellaadpunten installeren. Hiervoor zal onder andere het door Volkswagen Components geproduceerde Flexpole-snellaadstation worden gebruikt. In samenwerking met Iberdrola zullen de belangrijkste verkeersassen in Spanje worden gecoverd. In de VS is het grootste openbaar toegankelijke Noord-Amerikaanse snellaadnetwerk Electrify America verantwoordelijk voor de uitbouw van de elektrische infrastructuur voor de groep, en in China is dat de joint venture CAMS. Zoals aangekondigd op de Power Day willen Volkswagen en zijn partners het snellaadnetwerk tegen 2025 uitbreiden tot een totaal van 45.000 HPC-stations: 18.000 stations in Europa, 10.000 in Noord-Amerika en 17.000 in China.

 

Elke Temme, Senior Vice President Charging & Energy benadrukt:

“Ons doel is om elektromobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. De successen, die we in samenwerking met onze sterke partners hebben geboekt, tonen aan dat we op de goede weg zijn met onze strategie. Samen kunnen we erin slagen een duurzame en toegankelijke mobiliteit van de toekomst te realiseren.”

 

Volkswagen-groep maakt van Charging & Energy zijn kernactiviteit

Met de NEW AUTO-strategie bundelt de groep sinds begin 2021 alle activiteiten op het gebied van opladen en energie, die worden beheerd door de bestuurstak Technology. Daarmee speelt Volkswagen Group Technology vandaag een sleutelrol in de elektromobiliteitsstrategie van de groep, met als doel een toonaangevende leverancier te worden van een intelligent oplaad- en energie-ecosysteem.

Oliver Blume, CEO van de Volkswagen-groep, bevestigde deze rol in zijn 10-puntenplan, dat Charging & Energy naar voren schuift als een fundamenteel aspect van de toekomst van het bedrijf. Naast de wereldwijde ontwikkeling van een openbaar snellaadnetwerk omvat het productaanbod ook het hele spectrum van oplaadoplossingen voor particuliere klanten en ondernemingen – van de eigen wallbox en flexibele snellaadzuil tot oplaaddiensten en innovatieve, slimme groenestroomtarieven. Daarnaast werkt Volkswagen ook aan de integratie van de elektrische auto als mobiele powerbank in het energiesysteem en de creatie van extra toegevoegde waarde voor de bestuurder.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels