Sinds de zomer van 2022 geldt voor dieselwagens een nieuwe testprocedure bij de technische keuring. De nieuwe test, die geacht wordt nauwkeuriger te zijn, meet de emissies van het voertuig bij een stationair motortoerental, terwijl de oude test het aantal roetdeeltjes meet dat de motor bij hoge snelheid uitstoot.
Met de nieuwe test krijgen voertuigen met een uitstoot van meer dan 1 miljoen deeltjes per kubieke centimeter automatisch een rode kaart. Het voertuig moet dan binnen drie maanden opnieuw ter keuring worden aangeboden, zodat de eigenaar de tijd heeft om de auto in orde te brengen en zo nodig motor- of uitlaatonderdelen te vervangen.
Als het niveau van de uitgestoten deeltjes hoger is dan 250.000 per kubieke centimeter, krijgt de eigenaar een waarschuwing (oranje kaart). Een bezoek aan de garage wordt dan sterk aanbevolen.
33.000 wagens afgekeurd in 6 maanden
Sinds de nieuwe test van kracht is geworden, zijn al meer dan 33.000 voertuigen afgekeurd en hebben 15.000 eigenaars een waarschuwing gekregen. Sommige van deze auto’s zijn opnieuw getest na een vervanging of reiniging van de roetfilter, maar hebben opnieuw een rode kaart gekregen. Als het voertuig na een jaar nog altijd niet slaagt voor de test, mag het gewoon niet meer op de Belgische wegen rijden.
Wallonië minder getroffen
Deze situatie is vooral problematisch in Vlaanderen. In Wallonië zal een Euro 5-voertuig nooit worden afgekeurd vanwege dit probleem. Door uw dieselvoertuigen in Wallonië te laten controleren, zou u dit probleem – althans tijdelijk – moeten kunnen omzeilen. Als u uw voertuig echter naar Vlaanderen hebt gebracht en hij daar werd afgekeurd, moet u hem een tweede keer naar dezelfde keuring brengen…