Sinds de laatste XPOfleet Management Day in 2019 is het bedrijf overgedragen aan de Nederlandse AutoBinck Group onder leiding van Eric Van Bael. De AutoBinck Group, van oudsher een auto-importeur, heeft haar activiteiten uitgebreid naar de sectoren mobiliteit en energie en heeft verschillende bestaande bedrijven in deze sectoren overgenomen, waaronder XPOfleet en Mobilitypower. Hierdoor kunnen beide bedrijven profiteren van de knowhow en ervaring van een groot concern.
Na een presentatie van de verschillende activiteiten van de AutoBinck Groep, gaf Eric Van Bael het woord aan Eric Westdorp (Business Development Manager Fleet Support) en Vincent Mangelschots (Product Manager van XPOfleet) die de huidige markttrends toelichtten. De fleet- en mobiliteitssector is momenteel volop in beweging, gekenmerkt door de gevolgen van de pandemie, de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis, maar ook door het bewustzijn van klimaatverandering en verstedelijking. De wagenparkbeheerder staat centraal in deze vergelijking en moet het juiste evenwicht vinden tussen de doelstellingen van zijn bedrijf, de naleving van de nieuwe regels/wetten en de tevredenheid van zijn personeel. Dit wordt samengevat in onderstaande grafiek.
“Ook al vragen werknemers steeds meer om alternatieve mobiliteitsoplossingen en flexibiliteit, de vraag naar bedrijfswagens blijft groot”, zegt Eric Westdorp. De XPOfleet-software past zich uiteraard aan de veranderende behoeften van wagenparkbeheerders aan en integreert deze nieuwe realiteiten, zoals alternatieve mobiliteit en de laatste fiscale ontwikkelingen, om hun dagelijks werk te vergemakkelijken.
Fietsleasing: de trend van de toekomst
In de namiddag nam Johan De Mulder van B2Bike het woord om de groeiende trend van fietsleasing voor te stellen. “De fiets moet de auto niet vervangen”, zei hij, “maar heeft er duidelijk een plaats naast. En bij bedrijfsfietsen zijn vooral de elektrisch ondersteunde modellen populair. Van de 150.000 bedrijfsfietsen die vorig jaar op de markt werden gebracht, waren elektrische fietsen goed voor 58,6%, terwijl speed-pedelecs 18,6% van de markt voor hun rekening namen. “We bevinden ons op een belangrijk moment in de groei van de populariteit van e-bikes. We zien ook dat het uiterlijk van de fietsen in 20 jaar tijd sterk is veranderd, waardoor ze aantrekkelijker zijn geworden voor jongeren. En dat verklaart waarom het in 2019 14,19% van de verplaatsingen in België en bijna 5% van de afgelegde kilometers vertegenwoordigde.”
Johan De Mulder vervolgde met een overzicht van de kosten van een bedrijfsfiets en bewees dat het de onderneming uiteindelijk weinig kost, zeker in vergelijking met een auto.
Vervolgens nam SD Worx het woord om het te hebben over het HR-aspect van het mobiliteitsbudget en de terugbetaling van energie die thuis wordt gebruikt om elektrische voertuigen op te laden.
De dag werd afgesloten met een debat over de huidige en toekomstige uitdagingen van de fleetsector tussen Vicky De Bollen (CFO, Sweco Belgium), Jelle De Ketelbutter (Product Manager Mobility, Vlaamse Overheid), Andy Cardon (HR Manager, Circet Benelux) en Philip Copmans (Fleet Manager, Audi). Na afloop hadden de deelnemers de gelegenheid om na te praten over de inhoud van de dag in een speciale netwerkruimte waar de partners een stand hadden.
Het staat al vast dat volgend jaar een 11e editie van de XPOfleet Management Day zal volgen.