Gepubliceerd op 20 February 2023 om 20h38
Door Jeroen Evens

Test Toyota RAV-4 GR Sport: Gespierd uiterlijk

De Toyota Rav-4 heeft het ‘GR Sport’-kenteken gekregen, het insigne van de sportievere modellen. We zijn zelf in Zweden gaan kijken naar de veranderingen die dit met zich meebracht..

||||||
|||||| © ||||||

De initialen GR staan voor Gazoo Racing, de autosportafdeling van de Japanse fabrikant. Ze zijn voorbehouden aan enkele echt sportieve modellen zoals de GR Supra, de GR Yaris en de GR86. De andere modellen met de GR Sport badge, worden gekenmerkt door een dynamische look geïnspireerd op voornoemde modellen, zonder echter het weggedrag fundamenteel te veranderen. Deze aanpak is al toegepast op de Yaris, Corolla en zelfs de Hilux, en wordt nu toegepast op de Rav-4. De sportversie van de Japanse bestseller omvat zwarte 19-inchwielen met een fijne diamantafwerking (een innovatie van Toyota), een zwarte honingraatgrille, zwarte inzetstukken in de bumper, de rockerpanelen en rond de wielkasten, en bijpassende spiegels. Aan boord wordt de sfeer verzorgd door het volledig zwarte dak, de GR Sport logo’s in reliëf in de hoofdsteunen van de suède stoelen, het gestikte lederen stuurwiel en de portierbekleding in “gunmetal grey”. De bestuurder profiteert ook van een nieuw 12,3-inch digitaal display en verbeterde rijhulpfuncties.

Om in de sneeuw te spelen

Het belangrijkste technische verschil zit in de vering, die iets strakker is afgesteld. Verwacht geen “stevig comfort” in Duitse stijl, deze Japanse wagen blijft zeer comfortabel. Verwacht ook geen prestatierecords, want de motoren blijven ongewijzigd. Toch kan de Rav-4 in zijn plug-in hybride versie 306 pk leveren wanneer de twee motoren samenwerken. De prestaties zijn verre van belachelijk, en de tractie is altijd uitstekend, zowel op besneeuwde wegen als op de bevroren inham van Noord-Zweden, waar de plaatselijke autoriteiten in de winter (openbare) wegen aanleggen om de geïsoleerde eilanden met elkaar te verbinden. En dat dankzij spijkerbanden – onmisbaar in deze regio – en vierwielaandrijving. Deze zijn ook standaard op de klassieke hybride motor, die in Toyota’s jargon “zelfopladend” is. Ongeacht de gekozen motor transformeert deze GR Sport-uitrusting de Rav-4 niet, maar verandert hij evenmin zijn karakter: hij blijft een veilige keuze voor wie een ruime, goed uitgeruste SUV wil waarmee familie en vrienden in alle veiligheid op wintersport kunnen. En hij is nog zuinig ook: afhankelijk van de gekozen motor bedraagt het WLTP-verbruik tussen 5,7 en 5,9 l/100 km voor de hybride, en 1 l/100 km voor de plug-in versie, dankzij de grote batterij waarmee tot 75 km elektrisch kan worden afgelegd. Dit alles met een gespierder uiterlijk dat hem best goed staat.

Technische fiche Toyota RAV-4 GR Sport

Technische informatie  
Brandstof  Benzine
Vermogen  306 pk
Maximumkoppel  227 Nm
Leeggewicht  1.930 kg
Inhoud koffer 580 l
CO2-uitsoot  19 g/km
Topsnelheid  180 km/u
Cilinderinhoud  2.487 cm3

 

Beheersinformatie
Basisprijs excl. btw € 55.231,4
Basisprijs incl. btw € 66.830
Fiscaal vermogen 8 pk
TMC (Brussels, Wallonië, leasing) € 4.957
Verkeersbelasting (Br., Wal.) € 708,71
Fiscale aftrekbaarheid 100 %

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels