Gepubliceerd op 28 February 2023 om 07h49
Door Jeroen Evens
Gelinkte experten :

Nissan e-4ORCE: Elektrische vierwielaandrijving

Nissan biedt een nieuw vierwielaandrijvingssysteem voor zijn nieuwe geëlektrificeerde modellen. De volledig elektrische Ariya en de X-Trail met de e-Power motor profiteren van de e-4ORCE, een 100% elektrische vierwielaandrijving met enkele specifieke kenmerken.

||||||||
|||||||| © ||||||||

Alvorens de werking te beschrijven van wat Nissan de e-4ORCE heeft genoemd, brengen we eerst de specifieke kenmerken van de twee betrokken modellen in herinnering. De Nissan Ariya is het nieuwe 100% elektrische model van de Japanse fabrikant, een SUV die onlangs als derde eindigde in de verkiezing van de auto van het jaar. De Nissan X-Trail is de nieuwste telg uit het Nissan-gamma, een familie-SUV met zeven zitplaatsen, maar ook met een specifieke motor die door de Nissan Qashqai werd ingehuldigd: de e-Power. Om het brandstofverbruik te beperken, beschikt dit systeem over twee elektromotoren die aan de wielen zijn gekoppeld en zelf worden aangedreven door een benzinemotor.

De voordelen van vierwielaandrijving

Wat hebben deze twee modellen gemeen? Wielen die rechtstreeks worden aangedreven door een elektromotor op elke as, ook al is de X-Trail niet 100% elektrisch. En het is precies deze overeenkomst waardoor beide modellen kunnen profiteren van deze nieuwe e-4ORCE transmissie. Nissans elektrische vierwielaandrijving belooft 10.000 keer sneller koppel aan de achterwielen te leveren dan een conventioneel mechanisch systeem.

Dankzij deze vierwielaandrijving kunnen de Nissan Ariya en X-Trail met meer vertrouwen de zwaarste weersomstandigheden aan. Bijvoorbeeld op sneeuw, of op natte wegen. Het koppel wordt automatisch verdeeld tussen de voor- en achteras op basis van de wegomstandigheden en het remmen wordt op alle vier de wielen afzonderlijk geregeld. Dit maakt het gemakkelijker om je tracé te behouden, zelfs op gladde wegen, waar de stuurwielcorrecties minimaal zijn. Dit is een winst aan veiligheid, maar ook aan tractie, wat bijzonder effectief bleek tijdens onze testrit op sneeuw.

De specifieke kenmerken van de e-4ORCE

Maar de voordelen van de Nissan e-4ORCE elektrische transmissie schenken ook enkele speciale eigenschappen die het onderscheiden van andere traditionele vierwielaandrijvingssystemen. Het gebruikelijke duikeffect van een voertuig bij het remmen wordt verminderd dankzij de elektrische transmissie. De krachtige regeneratieve remmen van de twee motoren zorgt ervoor dat de horizontale positie van het voertuig tijdens het afremmen zoveel mogelijk behouden blijft. In de praktijk is het verschil niet spectaculair, hoewel het wel comfortabel is bij beide modellen.

Naast snellere reacties maakt deze elektrische vierwielaandrijving het ook mogelijk om af te zien van het traditionele mechanische systeem tussen de twee assen. Hierdoor kunnen de modellen het doen zonder een grote transmissietunnel aan de voeten van de achterpassagiers en winnen ze aan comfort. Dankzij het platform dat is specifiek ontworpen voor een elektrische aandrijving, profiteert de Nissan X-Trail, zelfs geëlektrificeerd, ook van een goede batterij-integratie om zeven zitplaatsen te bieden, wat een zeer zeldzame eigenschap is.

Tegenovergesteld verbruik

Uitgerust met dit vierwielaandrijvingssysteem en een tweemotorig systeem dat 213 pk levert en de auto in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u laat accelereren, verbruikte de Nissan X-Trail 7,5 l/100 km in deze test onder gemengde omstandigheden. Dat is meer dan hij volgens de WLTP-cyclus belooft. Anderzijds gaf de Nissan Ariya ons in dezelfde omstandigheden een verbruik van 17,5 kWh/100 km, lager dan de WLTP-homologatie. Zo kunnen we uitgaan van 500 km autonomie voor dit model met 300 pk dat in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren.

Fleetrapport

Deze e-4ORCE transmissie is sneller dan conventionele vierwielaandrijving en biedt bovendien meer rijcomfort, met behoud van de veiligheid. De invloed op het brandstofverbruik is eerder beperkt.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels