Gepubliceerd op 21 March 2023 om 11h50
Door Damien Malvetti

Volkswagen wil elektrisch rijden democratiseren met zijn ID. 2all

Zoals iedereen weet, was het Volkswagen dat op initiatief van Hitler in 1938 met zijn Kever het concept van de ‘volkswagen’ inluidde. Of met andere woorden… de “auto voor iedereen”. Bijna een eeuw later herinnert iedereen zich nog steeds dit legendarisch model. En terwijl de autowereld zich midden in een grote verschuiving naar elektromobiliteit bevindt, wil Volkswagen opnieuw geschiedenis schrijven door de elektrische wagen te democratiseren. Met dat doel heeft de Duitse autobouwer zopas zijn toekomstige kleine ID. 2all voorgesteld, een soort geëlektrificeerde Polo met 450 km autonomie, aangekondigd voor minder dan 25.000 euro!

|||
||| © |||

Hij is 4,05 m lang, 1,81 m breed en 1,53 m hoog. Dat is in essentie dezelfde grootte als een Polo. Maar met deze ID. 2all (lees: “to all”), een naam die niet willekeurig is gekozen, wil Volkswagen een revolutie ontketenen op de markt voor elektrische wagens Thomas Schäfer, CEO van het merk Volkswagen: “We transformeren ons bedrijf snel en grondig met een duidelijk doel: van Volkswagen een echt ‘love brand’ maken. De ID. 2all laat zien waar we met het merk naartoe willen: dichter bij de klant, met een hoog niveau van technologie en prachtig design. We versnellen onze transformatie om het terrein van de elektromobiliteit uit te breiden.”

Minder dan 25.000 euro

Het concept van deze kleine stadsauto is eenvoudig: de elektrische auto toegankelijk maken voor iedereen, net zoals de Kever destijds de auto democratiseerde. Uitgerust met een elektrische motor van 166 kW/226 pk en gebouwd op het MEB Entry-platform, zou hij een autonomie tot 450 km moeten bieden. Zijn bagageruimte zal tussen 490 en 1.330 liter bedragen, veel meer dan sommige modellen uit de hogere klasse. Maar het is vooral de prijs die het verschil zal maken: onder de 25.000 euro.

Op dit moment is het nog slechts een concept car, en zullen we tot 2025 moeten wachten om deze kleine elektrische stadsauto op onze wegen te zien, maar de uiteindelijke versie zou niet ver van de conceptwagen moeten liggen, die al zeer goed ontwikkeld is.

Deze ID. 2all maakt deel uit van een groot elektrificatieplan voor het Volkswagen-gamma, met maar liefst tien 100% elektrische modellen aangekondigd tegen 2026.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels