Technisch gezien is de elektrische Townstar een tweelingbroer van de Renault Kangoo E-Tech Electric. De Japanners gaven hun versie wel een andere snoet, met standaard ledkoplampen en centraal een kenmerkend Kumiko-patroon, verwijzend naar het design van de elektrische Ariya. De laadklep zit zoals bij de Renault Kangoo in het midden, verstopt achter het merklogo.
Gekende aandrijflijn
De aandrijflijn van de Townstar verrast niet, aangezien ze dezelfde is als die van de elektrische Kangoo. De accu is dus 45 kWh groot en de elektromotor levert 90 kW (122 pk) en 245 Nm aan de voorwielen. Leeg en in optimale omstandigheden zou hij precies 301 kilometer ver moeten raken met een volle accu, wat mede te danken is aan de standaard gemonteerde warmtepomp. In de realiteit verbruikten we tijdens onze test in het Parijse stadsverkeer (zonder snelweg) zo goed als wat Nissan zelf aankondigt. Met ons verbruik van 17,6 kWh/100 km zouden we dan ook 255 kilometer moeten kunnen afleggen vooraleer een laadbeurt absoluut noodzakelijk is.
Veel meer hoeft dat eigenlijk niet te zijn voor deze kleine elektrische bestelwagen aangezien de roeping ervan niet op de snelweg maar wel in de stad ligt. Daar voelt hij zich in zijn sas, met een neuwkeurige stuurinrichting, een goede wendbaarheid en een bovengemiddeld comfortniveau voor een kleine bestelwagen. Het is wel jammer dat het zicht schuin naar voren gehinderd wordt door de dikke A-stijl.
Snelladen aan 80 kW
De Townstar laden kan met dozen en europaletten of met elektriciteit. Dat gaat op de Visia-basisuitvoering enkel met 11 kW-wisselstroom maar gebeurt vanaf het tweede uitrustingsniveau Acenta standaard met een 22 kW AC-lader en een 80 kW DC-gelijkstroomlader voor snelladen. Als je weet dat de meerprijs voor de Acenta beperkt is tot € 500 exclusief btw en je daarnaast onder meer ook een tweede schuifdeur, bekleding voor de laadvloer, een DAB-radio en een volledig tussenschot krijgt is het duidelijk dat niemand voor de basisuitvoering zal opteren.
Volladen maar
Natuurlijk is het vooral op praktisch vlak dat de Townstar moet uitblinken. Hij doet dat met twee zijdelingse schuifdeuren (standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau) en op de korte L1-variant een laadvolume van 3,3 m3. Wanneer voor het draaibare tussenschot en de neerklapbare passagiersstoel werd gekozen kan dat tot 3,9 m3 worden uitgebreid. Het laadvermogenvan de L1 bedraagt 600 kg. De 42,4 centimeter langere L2 biedt tot 4,3 respectievelijk 4,9 m3 aan volume en kan ook 200 kg meer laden. In elk van de twee varianten passen twee europaletten. Op de L2 kan zo’n palet ook langs de bredere zijdelingse schuifdeuren ingekaden worden. Elke elektrische Townstar kan een aanhanger van maximum 1.500 kg slepen.
Snufjes
Nissan pakt net als Renault op de Kangoo uit met heel wat geavanceerde snufjes zoals een adaptieve snelheidsregelaar, een dodehoeksensor, een intelligente noodremhulp, een automatische parkeerhulp enzoverder. De Nissan kan in tegenstelling tot zijn Franse stalgenoot bovendien ook voorzien worden van de Around View Monitor, een 360°-camerasysteem dat het manoeuvreren met een bestelwagen zonder zij- of achterruiten veel makkelijker maakt.
De Townstar EV heeft een basisprijs van € 34.140 exclusief btw. Voor de verlengde versie moet € 1.100 opgelegd worden. Nissan biedt 5 jaar of 160.000 kilometer waarborg op de auto en 8 jaar op de accu.
Tweelingbroer van de Renault Kangoo
Nissan maakt deel uit van de grote alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi en ontwikkelt en bouwt zijn bedrijfsvoertuigen daardoor samen met de Franse partner. In het geval van de Townstar betekent dat dat we hier eigenlijk te maken hebben met een voor het Japanse merk aangepaste Kangoo. In tegenstelling tot die laatste biedt hij niet de “Open Sesame”-zijopening zonder B-stijl, maar kan hij wel uitpakken met een 360°-camera en vijf in plaats van twee jaar fabrieksgarantie op de auto. Bij beide varianten krijgt de accu een garantieperiode van acht jaar. Ook de nieuwe Mercedes Citan is trouwens opnieuw gebaseerd op die Kangoo, al verschilt hij er qua design meer van dan deze Nissan.
Back in EV-business
Hoewel Nissan met de elektrische e-NV200 bestelwagen die van 2017 tot 2021 verkrijgbaar was een marktaandeel van 33 procent had in het segment van de elektrische compacte lichte bedrijfsvoertuigen en 22 procent van de totale markt van elektrische bestelwagens in handen had, bleef het merk sinds het einde van de carrière van dat model in 2022 afwezig op die groeiende markt. Nu de Townstar ook als elektrische van beschikbaar is en de plaats van de e-NV200 inneemt keert Nissan dus terug naar een markt die het goed kent en die tegen 2030 goed zou moeten zijn voor niet minder dan de helft van alle verkochte bestelwagens in Europa. Andere – met Renault gedeelde – elektrische bestelwagens zullen in de nabije toekomst aan het Nissangamma toegevoegd worden.
Technische fiche
Nissan Townstar EV Van | |
Vermogen elektromotor | 90 kW – 122 pk |
Maximumkoppel elektromotor | 245 Nm |
Batterij | 45 kWh |
Autonomie (WLTP) | tot 301 km |
Laadvolume | 3,3 – 3,9 m3 L1 / 4,3 – 4,9 m3 L2 |
Gemiddeld verbruik (test) | 17,6 kWh/100 km |
Normverbruik (WLTP) | 17,7 – 19,4 kWh/100 km |
Maximumsnelheid | 130 km/h (Visia: 120 km/h) |
Basisprijs (excl. BTW) | 34.140 € (Visia L1, 11 kW AC) |
Basisprijs (incl. BTW) | 41.309 € (Visia L1, 11 kW AC) |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 0 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) | 106,26 € |
Wegenbelasting (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |