Gepubliceerd op 5 April 2023 om 09h18
Door Damien Malvetti

De markt van speedpedelecs boomt dankzij de fleet: +45% in februari 2023

Mobiliteitsoplossingen worden steeds populairder in ons land. Autodelen zag zijn aantal gebruikers in 2022 sterk stijgen, maar het is de fiets die het meest succesvol is, en meer bepaald zelfs de speedpedelecs (45 km/u). Sinds het begin van dit jaar is het aantal inschrijvingen ongekend snel gestegen: +44,7% in februari 2023 ten opzichte van dezelfde maand in 2022, zo blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio.

|
| © |

Filip Rylant, woordvoerder van Traxio licht de cijfers toe: “De inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs in de eerste twee maanden van 2023 liggen 1004 stuks hoger dan in dezelfde periode van 2022. In februari steeg het aantal registraties met 44,7% (1.240 eenheden), wat het totaal voor januari en februari al op 2.581 eenheden brengt. Wij verwachten de komende maanden een hernieuwde belangstelling van particulieren nu de temperatuur stijgt. Uit de cijfers blijkt echter nu al dat bedrijven en leasebedrijven, die minder afhankelijk zijn van het weer en het seizoen, veel speedpedelecs registreren. De explosie van de cijfers is ook merkbaar op de tweedehandsmarkt, met een sprong van +68,4% in februari (507 exemplaren) ten opzichte van vorig jaar. In de eerste twee maanden van het jaar zijn de inschrijvingen van tweedehands speedpedelecs al met 55% gestegen.”

Het succes van de tweedehandse speedpedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speedpedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht. Goed nieuws is bovendien dat vanaf 1 mei alle werknemers in de privésector recht zullen hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speedpedelec nog een extra boost zou kunnen geven.

Stefaan Lampaert, algemeen secretaris van TRAXIO Velo, geeft verdere toelichting: “Deze topcijfers voor februari tonen aan dat de speed pedelec nog steeds aan populariteit wint. De verkoop van de speedpedelec wordt hoofdzakelijk door fleetaankopen aangestuurd. Slechts 30% van de inschrijvingen gebeurt door particulieren. De fietsmerken die sterk aanwezig zijn in de fleetmarkt genieten duidelijk mee van deze trend. De ingevoerde cafetariaplannen in zowel de private als de publieke sector en de interessante kilometervergoeding voor de werknemers, geven de inschrijvingen van de speedpedelec een extra boost!”

Particulier versus bedrijven en leasing

We merken een enorme verschuiving. Het aantal speedpedelecs ingeschreven door particulieren is quasi gelijk gebleven (+1,2%) maar hun aandeel is enorm gezakt. Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 2 maanden gezakt tot slechts 30,1%. Bedrijven (+125,5%) en leasingmaatschappijen (+122,1%) schreven elk meer dan dubbel zoveel snelle fietsen in en zagen hun marktaandeel stijgen tot respectievelijk 19,2% en 50,7%.

Stefaan Lampaert wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing:  minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”

 

Geografische verschillen

De speedpedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar groeit over de twee eerste maanden ‘slechts’ met 15% tot 439 stuks en wordt ruim geklopt door 3 Vlaamse provincies die explosief groeiden : Oost-Vlaanderen (710 ex., +74%),  Vlaams- Brabant (679 ex., +99%) en Limburg (477 ex., +148%). Enkel West-Vlaanderen doet het minder goed dan vorig jaar (167 ex., -3%).

Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speedpedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.

Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met bijna een verdubbeling in Brussel (65 ex., +97%) en in Waals-Brabant een krachtige +100% tot 24 stuks. De cijfers in Wallonië zijn – vergeleken met Vlaanderen – relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Mogelijks zijn er daar meer fietsen door bedrijven ingeschreven.

Inschrijvingen speedpedelecs per provincie (februari 2023)

 

Cijfers tweedehandse speed pedelecs

Sinds de eerste verschijning van de speedpedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden.  Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speedpedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

De tweedehandsmarkt van de speedpedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand februari 109 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 507 stuks. Bijna een vervijfvoudiging op 2 jaar tijd, en een mooie +68,4% ten opzichte van 2022.

In februari werden in totaal 1.747 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, net iets minder dan vorige maand.

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels