Gepubliceerd op 13 April 2023 om 12h38
Door Maxime Pasture

Wat zijn de BYD Dolphin en BYD Seal, de iets minder premium modellen, waard?

Het Chinese merk BYD heeft zijn instapmodel, de BYD Dolphin, en het kleine zusje van zijn krachtige sedan Han, de Seal, onthuld. Wij kregen de kans om met deze twee elektrische modellen te rijden, terwijl we ontdekten wat de strategie in België voor de komende maanden zal zijn.

|||||||||
||||||||| © ||||Originalité BYD : l'écran qu'on peut pivoter en position verticale ou horizontale.|||Originalité BYD : l'écran qu'on peut pivoter en position verticale ou horizontale.||

BYD (Build Your Dreams) is nog geen jaar in België. Dat was afgelopen augustus. Toch presenteert het merk nu al zijn 4e en 5e model voor Europa. De Chinezen zijn ambitieus en alles gaat snel! Maar men mag niet vergeten dat de Han (een sedan die concurreert met de Tesla Model S), de Tang (een imposante SUV) en de modernere Atto 3 (een compacte SUV) al enkele jaren in China te koop waren voordat ze hier aankwamen. Voor de nieuwe Dolphin en Seal herhaalt de geschiedenis zich: deze twee modellen worden al enkele maanden in China aangeboden. Maar de gebruikte technologie is recenter.

Dolphin: de prijs moet aantrekkelijk zijn

Zoals reeds vermeld in een eerste artikel, maakt de Dolphin gebruik van dezelfde technologie als de Atto 3, met een zeer vergelijkbare reikwijdte (427 km), batterij (60 kWh) en prestaties (204 pk; 0 tot 100 km/u in 7 seconden). Met een vanafprijs tussen € 30.000 en € 38.000 (incl. BTW) concurreert hij met de VW ID.3, de Renault Megane E-Tech 100% Electric en vooral de MG4. Maar ook al hebben we een prototype getest, toch kunnen we stellen dat het weggedrag niet op het niveau is dan dat van zijn concurrenten: de beheersing van de elektrische technologie en de batterijen lijkt zeer goed, maar het plezier aan het stuur is er niet, met een slappe besturing en een weinig dynamisch gedrag. Deze indrukken zullen moeten worden bevestigd wanneer de auto deze zomer in verkoop gaat, en we hopen dat de basisprijs dichter bij 30.000 euro dan bij 38.000 euro zal liggen, zeker voor een merk waarvan de reputatie (en dus de restwaarde) nog in opbouw is. Bovendien, ook al is de ergonomie aan boord gemakkelijker te doorgronden dan die van de Atto 3, is de sfeer soberder, wat een van de sterke punten van laatstgenoemde was. Maar als het gaat om opbergruimte in de wagen, moeten we de Chinese autobouwer feliciteren!

Net als de Renault Megane E-Tech 100% Electric is de BYD Dolphin voorwielaangedreven. Hij heeft ook zeer vergelijkbare afmetingen.

Het interieur is veel warmer dan een volledig zwarte binnenkant. De vloeiende middenconsole verbergt een mooie opbergruimte.

Een indrukwekkende Seal

De Seal daarentegen liet een heel andere indruk achter. Het is echter afgestemd op de instellingen van de Chinese markt – waar hij een groot succes is! – wiens eisen verschillen van de onze. In ieder geval is alles zeer goed gedaan: het interieur, de besturing, het gedrag en vooral de prestaties met een acceleratie van 0 tot 100 km/u uitgevoerd in 3,8 seconden voor de versie met vierwielaandrijving, evenwaardig aan die van een sportwagen. De prijs zal ook heel anders zijn voor het exemplaar dat wil concurreren met de Tesla Model 3. Maar daarover valt nog niet veel te zeggen, want BYD heeft hierover nog niet gecommuniceerd. Vergeet niet dat de grote zus, de Han, die een goede start maakt in Frankrijk, een minimumprijs van 72.140 euro inclusief btw vraagt. Het antwoord zal dit najaar worden gegeven, maar deze Seal zal waarschijnlijk zeer aanlokkelijk zijn, al moet gezegd worden dat Tesla zijn prijzen voortdurend verlaagt, wat de concurrenten het leven moeilijk maakt als het om prijsbeslissingen gaat.

Het netwerk breidt zich uit, met ook ambities in LCV

BYD is al aanwezig in Zaventem en breidt zijn netwerk in 2023 uit met twee dealers in Antwerpen en Gent. Met zijn 100% elektrische producten mikt het merk uiteraard op de fleetmarkt en maakt het er geen geheim van dat bijna 80% van de verkoop in België aan professionals is.

We mogen niet vergeten dat dit jonge merk (opgericht in 1995), gespecialiseerd in batterijen, zich aanvankelijk vooral richtte op bedrijfsvoertuigen, met name met de elektrische bussen die bijvoorbeeld te zien zijn op Brussels Airport. Maar sinds vorig jaar zijn personenwagens goed voor ongeveer 57% van de omzet van het merk. Dit zal BYD er niet van weerhouden zijn aanbod van bedrijfsvoertuigen in België de komende maanden verder te ontwikkelen. Het merk blijkt zeer dynamisch te zijn met “premium” in plaats van “low-cost” ambities, dus het zal belangrijk zijn om het merk de komende maanden goed in de gaten te houden…

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels