De Mercedes GLC, die in 2015 werd gelanceerd als opvolger van de GLK, is een enorm succes en is uitgegroeid tot de bestseller van het merk. De eerste GLC bood al een breed scala aan motorisaties en ook de nieuwe generatie blijft voor elk wat wils bieden. Zowel benzine- als dieselmotoren blijven in het aanbod, zij het licht gehybridiseerd, net als de plug-in hybride benzinevariant waarover we het zullen hebben, en een plug-in hybride dieselvariant die de enige op de markt is in zijn soort.
Wat betreft deze plug-in hybride benzinevariant, die nog steeds enigszins interessant zal zijn als bedrijfswagen, is de vooruitgang die in een paar jaar tijd is geboekt op het gebied van autonomie het vermelden waard. Bij de lancering in 2018 beloofde de GLC 350 e namelijk een maximale reikwijdte van slechts 34 km. Toen hij in 2020 werd gerestyled, bedroeg de actieradius bijna 50 km, terwijl deze nieuwe generatie nu een grote sprong voorwaarts kan voorleggen. En dat is vooral te danken aan een grote batterij met een capaciteit van 31,2 kWh.
Tot wel 130 km autonomie
De maximale reikwijdte in 100% elektrische modus bedraagt dus 119 tot 130 kilometer, afhankelijk van de versie. Concurrenten die deze waarde kunnen benaderen zijn er praktisch niet, met uitzondering van de Range Rover PHEV in het hogere segment, die een bereik van 113 km heeft. In feite is de concurrentie op het gebied van plug-in hybride bereik vooral intern, met name met de C-Klasse PHEV die zijn techniek deelt met de GLC 300 e, maar ook de diesel plug-in hybride variant uitgerust met dezelfde batterij die het iets minder goed doet op het gebied van bereik. Uiteindelijk doet alleen de nieuwe coupévariant van dezelfde GLC 300e het beter dankzij zijn aerodynamica en dat brengt zijn autonomie op 131 km.
Maar hoe ver kan de Mercedes GLC 300e in de praktijk gaan voordat zijn benzinemotor aanslaat? Dat hangt uiteraard af van verschillende parameters zoals het type weg, de gekozen rijstijl, het correcte gebruik van het regeneratieve remsysteem, de buitentemperatuur en de temperatuur van de batterij. In ons geval was de aangegeven actieradius 86 km bij een voertuig met een 80/90% opgeladen batterij. Uiteindelijk kostte het 75 km om de batterij leeg te rijden in minder dan ideale temperatuursomstandigheden. Dit wijst erop dat de grens van 100 km kan worden overschreden met een volle accu en in gunstigere omstandigheden.
Zodra dit aantal is bereikt, heeft de Mercedes GLC 300e nog enkele elektronen in zijn batterij, zodat hij kan worden gestart en er bepaalde fases kan worden gereden in volledig elektrische modus net als een full hybrid. Tijdens een lange reis met een lege batterij beperkte deze grote en zware SUV zijn verbruik tot slechts 7,4 l/100 km.
Fleetrapport
Deze Mercedes GLC 300e, die voorlopig nog fiscaal voordelig is, is een echte plug-in hybride die in staat is om honderd kilometer te rijden zonder uitstoot. Hij is zeer comfortabel en luxueus, maar vraagt niettemin een hoge prijs voor deze kwaliteiten: vanaf 72.358 euro inclusief btw en zelfs 91.197 euro voor ons testmodel.