Gepubliceerd op 25 April 2023 om 14h07
Door Damien Malvetti

Analyse Febiac eerste kwartaal 2023: 50% van de nieuwe fleetwagens zijn geëlektrificeerd

Personenwagens, lichte bedrijfsvoertuigen, zware bedrijfsvoertuigen: al deze markten hebben het eerste kwartaal beter afgesloten ten opzichte van hun resultaten in 2022. Met een verbetering van +27,5% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2022 toont de markt voor personenwagens een verdere versterking van de elektrificatie: 4 op de 10 nieuw ingeschreven wagens worden nu geheel of gedeeltelijk opgeladen met een stekker.

Met 131.484 ingeschreven nieuwe wagens in het eerste kwartaal van 2023 herstelt de markt zich eindelijk na drie opeenvolgende jaren met dalingen als gevolg van de Covid-19 pandemie, het conflict in Oekraïne en de verschillende tekorten aan onderdelen die daar het gevolg van waren.

Hoewel de markt voor nieuwe wagens zich positief aftekent ten opzichte van eerste kwartalen van de voorbije vier jaar, ligt hij nog steeds 9.863 eenheden onder het gemiddelde van de voorbije 10 jaar.
Met 86.481 afgeleverde nieuwe wagens (stijging van +35,5%) vormen professionele klanten de meerderheid in het afgelopen kwartaal. Tegelijkertijd werden 45.003 nieuwe wagens geleverd aan particuliere klanten, wat eveneens een stijging van +14,4% is ten opzichte van de leveringen in het eerste kwartaal van 2022. Tegen elke inschrijving door een particulier staan twee inschrijvingen door een professionele klant.

De markt voor gemotoriseerde tweewielers – die de recente crisis bijzonder goed heeft doorstaan – blijft als enige markt zeer licht dalen ten opzichte van het eerste kwartaal 2022.
Lichte en zware bedrijfsvoertuigen stijgen ten opzichte van de resultaten van het eerste kwartaal 2022. Zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton presteren ook beter dan de gemiddelde markt in de afgelopen 10 jaar.

Hoewel de markt voor personenwagens (PW) en lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) zich in het eerste kwartaal van 2023 kan verheugen op een herstel, heeft deze markt tussen 2019: 631.221 (550.003 PW en 81.218 LCV) en 2022: 422.405 (366.303 PW en 56.102 LCV) een aanzienlijke daling van 208.816 inschrijvingen te zien gegeven.

 

Een op de vier nieuwe auto’s is nu geëlektrificeerd!

Verbrandingsmotoren (benzine en diesel) blijven in aandeel afnemen onder de motorkap van nieuw ingeschreven auto’s. Terwijl ze in 2020 nog goed waren voor bijna 85% van de markt, maken ze nu nog maar 58,6% van de markt uit. Deze daling is bijzonder uitgesproken voor dieselmotoren, waarvan het marktaandeel nu bijna 10% bedraagt, terwijl ze in 2008 een piek in populariteit hadden bereikt met een marktaandeel van 79%.

Het is geen verrassing dat het de geëlektrificeerde motoren zijn die marktaandeel innemen van de traditionele verbrandingsmotoren.

In België heeft de 100% elektrische motorisatie (BEV) voor het eerst de kaap van 15% marktaandeel overschreden. Dit resultaat brengt het dicht bij het marktaandeel van 17,2% van plug-in hybrides (PHEV). Zelfopladende hybrides (HEV) blijven stabiel op 7,6%.
Samen hebben geëlektrificeerde wagens voor het eerst een marktaandeel van 40,6% bereikt, terwijl één op de drie nieuw ingeschreven wagens nu een stekkerwagen is (BEV en PHEV).

 

Steeds meer verschillende markten voor particuliere en professionele klanten

De benzinemotor blijft veruit de favoriete aandrijving voor particuliere klanten (marktaandeel van 68,3%). Met een marktaandeel van 13,1% staat HEV-aandrijving op de tweede plaats in dit klassement, vóór diesel, die de 10%-grens niet meer passeert, maar nog steeds voorloopt op stekkerwagens.

Bij professionele klanten is de situatie helemaal anders. Hoewel de benzinemotor ook het populairst is, heeft deze ‘slechts’ een marktaandeel van 36,6%. Daarna volgen de stekkerwagens PHEV (24%) en BEV (21,4%).

De doorbraak van geëlektrificeerde motoren heeft een positief effect op de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in het eerste kwartaal zijn ingeschreven, die voor het eerst sinds de invoering van de WLTP-certificeringstest onder de symbolische grens van 100 g/km is gezakt.

De rangschikking op basis van de motorisatie toont de Tesla Model Y als de meest ingeschreven elektrische auto in het eerste kwartaal. Tesla Model Y werd ook in grotere aantallen ingeschreven dan de modellen die de ranglijst aanvoeren voor de andere motorisatie types: Opel Corsa voor benzine, BMW 1-Reeks voor diesel, BMW 3-Reeks en Toyota Yaris voor PHEV- en HEV-hybride motoren. Toch voert de Volvo XC40 het algemene klassement voor alle motoren samen aan.

Hoewel de volumes nog steeds marginaal zijn, groeit het marktaandeel van de nieuwe Chinese spelers. Van 0,59% aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 bedraagt het gecombineerde marktaandeel van Aiways, BAIC, BYD, DFSK, FAW, JAC, Lynk & Co, Maxus, MG, Nio en SWM nu 1,31%.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels