Pensioensparen en extra vakantiedagen staan op een gedeelde eerste plaats, met één op vijf werknemers (22%) die dit voordeel kiest in een cafetariaplan. Multimedia komt op de derde plaats (met 14%), aangezien meer mensen nu investeren in een thuisbureau. De fiets moet de auto nog net laten voorgaan: de fiets (11%) en de auto (13%) komen bijna op gelijke hoogte. De fiets overtuigt 11% van de werknemers die een keuze kunnen maken in een cafetariaplan.
Fiets in top vijf en autolaadpalen in opmars
Een leasefiets en een auto binden je voor meerdere jaren aan je werkgever. Werkgevers nemen de waarde van de bedrijfswagen (waarop hun werknemers recht hebben), vaak mee op in het budget. Als werknemer krijg je hierdoor meer inspraak in je wagenkeuze. Je kan dan bijvoorbeeld kiezen voor een kleinere wagen dan diegene waarop je recht hebt en het vrijgekomen budget aan andere voordelen, zoals bijvoorbeeld een fiets, spenderen. Eén op tien (13%) ziet in 2022 een bedrijfswagen voor de deur, terwijl dit het in 2021 nog om 16% van de werknemers ging. De fietsen schuiven een plaatsje hoger en komen zo in de top vijf met bijna 11%. In 2019 stond de fiets nog op plaats 9. Dit is goed nieuws, wetende dat de keuze voor de fiets een bewuste keuze is van de werknemers zelf.
Sara Flipkens, verantwoordelijke voor flexibele verloning bij SD Worx duidt: “Dankzij flexibele verloning geef je als werkgever een extra duw in de rug aan de fiets in het woon-werkverkeer; én breng je versneld meer variatie in je wagenpark. Door de keuzemogelijkheden die je als werkgever biedt (en niet oplegt), maken werknemers zelf een bewustere keuze voor meer duurzaamheid. Zo gaan de elektrische laadpalen voor wagens maal twee; bovendien kunnen laadpalen mee voorzien worden in het leasecontract.”
“Ook qua mobiliteitsvoorkeuren doen werkgevers extra moeite om meer diversiteit aan te bieden: deelsteps, parking, elektrische laadpalen, …Flexibele verloning laat toe in te spelen op de steeds wisselende noden van je medewerkers. Volgend jaar zullen we ongetwijfeld weer andere keuzes zien”, vervolgt Sara Flipkens van SD Worx.
Voordelen met betrekking tot mobiliteit zijn voor elke leeftijd wel een vaste waarde, maar het meest voor 30-plussers. Elke generatie maakt daarin graag een eigen keuze: een grotere of net een kleinere wagen, een fiets, al dan niet elektrisch…. Na een eerste fietslease van 3 à 4 jaar gaan sommigen voor een meer sportieve fiets, zoals een mountainbike, een koersfiets of plooifiets. Met de nieuwe aandacht voor de veralgemeende fietsvergoeding zal de leasefiets nog populairder worden”, besluit SD Worx.