Gepubliceerd op 9 May 2023 om 16h14
Door Jeroen Evens

PwC gaat samenwerken met Mbrella om ondernemingen te begeleiden in mobiliteitstransitie

Professionele dienstverlener PwC kondigt vandaag aan dat het een samenwerking aangaat met Mbrella. De Brusselse start-up biedt een digitaal HR-platform aan dat
bedrijven toelaat flexibele mobiliteitsplannen voor te stellen aan hun werknemers. Dankzij het digitale platform brengt zo’n flexibel mobiliteitsplan geen extra kosten of administratieve lasten met zich mee voor een bedrijf. PwC wil met de samenwerking Belgische bedrijven ondersteunen in de transitie naar een groene en alternatieve mobiliteit.

|
| © |

Dankzij de samenwerking die PwC vandaag aangaat met Mbrella vullen de professionele dienstverlener en de start-up elkaar aan in hun dienstverlening waarin klanten begeleid worden in de transitie naar een meer divers en duurzaam mobiliteitsaanbod voor werknemers. Zowel KMO’s als grotere ondernemingen kunnen aan de slag met het platform.

“Bij PwC erkennen we de dringende noodzaak voor bedrijven om over te stappen op meer duurzame en milieuvriendelijke vervoerwijzen”, aldus Bart Van den Bussche, Director PwC. “Deze samenwerking met Mbrella stelt ons in staat een complementair pakket diensten aan te bieden die deze overgang voor bedrijven vergemakkelijken. Door onze fiscaal en juridische expertise te combineren met Mbrella’s innovatieve platform voor flexibele mobiliteit, geloven we dat we bedrijven van alle groottes en sectoren kunnen helpen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en te bouwen aan een duurzamere toekomst voor iedereen. Anderzijds kan het jonge Mbrella door het aanbieden van fiscaal en juridisch advies door PwC zich volledig toeleggen op de verdere ontwikkeling en uitbouw van hun platform. We hopen op die manier ook positief bij te dragen in de verdere ontwikkeling van de start-up”, aldus Bart Van den Bussche.

 

67% van het mobiliteitsbudget gaat naar de aflossing van een hypothecaire lening of huishuur

Sinds 1 maart bestaat het mobiliteitsbudget vier jaar en Mbrella ziet enkele opvallende verschuivingen in het gebruik ervan. De bedrijfswagen wordt het vaakst ingeruild voor het openbaar vervoer (18%), carsharing of ride-hailing (18%), steps en scooters (17%) of een taxi (16%). Maar gebruikers spenderen het mobiliteitsbudget ook steeds vaker aan de afbetaling van een hypothecaire lening.1 Wanneer gebruikers in 2021 nog maar 7% van het mobiliteitsbudget spendeerden aan de afbetaling van een hypothecaire lening, dan stijgt dat percentage in 2022 al tot 26%. Ook kiezen meer gebruikers voor de aflossing van hun huishuur via het mobiliteitsbudget. Respectievelijk gaat het om 37% van het mobiliteitsbudget in 2021 tegenover 41% in 2022.2 Dat betekent dat in totaal 67% van het mobiliteitsbudget wordt gespendeerd aan huisvesting.

Vanaf juli worden bedrijfswagens met een verbrandingsmotor verder fiscale ontmoedigd

Vanaf 1 juli 2023 start een overgangsregime waarbij wagens aangeschaft vanaf die datum hun fiscale aftrekbaarheid stelselmatig zal uitdoven. Deze evolutie zal een impact hebben op de Total Cost of Ownership (TCO) van bedrijfswagens. PwC verwacht een stijging van de vraag om deze kosten evolutie voor bedrijven in kaart te brengen en te zoeken naar alternatieven via co-creatie. Naast het inzicht maken van kosten en mogelijkheden helpt PwC ook met de juridische implementatie, documentatie en communicatie. Voor het beheer en ontzorging van mobiliteitsplannen vormt, het platform van Mbrella voor een mooie aanvulling en sluitstuk.

Werknemers kunnen via Mbrella-platform rechtstreeks sleutelen aan eigen mobiliteitsplan

Sinds de lancering van Mbrella in 2021 telt het platform al 250 Belgische bedrijven en 12.500 gebruikers. Werknemers kunnen via het Mbrella-platform rechtstreeks sleutelen aan hun eigen mobiliteitsplan. Nadat de HR-medewerker een mobiliteitsbudget en eventueel ook mobiliteitsvoordelen heeft toegekend aan de medewerker, kan de medewerker zelf aan de slag. Een bedrijfswagen wordt eenvoudig ingeruild voor onder meer een abonnement op het openbaar vervoer, een virtuele mobiliteitskaart voor alle mobiele diensten, een vergoeding voor woonwerkverkeer of een allocatie voor thuiswerk. Medewerkers kunnen er dus zelfs voor kiezen om het mobiliteitsbudget in te zetten om huishuur te betalen of een hypothecaire lening af te lossen.

Mbrella verrekent mobiliteitsvoordelen rechtstreeks op loonstrook medewerkers

Aan de kant van de HR-medewerker levert dit geen extra werk of administratieve lasten op. Een werknemer kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zijn bedrijfswagen in te ruilen voor alternatieve mobiliteit zoals een taxi en deelstep. In dat geval komen de facturen binnen bij het bedrijf. De software van Mbrella zorgt ervoor dat er een oplossing is naar het resterende budget. Dankzij de samenwerking met de sociale secretariaten verrekent het platform de mobiliteitsvoordelen van de werknemer meteen op de salarisstrook zonder tussenkomst van de HR-verantwoordelijke. Wel behoudt de HR-medewerker een constant zicht op het mobiliteitsbudget en welk deel van het budget reeds is opgenomen. Daarnaast kan de HR-dienst onkosten en het traject voor woon-werkverkeer goedkeuren of weigeren.

“We zijn verheugd om met PwC samen te werken om bedrijven te helpen bij het navigeren door het complexe landschap van groene mobiliteit”, zegt Audrey Stampaert, Co-founder van Mbrella. “PwC heeft tientallen jaren ervaring in fiscaal en juridisch advies evenals een diep inzicht in de uitdagingen en kansen waarmee bedrijven vandaag de dag worden geconfronteerd. Door ons platform voor flexibele mobiliteit te combineren met de expertise van PwC, kunnen we een allesomvattende oplossing aanbieden die bedrijven niet alleen helpt om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, maar ook om hun bedrijfsresultaat te verbeteren. Ook qua werknemerstevredenheid kan dit platform een belangrijke rol spelen. Samen zijn we enthousiast om echte verandering teweeg te brengen en een duurzamere toekomst voor iedereen te creëren.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels