Damien Malvetti nam als eerste spreker het woord en begon met een schets van de uitdagingen waar de sector vandaag voor staat. Daarnaast verwelkomde hij de moderatoren voor deze remarketing webinar: Silvio Grandelis en Johan Verbois, beide oprichters van MA5 Used Vehicle Consulting Group.
Hét centrale onderwerp van deze webinar was de evolutie van de restwaardes, en specifieker, hoe de markt zal reageren op de golf van plug-in hybrides en volledig elektrische wagens die de komende jaren op de tweedehandsmarkt zullen komen.
De eerste deskundige die het woord mocht nemen was Roeland Vriens, Head of Sales bij Volvo Cars Belux. We onthouden volgende kernargumenten uit zijn betoog:
- De levertermijnen zijn aan het verkorten, en dat heeft als gevolg dat er een boost is aan nieuwe inschrijvingen. Volgens de cijfers van Febiac stijgt de verkoop met maar liefst 30%.
- Het is opmerkelijk dat er steeds meer vennootschappen de weg naar de tweedehandsmarkt hebben gevonden. De helft van de verkopen is aan een vennootschap, en dat is toch wel een opmerkelijke verschuiving.
- In de toekomst, schat Roeland in, zal de restwaarde van EV’s toppen, omdat ze sneller meerdere keren ingezet zullen worden.
Jurgen Claus, Country Manager Autorola Belgium & Poland, besteeg als tweede expert de spreekstoel. Hij stelde twee fenomenen vast…Wat betreft de stock-situatie van ICE-wagens (voertuigen emt verbrandingsmotor): De laatste 24 maanden is deze stabiel te noemen. Dat is gelijkaardig aan de verkoop van dit type voertuigen.
- De stock van EV’s is vanaf oktober 2022 enorm aan het stijgen. De verkoop volgt dit patroon echter niet.
Onze moderatoren van MA5 stelden hierbij de vraag waar het probleem dan exact zit dat de prijzen van voertuigen met verbrandingsmotor stabiel blijven en de prijzen van volledig elektrische wagens onder druk komt te staan. Zit de knoop bij de klant, of ligt het aan de sector? Promoot de sector de tweedehands BEV’s op dezelfde manier als bij de verkoop van nieuwe BEV’s?
De ‘market days supply’-situatie
In het algemeen zien we dat het aantal wagens in stock flink aan het stijgen is, de verkopen stabiel blijven. Daardoor gaat de ‘MDS’ stijgen met als gevolg dat de verkoopprijzen onder druk komen te staan. Jurgen haalde hierbij het voorbeeld aan van Tesla.
Als laatste spreker kwam Paul-Henri Lenaerts, Director van Auto1.com, aan het woord.
Volgens een interne analyse van hun platform voor tweedehandswagens zien zij dat de trends van de “nieuwe markt” zich voortzet in de tweedehandsmarkt. Ze zien een stijging van 50% op het aanbod en de verkoop, wat betreft elektrische voertuigen in de afgelopen 2 jaar. Maar in absolute cijfers in vergelijking met de totale volumes is dit nog relatief.
Het is echter een trend die zich wel doorzet. Enkele landen zijn zeer actief hierin en hierbij ziet Auto1.com een duidelijke correlatie van de overheidsstimuli enerzijds en de infrastructurele investeringen anderzijds. Deze factoren hebben de vraag gestuwd naar EV’s voortgestuwd. Enkele Scandinavische landen en Nederland nemen in dit opzicht het voortouw. Vanaf dit jaar zien zij ook dat Frankrijk en Duitsland een inhaalbeweging aan het maken zijn. Maar het tegenovergestelde is ook waar: In Zweden -waar de stimuli door de overheid zijn teruggeschroefd- zien ze de vraag enorm terugvallen.
Als afsluiter van dit eerste remarketing webinar gaf Roeland nog de tip mee om gebruik te maken van de opportuniteiten die zich voordoen, en niet alleen te kijken naar nieuwe voertuigen maar ook naar voertuigen met tweede of zelfs derde leven.
Resultaten van onze enquête
Op de vraag waarom er een beperkte verkoop van tweedehands BEV’s is, gaf maar liefst 67% de oorzaak bij de klant die een matige interesse vertoont. 16% gaf aan dat de verkopers/dealers/websites niet klaar zijn, en 16% gaf aan dat het allemaal wel in orde zou komen.
Wat betreft de aanlevering van voertuigen stemde 64% van de deelnemers in met de stelling dat er nog steeds een tekort is, maar dat de situatie wel beter is dan in 2022 . Bij 17% is er voldoende aanlevering, waar 13% nog steeds een enorm tekort ervaart. Bij 5% van de respondenten is er sprake van een ‘over supply’.