Gepubliceerd op 18 May 2023 om 07h40
Door Maxime Pasture

Opleiding elektrische wagens: wij hebben de nieuwe cursus van BMW getest!

In de fleet-sector zal de elektrische wagen nog sneller dan bij particulieren onmisbaar worden. Zozeer zelfs dat BMW een rijopleiding heeft ontwikkeld die zich uitsluitend richt op zijn 100% elektrische voertuigen.

|||
||| © Door het hoge koppel van de elektromotoren is het niet zo gemakkelijk om de beweging in gang te zetten zonder elektrische hulp.|Korte theoretische cursus van ongeveer 30 minuten.||

Net als andere topmerken staat BMW bekend om zijn “Driving Experience”. Gericht op defensief rijden, driften, dynamiek en competitie, innoveert het merk door ditmaal de “BMW i Driving Experience” aan te bieden. Wat daar zo speciaal aan is? Deze cursus richt zich volledig op de 100% elektrische wagen. De cursus van een halve dag vindt plaats in de Mercator rijschool in Rotselaar, nabij Leuven.

De opleiding begint met een korte theorieles van ongeveer 30 minuten.

Korte cursus van 30 minuten

De cursus begint met een theoretische briefing van ongeveer 30 minuten. Dit is nodig om vertrouwd te raken met de bijzonderheden van de elektrische auto: kW, kWh, batterij, gewicht, voor- en nadelen, opladen, alles wordt duidelijk uitgelegd. De BMW-instructeurs leggen zelfs kort enkele eco-rijregels met betrekking tot de elektrische wagen uit, terwijl ze u ook herinneren aan de basisprincipes van een intelligent gebruik van bijvoorbeeld de airconditioning.

Een unieke kans om de meest luxueuze elektrische BMW’s te testen.

Om te beginnen, in het verkeer

Na de theorie was het tijd voor de praktijk. In ons geval begonnen we met het rijden op een open weg in een BMW i7 en BMW iX die via een walkietalkie met elkaar verbonden waren en waarbij de instructeur de weg voor ons vrijmaakte. Tijdens de hele rit praat de instructeur met ons over de kenmerken van de voertuigen en de verschillende rijmodi. De instructeur spoort ons ook aan om de remmodus met maximale energieterugwinning te gebruiken wanneer de omstandigheden het meest geschikt zijn. Het belangrijkste doel is niet om eco-rijden te leren, maar om vertrouwd te raken met elektrisch rijden.

De inrichting van de baan maakt het mogelijk om veilig te oefenen.

Eenmaal terug bij rijschool Mercator, nemen we het stuur van de BMW iX1. Deze keer blijven we op een privéterrein om noodremmingen, precisieremmingen, maar ook ontwijkingsremmingen uit te voeren, allemaal op een natte ondergrond. Wat hebben we geleerd? Ondanks zijn grotere gewicht heeft een goede elektrische auto niet meer afstand nodig om te stoppen dan een auto met verbrandingsmotor, vooral dankzij het regeneratief remmen. En hoe soepeler je bent met het stuur, hoe efficiënter de veranderingen van richting. Plotselinge bewegingen destabiliseren een auto sterk, dat is pure fysica. Vermijd ze dus onder alle omstandigheden.

Wil je wat driften om te eindigen?

Het laatste deel van de opleiding is het leukst. Om eraan deel te nemen, klimmen we aan boord van een BMW i4. Nog steeds op een natte ondergrond, met een zeer glad asfalt met wisselende grip, bestaat de workshop uit het nemen van een bocht bij ongeveer 30 km/u en hard accelereren bij het uitkomen. Eerst zien we de opmerkelijke efficiëntie van de elektronische hulpmiddelen, vooral bij de 544 pk sterke i4 M50! Vervolgens nodigt de instructeur ons uit om het interventieniveau van de assistenten te verlagen. Allereerst met de modus ‘Traction’, waarmee je gecontroleerd kunt slippen zonder te spinnen. En ten slotte met alle assistenties uitgeschakeld: in dit geval, met het belangrijke koppel van de elektrische motoren, is het beter om voorzichtig met het gaspedaal om te gaan, want… het wordt een sportieve aangelegenheid!

In een halve dag is BMW erin geslaagd alle facetten van de elektrische wagen samen te brengen en in deze tijd kan dat tellen! Waarom hebben jullie hier niet eerder aan gedacht?!

Door het hoge koppel van de elektromotoren is het niet zo gemakkelijk om het glijden te controleren zonder elektronische hulpmiddelen.

Ideaal voor bijvoorbeeld een teambuilding

De “BMW i Driving Experience” richt zich tot verschillende profielen. Of u nu een wagenparkbeheerder bent of op zoek bent naar een teambuildingervaring die (her)ontdekking en kennis over elektrische voertuigen combineert, deze rijervaring van een halve dag is zeer aan te raden. Hij kan zelfs gecombineerd worden met een andere halve dag zoals de “Compact Training Experience” of de “Drift Experience”..

Kostprijs : minder dan 200 € per persoon.

Inschrijvingen : via een BMW-dealer of op https://www.bmw-form.be/bmw-driving-experience

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Opleidingen & Ecorijden , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels