Aan de wieg van deze start-up staan Christophe en Sébastien Peeters, de twee zonen van Michel Peeters, die jarenlang Opel-dealer was in de Brusselse regio en in Wallonië. “Mijn broer en ik werkten in het bedrijf dat al drie generaties in onze familie was. Geconfronteerd met de evolutie van de autodistributie gaven we er de voorkeur aan de activiteiten te verkopen aan de Ginion-groep. En omdat we zagen hoe zachte mobiliteit steeds belangrijker werd in onze maatschappij, wilden we een nieuw project starten dat zich hierop focust.”
Na iets meer dan anderhalf jaar research & development werd het eDock-concept geboren. “We gingen uit van een dubbele vaststelling: enerzijds worden in België dagelijks 600 fietsen gestolen, en 35% van de ondervraagden gebruikt zijn fiets niet uit angst voor diefstal. Elektrische fietsen, die meer waard zijn, verhogen die angst nog. Anderzijds gebruikt 28% van de potentiële gebruikers hun fiets niet omdat ze geen veilige plek hebben om hem te stallen”, aldus Christophe.
De populariteit van de fiets is echter bewezen. De fiets wordt steeds meer gebruikt voor het dagelijkse woon-werkverkeer van Belgische werknemers. De recente uitbreiding van de fietsvergoeding voor alle werknemers in de privésector zal deze trend alleen maar bevestigen. “Daarom was het voor ons belangrijk om een oplossing te bieden voor de angsten van de gebruikers. Dat is nu gebeurd met eDock.
Voor fietsen en steps
Concreet is eDock een robuuste, intelligente en geconnecteerde infrastructuur die veilig parkeren met een slot en het opladen van fietsen en scooters mogelijk maakt. Dankzij het ontwerp kan het worden aangepast aan alle fietsen en kunnen de belangrijkste batterijmerken worden opgeladen. Het station is modulair, biedt plaats aan 1 tot 8 fietsen afhankelijk van de behoeften en is connected. “Via onze speciale app die beschikbaar is in de Apple Store en Google Play, kunnen gebruikers een plaats lokaliseren en reserveren, het slot vergrendelen en ontgrendelen en toegang krijgen tot een volledige geschiedenis van hun parkeersessies. Deze informatie kan ook worden verzameld door de wagenparkbeheerder via ons back-office systeem, zodat hij zijn fietsenpark kan controleren en statistieken kan samenstellen.
Het station kan betalend of gratis zijn, of gereserveerd voor vooraf geregistreerde gebruikers binnen een bedrijf bijvoorbeeld. “Het sterke punt van eDock is dat onze stations ook kunnen worden gebruikt voor zelfbedieningsfietsen, of dat hetzelfde station bijvoorbeeld hybride kan zijn: 50% van de plaatsen gereserveerd voor particuliere gebruikers en 50% voor zelfbedieningsfietsen”, aldus Christophe, die eraan toevoegt dat het product 100% Belgisch is, van het ontwerp tot de gebruikte apparatuur.
De maandelijkse kost van een leasewagen
Opgericht in december 2020, heeft de start-up al geprofiteerd van een eerste financieringsronde en de steun van partners, die samen de productie van verschillende exemplaren mogelijk hebben gemaakt die bij de eerste klanten zijn geïnstalleerd. “In oktober 2022 ging de commercialisering van start en vandaag zijn we op zoek naar een nieuwe financieringsronde om de productiecapaciteit te kunnen verhogen en te investeren in personeel. Onze focus ligt op de B2B-markt omdat we een oplossing willen bieden om bedrijven te helpen bij de ontwikkeling van alternatieve en duurzame mobiliteit. We hebben al klanten zoals Delhaize en Interparking”, besluit Christophe.
De eDock-stations kunnen gekocht of gehuurd worden. “Voor verhuur moet je rekenen tussen 550 en 600 euro/maand all inclusive, wat overeenkomt met het leasebudget voor een klasse B voertuig om tot 8 bedrijfsfietsen vast te zetten. Een station voor 8 fietsen neemt de plaats in van één auto op uw parking.