Gepubliceerd op 15 June 2023 om 14h37
Door Jeroen Evens

Fleet test Renault Espace: In lijn met de trend

De Renault Espace van de zesde generatie heeft zijn monospace-erfenis van zich afgeschud en is nu een grote SUV geworden. In lijn met de markttrend gaat deze transformatie gepaard met een hybride aandrijflijn die hem de beste fiscale aftrekbaarheid in zijn segment geeft.

||||
|||| © ||||

Sinds de eerste generatie in 1983 is de Renault Espace trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke monospace-concept. Dat was voordat hij in 2015 werd getransformeerd in een crossover en nu in een echte grote SUV. Nu het monospace-segment in onbruik is geraakt, lijkt Renaults benadering begrijpelijk, ook al betekent het dat er een paar offers moeten worden gebracht.

 

Verminderde binnenruimte

Deze nieuwe Espace lijkt technisch erg op de recente Renault Austral, waaraan hij ook zijn uitstekende Google-interface ontleent, en had zelfs de Grand Austral kunnen heten. In vergelijking met die laatste is hij 21 centimeter langer om meer binnenruimte te bieden. De verschuifbare zitbank biedt zeer comfortabele knieruimte, terwijl de rugleuning 31° achterover kan. De modulariteit van de drie afzonderlijke achterzetels die kenmerkend was voor de vorige generaties, is echter verloren gegaan. De twee zitplaatsen die als gratis optie voor extra passagiers worden aangeboden, zijn bedoeld voor kinderen of soepele volwassenen voor korte ritten. De bagageruimte is beperkt tot 159 liter in de versie met zeven zitplaatsen, maar kan oplopen tot 777 liter in de configuratie met vijf zitplaatsen als de bank maximaal naar voren is geschoven.

 

Redelijke uitstoot

Deze nieuwe Espace is 14 centimeter korter dan de Espace van de vorige generatie en kan daarom niet dezelfde capaciteiten claimen. Maar dat heeft ook voordelen. Deze grote SUV is 215 kilo lichter dan de vorige Espace. Dat is niet alleen te danken aan zijn kleinere afmetingen, maar ook aan zijn nieuwe hybride motor, die lichter is dan vorige diesels. Daardoor is dit model van de nieuwste generatie zuiniger in brandstofverbruik en CO2-uitstoot, met een WLTP gecombineerde cyclus van 4,6 liter en slechts 104 gram CO2. Dit zal zeker interessant zijn voor wagenparkbeheerders, die zullen profiteren van de beste fiscale aftrekbaarheid in de benzine-, diesel- en hybride (exclusief plug-in) markten in het D-SUV segment.

 

200 paarden

Ondanks dit zeer redelijke officiële verbruik is de motorkeuze van de Renault Espace niet zomaar gemaakt. Onder de motorkap ligt een gecombineerd vermogen van 200 pk. Deze bestaat uit een driecilinder benzinemotor van 130 pk en een elektromotor van 70 pk die wordt aangedreven door een accu van 2 kWh. De batterij in deze hybride zonder stekker wordt opgeladen tijdens het vertragen en remmen. Als aanvulling op deze twee hoofdmotoren fungeert een kleine secundaire elektromotor van 25 pk als elektrische starter.

 

Verrassend verbruik 

Dankzij de geavanceerde hybridisatie kan deze Renault Espace het grootste deel van de tijd geruisloos elektrisch rijden. Een aangename verrassing: in gunstige omstandigheden is het zelfs mogelijk om een officieel verbruik van 4,6 liter/100 km te halen. Een uitstekend resultaat voor een SUV van dit formaat! Bij hard accelereren kunnen we alleen kritiek uiten op de versnellingsbak die een beetje traag is. De Renault Espace is comfortabel en goed in balans en heeft richtingsgebonden wielen om de draaicirkel en stabiliteit te verbeteren.

 

Fleetrapport

De nieuwe Espace kan worden bekritiseerd omdat hij niet meer zo ruim is als zijn voorgangers. Maar als we hem beschouwen voor wat hij is, een grote hybride SUV, vertegenwoordigt hij een uitstekende positie op de markt, en onderscheidt hij zich door zijn redelijke brandstofverbruik.

Te verkrijgen vanaf 43.900 €

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels