Gepubliceerd op 21 June 2023 om 05h12
Door Jeroen Evens

Fleet test Volvo XC40 Recharge Extended Range, Zweedse toewijding

Volvo verandert de aandrijflijnen van zijn kleinste elektrische modellen. De broers XC40 en C40 hebben een nieuwe batterij gekregen en een nieuwe elektromotor op de achteras voor meer efficiëntie.

|||||||||||
||||||||||| © |||||||||||

De XC40 is een koning van veelzijdigheid. Onder de motorkap vind je benzine-, diesel-, oplaadbare hybride- en zelfs elektrische motoren. Veel mensen zijn geïnteresseerd in deze laatste versie, maar de beperkingen op het gebied van autonomie maakten sommige mensen bang.

 

Langverwachte verbetering

Volvo heeft besloten het heft in eigen handen te nemen met een complete herziening van de elektrische aandrijflijnen! Wat voor de XC40 geldt, geldt ook voor zijn meer aerodynamische broer, de C40, die zelf uitsluitend elektrisch is. Maar goed, terug naar het kernthema. De kleine Zweedse wagen heeft de voorwielaandrijving vervangen door achterwielaandrijving. De achteras is uitgerust met een gloednieuwe, eigen permanente magneetmotor, die krachtiger is en minder brandstof zou moeten verbruiken.

Maar daar stoppen de Zweden nog niet! Ze hebben niet alleen de efficiëntie verhoogd met een nieuwe motor, maar ook een nieuwe batterij in de bodem geplaatst. Deze is groter, met 82 kWh (79 kWh netto) en kan nu tot 205 kW opladen bij een snellaadpunt.

 

Toegenomen autonomie

Dat is geweldig nieuws, maar wat levert het eigenlijk op? De nieuwe XC40 Recharge Extended Range, met zijn grote batterij, heeft 258 pk en een maximale actieradius van 572 km (WLTP). Ook in de rest van het gamma neemt de reikwijdte toe, of het nu gaat om de Recharge Twin-variant (535 km), ook uitgerust met de grote accu, of het instapmodel Recharge (466 km), die gebruikmaakt van de oude 69 kWh-batterij.

 

 

Net als zijn (bijna) tweelingbroer

Met deze update maakt Volvo van de gelegenheid gebruik om ons eraan te herinneren dat de XC40 onlangs een facelift heeft ondergaan. Het zou ons bijna ontgaan zijn als de nieuwe voorkant niet was overgenomen van de C40. De nieuwe voorkant is geleend van de C40 en heeft verfijnde koplampen en een bumper met specifieke accenten. Zoals gebruikelijk op elektrische versies is de grille nog steeds gesloten.

In het interieur zingt Volvo nog steeds de melodie. Het kenmerkende design van het Zweedse merk wordt weerspiegeld in een vrij eenvoudig dashboard, met in het midden een verticaal touchscreen dat het infotainmentsysteem van Google herbergt. Het is modern, maar niet vergelijkbaar met Renault of zelfs Polestar…

 

Hetzelfde, met extra efficiëntie!

Zeggen dat de nieuwe motor met achterwielaandrijving de rijdynamiek van de XC40 verandert, zou een understatement zijn. Bij Volvo draait het immers niet om prestaties, maar om efficiëntie. Dus de XC40 Recharge, Extended Range of niet, blijft onverstoorbaar en comfortabel.

Het meest opvallende verschil zit in het dashboard. Het moet gezegd worden dat de elektrische Volvo XC40 altijd al een veelvraat is geweest. De introductie op de markt als Twin-variant met meer dan 400 pk heeft daar natuurlijk niet aan bijgedragen. De Scandinaviërs hebben dat hier rechtgezet. Tijdens onze testrit deed de vierwielaangedreven variant het beter dan voorheen (20,8 kWh/100 km), maar het was vooral deze nieuwe Recharge Extended Range versie die met de gouden medaille aan de haal ging. Ons model verbruikte slechts 16,1 kWh/100 km. Dat is minder dan het officiële brandstofverbruik. In reële omstandigheden is een actieradius van meer dan 500 km gemakkelijk haalbaar!

 

Fleetrapport

Met hun elektrische aandrijflijnen hebben alle elektrische versies van de Volvo XC40 en C40 de beste rapporten. Maar deze nieuwe Recharge Extended Range variant met achterwielaandrijving en een grote accu is niet alleen een topper, het is ook dé versie om voor te kiezen!

 

Fiche technique Volvo XC40 Recharge Extended Range
Brandstof Elektrisch
Vermogen 185 kW/252 pk
Koppel 420 Nm
Leeggewicht 2001 kg
Koffervolume 419 – 1 295 l
Gemiddeld verbruik 16,7 – 17,4 kWh/100 km WLTP
Uitstoot van CO2 0 gr/km
Maximale snelheid 180 km/u
Cilinders
Autonomie 550 – 572 km
Beheersinformatie
Basisprijs excl. BTW 45.000,00 €
Basisprijs incl. BTW 54.450,00 €

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels