De XC40 is een koning van veelzijdigheid. Onder de motorkap vind je benzine-, diesel-, oplaadbare hybride- en zelfs elektrische motoren. Veel mensen zijn geïnteresseerd in deze laatste versie, maar de beperkingen op het gebied van autonomie maakten sommige mensen bang.
Langverwachte verbetering
Volvo heeft besloten het heft in eigen handen te nemen met een complete herziening van de elektrische aandrijflijnen! Wat voor de XC40 geldt, geldt ook voor zijn meer aerodynamische broer, de C40, die zelf uitsluitend elektrisch is. Maar goed, terug naar het kernthema. De kleine Zweedse wagen heeft de voorwielaandrijving vervangen door achterwielaandrijving. De achteras is uitgerust met een gloednieuwe, eigen permanente magneetmotor, die krachtiger is en minder brandstof zou moeten verbruiken.
Maar daar stoppen de Zweden nog niet! Ze hebben niet alleen de efficiëntie verhoogd met een nieuwe motor, maar ook een nieuwe batterij in de bodem geplaatst. Deze is groter, met 82 kWh (79 kWh netto) en kan nu tot 205 kW opladen bij een snellaadpunt.
Toegenomen autonomie
Dat is geweldig nieuws, maar wat levert het eigenlijk op? De nieuwe XC40 Recharge Extended Range, met zijn grote batterij, heeft 258 pk en een maximale actieradius van 572 km (WLTP). Ook in de rest van het gamma neemt de reikwijdte toe, of het nu gaat om de Recharge Twin-variant (535 km), ook uitgerust met de grote accu, of het instapmodel Recharge (466 km), die gebruikmaakt van de oude 69 kWh-batterij.
Net als zijn (bijna) tweelingbroer
Met deze update maakt Volvo van de gelegenheid gebruik om ons eraan te herinneren dat de XC40 onlangs een facelift heeft ondergaan. Het zou ons bijna ontgaan zijn als de nieuwe voorkant niet was overgenomen van de C40. De nieuwe voorkant is geleend van de C40 en heeft verfijnde koplampen en een bumper met specifieke accenten. Zoals gebruikelijk op elektrische versies is de grille nog steeds gesloten.
In het interieur zingt Volvo nog steeds de melodie. Het kenmerkende design van het Zweedse merk wordt weerspiegeld in een vrij eenvoudig dashboard, met in het midden een verticaal touchscreen dat het infotainmentsysteem van Google herbergt. Het is modern, maar niet vergelijkbaar met Renault of zelfs Polestar…
Hetzelfde, met extra efficiëntie!
Zeggen dat de nieuwe motor met achterwielaandrijving de rijdynamiek van de XC40 verandert, zou een understatement zijn. Bij Volvo draait het immers niet om prestaties, maar om efficiëntie. Dus de XC40 Recharge, Extended Range of niet, blijft onverstoorbaar en comfortabel.
Het meest opvallende verschil zit in het dashboard. Het moet gezegd worden dat de elektrische Volvo XC40 altijd al een veelvraat is geweest. De introductie op de markt als Twin-variant met meer dan 400 pk heeft daar natuurlijk niet aan bijgedragen. De Scandinaviërs hebben dat hier rechtgezet. Tijdens onze testrit deed de vierwielaangedreven variant het beter dan voorheen (20,8 kWh/100 km), maar het was vooral deze nieuwe Recharge Extended Range versie die met de gouden medaille aan de haal ging. Ons model verbruikte slechts 16,1 kWh/100 km. Dat is minder dan het officiële brandstofverbruik. In reële omstandigheden is een actieradius van meer dan 500 km gemakkelijk haalbaar!
Fleetrapport
Met hun elektrische aandrijflijnen hebben alle elektrische versies van de Volvo XC40 en C40 de beste rapporten. Maar deze nieuwe Recharge Extended Range variant met achterwielaandrijving en een grote accu is niet alleen een topper, het is ook dé versie om voor te kiezen!
Fiche technique | Volvo XC40 Recharge Extended Range |
Brandstof | Elektrisch |
Vermogen | 185 kW/252 pk |
Koppel | 420 Nm |
Leeggewicht | 2001 kg |
Koffervolume | 419 – 1 295 l |
Gemiddeld verbruik | 16,7 – 17,4 kWh/100 km WLTP |
Uitstoot van CO2 | 0 gr/km |
Maximale snelheid | 180 km/u |
Cilinders | – |
Autonomie | 550 – 572 km |
Beheersinformatie | |
Basisprijs excl. BTW | 45.000,00 € |
Basisprijs incl. BTW | 54.450,00 € |