Gepubliceerd op 3 July 2023 om 18h13
Door Jeroen Evens

Cowboy introduceert de langverwachte Nederlandse rijpositie met hun nieuwe Cruiser e-bike

Cowboy, ‘s werelds meest geconnecteerde e-bike, lanceert vandaag Cowboy Cruiser, een gloednieuw model dat ontwerpelementen bevat voor de meest rechtopstaande en ontspannen rijpositie tot nu toe.

||||||||||||
|||||||||||| © ||||||||||||

De nieuwe e-bike is ontwikkeld na feedback van Cowboy’s gebruikers, die vroegen om een meer rechte, ‘Nederlandse’ rijpositie voor een comfortabelere houding en meer zicht op de weg. In antwoord hierop heeft Cowboy de Cruiser gebouwd, die is voorzien van comfort handvatten op een kenmerkend verhoogd en meer gebogen stuur om een natuurlijke houding van de handen te verbeteren. Daarnaast is er een nieuw, breder zadel met een groter zitvlak en een hogere overbrengingsverhouding om een meer ontspannen rit mogelijk te maken.

De Cruiser weegt 19,3 kg en heeft ook een draadloze telefoonoplader in de cockpit continue toegang tot de Cowboy app mogelijk maakt, een verwijderbare accu, een carbon riem, spatborden en lekbestendige 47mm Cowboy custom banden. Het nieuwe Cruiser-model is verkrijgbaar in zwart of zandkleur voor de introductieprijs van €2.990.

De lancering van de Cruiser komt minder dan een maand nadat Cowboy zijn nieuwe en verbeterde in-app navigatie-ervaring aankondigde dankzij de integratie van de toonaangevende locatie- en kaartoplossing – Google Maps Platform, die beschikbaar zal zijn voor alle Cowboy gebruikers. Deze eerste ‘turn by turn’ fietsnavigatie was het eerste deel van een reeks nieuwe functies die samen met het team van Google Maps Platform worden ontwikkeld om de fietservaring tijdens het fietsen verder te verbeteren, met meer geavanceerde functies die binnenkort worden aangekondigd.

Tegelijkertijd met de lancering van Cruiser kondigt Cowboy ook de naamsverandering van bestaande modellen aan, waarmee het makkelijker wordt voor klanten om de e-bike te vinden die het beste past bij hun persoonlijke behoeften. De originele C4 heet nu Classic en de C4ST (step-through) is nu de Cruiser ST.

“Nu de markt voor e-bikes tegen 2030 naar verwachting $119 miljard zal bedragen en steeds meer mensen zich bewust worden van de economische, milieu- en gezondheidsvoordelen van fietsen, zijn er steeds meer nieuwe stedelijke fietsers met verschillende behoeften. Bij Cowboy richten we ons op het vervullen van die behoeften door ons te richten op berijdersgerichte innovatie; het ontwikkelen van e-bikes en software in lijn met wat onze gebruikers daadwerkelijk nodig hebben, niet alleen innoveren omwille van innovatie.”

“Deze denkwijze ligt ook aan de grondslag van onze hernoemingsstrategie, waardoor het voor klanten makkelijker en duidelijker wordt om het model te kiezen dat perfect bij hen past. We zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen gaan fietsen”  – Richard Bone, Design Director, Cowboy.

In mei van dit jaar lanceerde Cowboy zijn Retail Partner Network waardoor het voor klanten makkelijker wordt om hun Cowboy fietsen te kopen en te onderhouden bij lokale, onafhankelijke fietsenwinkels in heel Europa. De nieuwe Cruiser zal beschikbaar zijn om te proberen in de winkels en via het handige Test Rider netwerk, te boeken via de website.

Cowboy is gebouwd op innovatie en heeft de manier waarop mensen over e-bikes denken veranderd door de ultieme volledig automatische fietservaring te creëren. Cowboy’s software-expertise heeft voor vooruitgang gezorgd op het gebied van veiligheid en diefstal met zijn Crash Detection, Anti-Theft Protection en AdaptivePower, dat veranderingen in de omgevingsomstandigheden van de berijder detecteert en de juiste hoeveelheid vermogen levert.

Cowboy is een van Time Magazine’s beste uitvindingen van 2022 en is de enige fabrikant van e-bikes die het B-Corp certificaat heeft behaald, een strenge beoordeling waarmee wordt gecertificeerd dat bedrijven voldoen aan hoge normen op het gebied van sociale en milieuprestaties, publieke transparantie en wettelijke aansprakelijkheid. Het bedrijf heeft meer dan 50.000 fietsen verkocht en ziet zijn wereldwijde community meer dan 1 miljoen ritten per maand maken, waarmee tot nu toe in totaal meer dan 8,2 miljoen ton CO2 is bespaard.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels